Komplett.no

20 år på netthandelstoppen

Nå i oktober er det 20 år siden Komplett startet Norges første nettbutikk – Komplett.no. Siden den gang har nettbutikken beholdt sin posisjon som den største.

– For 20 år siden forstod vi ikke hvor stor netthandelen skulle bli. Det har skjedd betydelige endringer i løpet av disse årene, og ikke minst har nordmenns handlevaner endret seg, sier Anton Hagberg, direktør for Komplett Nordic.

– For 20 år siden forstod vi ikke hvor stor netthandelen skulle bli. Det har skjedd betydelige endringer i løpet av disse årene, og ikke minst har nordmenns handlevaner endret seg, sier Anton Hagberg, direktør for Komplett Nordic. Foto: Morten Rakke

Publisert Oppdatert

Komplett Group er Nordens største netthandelsaktør med totalt 17 nettbutikker og hadde i 2015 en samlet omsetning på 7,3 milliarder norske kroner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord og konsernet har 800 ansatte.

– For 20 år siden forstod vi ikke hvor stor netthandelen skulle bli. Det har skjedd betydelige endringer i løpet av disse årene, og ikke minst har nordmenns handlevaner endret seg, sier Anton Hagberg, direktør for Komplett Nordic. I dag skal kjøpsopplevelsen være sømløst i alle kanaler til alle døgnets tider, og handel fra mobil er like vanlig som fra desktop. Det skal være enkelt fra a til å.

 

Tidlig ute med AutoStore

Komplett har gjennom 20 år med netthandel gjort betydelige investeringer i takt med utviklingen. I dag forventer kundene godt innhold, bredde i produktutvalg, god kundeservice og ikke minst raske leveranser. Nordmenn er utålmodige og raske leveranser er blitt en viktig konkurransefaktor.

– I 2007 investerte vi i automatisering av vareplukk, fortsetter Hagberg og i dag har vi et av Europas mest effektive distribusjonsanlegg. I snitt plukkes det et produkt hvert femte sekund og kunden forventer at leveranse skal skje kort tid etter bestilling. Å følge hvor bestillingen befinner seg er også viktig.

 

Åpner opp for eksterne leverandører

– Siden starten har kundene våre vært unge geeks med høy datakompetanse. Kall dem gjerne digitale innovatører, fortsetter Hagberg. De har vært viktige pådrivere for vår utvikling og er fortsatt vår kjernemålgruppe. De har sørget for at Komplett i stor grad har beholdt sitt DNA. Om kort tid åpner vi Komplett for eksterne aktører som vil selge egne produkter hos oss, og neste år starter vi opp i Finland, opplyser Hagberg.

I 2007 investerte Komplett i sitt første AutoStore som senere er blitt utvidet flere ganger. I snitt plukkes det ett produkt hvert femte sekund

I 2007 investerte Komplett i sitt første AutoStore som senere er blitt utvidet flere ganger. I snitt plukkes det ett produkt hvert femte sekund Foto: Morten Rakke