23948sdkhjf

Scania R770 til Hardangerskifer: - Vi vil ha god trekkraft og spare diesel

TUNG NYBIL: Hardangerskifer AS er en av landets største leverandører av skifermurstein, og transporterer fra steinbruddet ut til hele Sør-Norge. Administrasjon og biler holder til i Norheimsund, og steinbruddet ligger i Jondal.

Den nye bilen, en Scania R770, skal kjøre murstein fra steinbruddet i Jondal til kunder i hele Sør-Norge, og returlass med grus, pukk og golfsand.

Andre som har fått ny bil

Frisvoll Veidrift AS, Scania R500 B6X2NB med JOAB krokløft og underliggende skjær med brøytefeste fra Mählers.

Utne Transport AS, Volvo FH 500 TC I-Save flisbil.

- Det var på tide å bytte ut en 2016-modell som hadde gått 400.000 kilometer. Den nye bilen ble bestilt i juni 2021, og det ble litt ventetid blant annet hos påbygger Istrail, sier Tor Håkon Kleiven, sjåfør og transportleder i Hardangerskifer.

At det ble en Scania er i følge Kleiven mye på grunn av god service og at bilen er en god arbeidsplass.

- Vi valgte en 770 fordi vi kjører mange tunge lass, og med stor motor håper vi det skal gi et bra dieselforbruk. Ved siden av god trekkraft var det viktig med god kjørekomfort i bilen, sier Kleiven.

Han legger til at bilen alltid går med henger og 50 tonn, og sjåføren er Kleiven selv. I dag har Hardangerskifer to lastebiler. Ved siden av den nye R770 har de en Scania R650. Totalt har bedriften 14 ansatte og to av disse er sjåfører.

- Hvordan møter dere leverandørers prisøkninger, og hvordan kompenserer dere med prisøkninger på egen tjenester?

- Vi har et dieseltillegg på tjenestene våre, men vi klarer ikke å kompensere alt. Vi merker også at det har blitt stor konkurranse i markedet på det vi driver med, sier Kleiven.

I 2022 var den økonomiske utviklingen til bedriften god, mens den året før var dårlig på grunn av dårlig fjell.

Etter noen mil: Volvo FH16 750: Rett opp - og rett ned - med 50 tonn

Vogntogene fra Hardangerskifer frakter tunge lass på tungkjørt vei. Snittforbruket passerer 6,2 liter pr. mil og snittfarten havner tilsvarende lavt. Man skjønner at det trengs kraftig motor, så her er konklusjonen etter to år med Volvos FH16 750.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093