ABAX: Then we take Berlin

Teknologiselskapet ABAX fortsetter sin ekspansjon i Europa og åpner kontor i Berlin. Tyskland blir selskapets niende marked siden 2009.

ABAX går inn i Tyskland. Fra venstre: Pål Kamfjord, produktsjef ABAX Group; Qi Fang, markedsansvarlig Kina; Jacqueline Barnhoorn, markedsansvarlig Nederland; Silje Engebretsen, markedsansvarlig Norge; Petter Quinsgaard, CEO ABAX Group; Geir Andre Lie, kvalitetssjef og påtroppende CEO for ABAX Deutschland og Bjørn Erik Helgeland, COO ABAX Group. Foto: Kurt André Høyessen

ABAX går inn i Tyskland. Fra venstre: Pål Kamfjord, produktsjef ABAX Group; Qi Fang, markedsansvarlig Kina; Jacqueline Barnhoorn, markedsansvarlig Nederland; Silje Engebretsen, markedsansvarlig Norge; Petter Quinsgaard, CEO ABAX Group; Geir Andre Lie, kvalitetssjef og påtroppende CEO for ABAX Deutschland og Bjørn Erik Helgeland, COO ABAX Group. Foto: Kurt André Høyessen

Publisert Oppdatert

ABAX AS, med hovedkontor i Larvik, er Europas raskest voksende selskap innen telematikkindustrien, og en stor aktør innen salg og utvikling av elektroniske kjørebøker for yrkes- og privatbiler.

I tillegg utvikler selskapet hard- og software for prosjektstyring, flåtestyring og sporing av maskiner og utstyr. ABAX har 450 ansatte fordelt på avdelinger og kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannia, Nederland, Polen og Kina.

– Vi ser frem til åpningen av kontor i Tyskland, et svært viktig og strategisk marked for ABAX, fastslår Petter Quinsgaard, CEO i ABAX Group. – I likhet med resten av landene vi er etablert i er også det tyske markedet opptatt av teknisk solide løsninger som bidrar til å forenkle hverdagen for selskaper med små og mellomstore bilflåter, eller prosjektstyring for folk som jobber ute i felt. Det gjelder både for å sikre en kostnadseffektiv drift av selskapene, og for å ivareta skattemessige krav, sier han.

Stort marked

Det tyske markedet har godt over tre millioner yrkesbiler, og er med det ett av de største og viktigste markedene i verden. Foto: Colourbox

Det tyske markedet har godt over tre millioner yrkesbiler, og er med det ett av de største og viktigste markedene i verden. Foto: Colourbox

Det tyske markedet har godt over tre millioner yrkesbiler, og er med det ett av de største og viktigste markedene i verden. Likevel er markedet fortsatt ungt med en markedspenetrasjon på moderate 15 prosent når det kommer til å ta i bruk nye software-løsninger innen telematikk og Connected Car-segmentet. For ABAX betyr det er uforløst potensiale som man håper kan bidra til å øke en allerede voksende portefølje på 210 000 lisenser fordelt i åtte markeder.

– Det tyske markedet blir avgjørende for oss på veien mot å bli verdens ledende telematikk-selskap. Det som er fantastisk er at alt ligger til rette for ABAX til å gjøre jobben med å utnytte markedspotensialet i Tyskland. Det skal vi gjøre ved hjelp av de rette folka med de rette holdningene. samt en solid bedriftskultur i bunn, sier Bjørn Erik Helgeland, COO ABAX Group.

Kraftig vekst

ABAX har de siste fem årene levert gjennomsnittlige veksttall på godt over 30 prosent og ble tidligere i år kjøpt av det internasjonale investeringselskapet Investcorp for 1,8 milliarder NOK. Tyskland blir dermed det første landet ABAX etablerer seg i etter oppkjøpet.

ABAX opplyser om at selskapet satser på alle tre hovedprodukter inn mot det tyske markedet. ABAX Triplog som fungerer som datahub for dagens og fremtidens connected car-tjenester, et eksempel på dette er den elektroniske kjøreboken. Sporingsproduktet ABAX Equipment Control og det nyeste produktet ABAX Worker som er et tids- og prosjektstyringsverktøy for eier og medarbeider ute i felt.

Abonner på Logistikk & Ledelse