Snart skolestart

Sprintere i logistikkinnspurt

Mot slutten av neste uke skal 110 nye minibusser være klare til skolestart på Romerike. Ryggevarsler med hvit støy er bare en av mange brikker i puslespillet.

Kristin Langbakke og Gunnar Ottesen er glade konkurrenter og samarbeidspartnere. Neste uke får de 100 nye Sprintere i drift.. Samtidig. Foto: Haakon Førde.

Kristin Langbakke og Gunnar Ottesen er glade konkurrenter og samarbeidspartnere. Neste uke får de 100 nye Sprintere i drift.. Samtidig. Foto: Haakon Førde.

Publisert

Oppstart av bussanbud er logistisk sett en av billeverandørenes mer krevende øvelser.

For mens en normal bilpark fornyes over tid, skal bussfolket som regel ha levert en hel flåte på samme dag.

Det krever en voldsom peak-kapasitet på en lang rekke områder, fra utstyrsmontering og parkeringsplass stor nok - til fylling av drivstoff. Eller lading av batterier.

Anbud på fem år

Kontraktene på Øvre og Nedre Romerike har en varighet på fem år, med opsjon på et år. Kontrakten er utvidet fra hittil 87 busser til 120 busser. Taxus Akershus AS og Minibuss 24/7 vant kontraktene, og setter kun inn busser som går på fossilfritt drivstoff. 10 av bussene som Minibuss 24/7 og Taxus Akershus AS, med underleverandører Nedre Romerike Minibuss AS og Lillestrøm Minibuss AS, bestilte er fullelektriske Iveco Daily, åtte er biogassbusser og 102 busser på fornybart drivstoff (HVO). Seks av de fullelektriske minibussene skal kjøre på Nedre Romerike, mens de fire siste skal kjøre på Øvre Romerike. De åtte biogassbussene skal alle kjøre på Øvre Romerike. Kilde: Bussmagasinet.no

Mange involverte

På mange måter er det riktignok lettere med minibusser enn store busser, dvs. mindre plasskrevende. På den annen side er dette en uvant stor levering for minibussfolket – og som indirekte har ført til at det er uvanlig mange parter involvert.

Vi var nettopp flue på veggen i klargjøringshallene hos Bertel O Steen Vare-Last-Buss.

Her på Lørenskog er 50 av de 100 splitter nye og grønne Sprinter-bussene i kontinuerlig bevegelse. For selv om de kommer ferdig bygget opp av Altas i Vilnius, er det fortsatt saker og ting som gjøres i Norge, fra flåtestyringssystem (Pilot Fish) og ryggevarsler (Brigade) til å fylle dieseltankene med HVO100 levert av Energifabriken i Sverige til seks (egneeide) tankanlegg rundt på Romerike.

Tilsvarende er 50 Sprinter-busser i omløp hos Star Autoco på Skedsmokorset. Og hos Iveco på Vøyenenga står ytterligere 10 nesten helelektriske Daily-busser for siste finpuss (Webasto drives med HVO).

Ryggevarsler utslaget?

Espen Dahle og Gunnar Ottosen er begge bilansvarlige og sjåfører - og kobler stillegående ryggevarslere til den store gullmedaljen Foto: Haakon Førde

Espen Dahle og Gunnar Ottosen er begge bilansvarlige og sjåfører - og kobler stillegående ryggevarslere til den store gullmedaljen Foto: Haakon Førde

- Vi vet det ikke sikkert, men kanskje var det at vi inkluderte ryggevarsler med «hvit støy» som tippet anbudet med nok poeng i vår retning, spekulerer Kristin Langbakke, som er trafikkleder hos Nedre Romerike Minibuss AS. Sammen med Lillestrøm Minibuss AS, er de underleverandør til Taxus Akershus AS, som altså vant dette anbudet fra Ruter.

- Hvordan kom dere på "hvit støy" da?

- Jeg hadde faktisk lest om det i TransportMagasinet akkurat da vi holdt på med anbudet, supplerer bilansvarlig (og sjåfør) Espen Dahle hos Nedre Romerike Minibuss. Sammen med sin likemann Gunnar Ottesen hos Lillestrøm Minibuss, er Dahle høyt og lavt for å dirigere bussene ut og inn av hallen. Ottesen er også mannen som kobler de spesielle «hvit støy»-varslerne på bussene. Montering gjøres relativt raskt, og signalet til aktivering hentes fra ryggelyset.

Påbygg er gjort av Westrum Karosseri og Altas. Foto: Haakon Førde

Påbygg er gjort av Westrum Karosseri og Altas. Foto: Haakon Førde

- Vi scoret poeng både på miljø og sikkerhet med denne løsningen, forklarer Langbakke videre. Miljø fordi det reduserer unødvendig støy betraktelig, og sikkerhet blant annet fordi det sektoraktive lydnivået også justerer seg automatisk etter støynivået rundt bilen.

- Vi skjønner hvit støy-fordelene på distribusjonsbiler og søppelbiler etc., men skolebusser skal vel ikke måtte rygge?

- Ideelt sett ikke, men likevel MÅ vi det veldig ofte. Veldig mange steder, det være seg skoler eller private adresse, er det ikke mulig å unngå, forklarer Dahle.

Gode konkurrenter

Glad gjeng tar pust i bakken foran en liten del av bilene som ruller rundt inne hos Bertel O Steen på Lørenskog: Kristin Langbakke, Espen Dahle, Gunnar Ottesen, Helge Herva, Tommy Martinsen, Arne Pedersen. Foto: Haakon Førde

Glad gjeng tar pust i bakken foran en liten del av bilene som ruller rundt inne hos Bertel O Steen på Lørenskog: Kristin Langbakke, Espen Dahle, Gunnar Ottesen, Helge Herva, Tommy Martinsen, Arne Pedersen. Foto: Haakon Førde

Det var i utgangspunktet importselskapet hos Bertel O. Steen som sto for anbudsregningen på de 100 Sprinterne, men i praksis kom de to gode konkurrentene Tommy Martinsen hos Star Autoco og Helge Herva hos BOS Vare-Last-Buss dypt inn i anbudet da det var på sitt heteste i fjor sommer.

- Vi er konkurrenter ja, bedyrer de to vennene i kor. - Men akkurat på denne leveringen fant vi raskt ut at det er smart å samarbeide. Anbudet er såpass stort og komplekst at også kundene setter pris på denne delingen.

Bilparken, som altså er bygget opp av Westrum Karosseri sin partner i Altas i Litauen, består for det meste av korte 10-setere (C-klasse biler som har 9+1 seter), men også en håndfull B-klassebusser med 16 seter og A-klassebusser med tre rullestolplasser. Sistnevnte har i tillegg fått skiltkasse i fronten.

Riktige sjåfører til riktige ruter

Bilene skal gå på hele Romerike, fra Eidsvoll og Hurdal i Nord til Enebakk i Sør. Med andre ord et svært område med fortsatt stor befolkningsvekst.

- Det er store avstander ja, medgir trafikkleder Langbakke, som nå stålsetter seg for oppstart av 102 ruter med helt nye biler – inklusive elektriske.

- Men Konsentra som planlegger rutene er veldig flinke, og de klarer som regel til og med å matche sjåførene med sine faste «kunder» i nye klasser og ruter, avslutter hun.