23948sdkhjf

Tungtransporten i Sverige kjører aldeles for fort - Trafikverket varsler tiltak

Nå tar svenske Trafikverket grep. Til etterfølgelse for Norge?

TUNGT I FARTA:  Angivelig viser målinger at hele 70 prosent av den svenske tungtrafikken kjører fortere enn fartsgrensen. Det er Tidningen Proffs som melder saken.

Nå iverksetter Trafikverket, svenskenes vegvesen, flere prosjekter for å dempe farten, blant annet gjennom samarbeidprosjekter med store aktører som Dagab/Axfood, DB Schenker og Postnord med forpliktelser til å holde fartsgrensene også på innkjøpt transport.

Fra 2023 kommer Trafikverket også til å stille krav til rapportering av fartsoverskridelser i entreprenørinnkjøp, og allerede i høst kjører de pilotprosjekter for å finne ut hvordan dette vil virke i praksis.

- Om alla håller hastigheten kan 50 liv räddas årligen och koldioxidutsläppen minska med 300 000 ton, uttaler Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, følge Proffs.

I Sverige har altså et antall store transportkjøpere og Trafikverket gått sammen om oppropet "Hållbara hastigheter", som best kan oversettes som "bærekraftige hastigheter".

I oppropet pekes det på transportkjøperes ansvar for både å utarbeide kjøreplaner, som gjøre det mulig å holde seg til lovlig fart, og at transportkjøperne stiller krav til transportørene om at fartsgrenser respekteres.

TUNGT MENER: Det er all grunn til å tro at regnestykkene rundt både fartsoverskridelsene og liv/klima-besparelsene kan overføres til norske forhold. I så måte er dette en svært lavthengende og samtidig effektiv "frukt" i klima- og hms-arbeidet i norsk transport også.

TransportMagasinet gjorde for noen år siden en enkelt test tur/retur Oslo - Trondheim som til gangs underbygger dette LES HER.

Men samtidig må vi legge til at fartsgrenser er et farlig parameter å låse slike krav til. Halve året er det tidvis livsfarlig å kjøre så fort som fartsgrensen tillater! Og ikke minst er det forhold som veiarbeid, ferjetider, lokale kødannelser og annet "rask" som oftest ødelegger en faststatt "rutetid". Å forsterke respekten for fartsgrensene er bra "kulturarbeid", men fornuften må henge med der en statisk fartsgrense overhodet ikke er smart å følge.

Opphav og kilder: Tidningen Proffs, Trafikverket, Tungt

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156