I 1997 sto salget av bulldog-biler for kun 3% av salget i USA. De burde kanskje døpt cab-overs til left-overs? Men en markant sjef ville det annerledes. Han tok sjansen. Synd han bommet. Foto: Faksimile forsiden av TransportMagasinet 3.98
I 1997 sto salget av bulldog-biler for kun 3% av salget i USA. De burde kanskje døpt cab-overs til left-overs? Men en markant sjef ville det annerledes. Han tok sjansen. Synd han bommet. Foto: Faksimile forsiden av TransportMagasinet 3.98

Freightliner forsøkte seg med denne lastebilen - det gikk dårlig...

Men jaggu hadde de "baller" som forsøkte.

Publisert Oppdatert

Av og til tar man seg i å stå med et gammelt ukeblad i hånden og undre "hvordan gikk det egentlig med den personen eller den bilen"?

Det var nettopp det som skjedde forleden da jeg leste om Freightliner Argosy i en tyve år gammel utgave av TransportMagasinet.

Det er lite som fenger like mye som amerikanske lastebiler. Spesielt etter at totallengde-begrensningene ble opphevet i 1984 og salget av cab-overs, eller det vi kaller bulldog, sank som en stein.

Så hva er det Freightliner tuller med her? Dette var jo en nyutviklet bulldog i snuteland. Og nei: Det er ikke en customisert Mercedes Actros som jo tilhører samme konsern.

Vi omtalte bilen i TransportMagasinets utgave nummer 3.98. Det føles ikke lenge siden, men det sier vel mer om undertegnedes alder enn virkelighetsoppfatning. Freightliners toppsjef dengang var forøvrig samme kar som innførte et krav om sjåførrom hos alle forhandlere. Vi har sansen for han!
Vi omtalte bilen i TransportMagasinets utgave nummer 3.98. Det føles ikke lenge siden, men det sier vel mer om undertegnedes alder enn virkelighetsoppfatning. Freightliners toppsjef dengang var forøvrig samme kar som innførte et krav om sjåførrom hos alle forhandlere. Vi har sansen for han!

Bakgrunnen var Freightliners toppsjef, Jim Hebe. Han hadde ikke helt troen på Actros og ville lage sin egen bil, han. En bil som skulle fornye hele markedet for cab-overs i USA. Resultatet ble «Argosy» - med hytte i aluminium, kjempegod plass innvendig og proppet med utstyr. Bilen ble kalt «the unconventional» som er et ordspill. En vanlig bulldog blir i USA kalt for en «conventional», men Argosy var altså noe helt eget og uvanlig. Navnet «Argosy» stammer forøvrig fra et godsskip som på 17000-tallet revolusjonerte transporten mellom Europa og USA.

Så nå sitter du vel og lurer på hvordan det gikk med denne bilen? Bilen med flatt gulv og innsteg i skjermen som svingte en trapp ut og som hadde knallgode garantiordninger og serviceintervaller?

Det gikk dritt.

Bilen solgte ikke og er nå trukket fra det amerikanske markedet.

Men fortvil ikke. Bilen er fortsatt å få med høyreratt i Sør Afrika, Australia og på New Zealand. Og skulle du slumpe til å se en av disse Transformers-filmene som du ikke liker å innrømme at du liker iallefall bittelitt, vil du se en Argosy kamuflert som robot i Galvatrons skikkelse.

Faksimile fra TransportMagasinet 3.98. Argosy var nettopp lansert med brask og bram i USA.
Faksimile fra TransportMagasinet 3.98. Argosy var nettopp lansert med brask og bram i USA.