Abax kjøper svenske konkurrenter

Teknologiselskapet Abax kjøper opp to svenske selskaper og styrker med dette sin posisjon blant de største europeiske selskapene innen flåtestyring og elektroniske kjørebøker.

– Oppkjøpene kommer som et naturlig ledd i vår vekstplan, sier Petter Quinsgaard (t.v.), adm. direktør i ABAX Group. Her sammen med Niclas Holm, gründer og tidligere eier av Accessor Sverige og Ctrack Sverige; Mathias Eliasson, adm. direktør i ABAX Sverige og Bjørn Erik Helgeland, viseadm. direktør i ABAX Group

– Oppkjøpene kommer som et naturlig ledd i vår vekstplan, sier Petter Quinsgaard (t.v.), adm. direktør i ABAX Group. Her sammen med Niclas Holm, gründer og tidligere eier av Accessor Sverige og Ctrack Sverige; Mathias Eliasson, adm. direktør i ABAX Sverige og Bjørn Erik Helgeland, viseadm. direktør i ABAX Group

Publisert Oppdatert

Oppkjøpet av Accessor Sverige AB og Ctrack Sverige AB er Abax sitt syvende oppkjøp siden 2014. Med oppkjøpet øker Abax Group sin eksisterende portefølje med 10.000 enheter, noe som bringer selskapets totale portefølje opp på 152.000 enheter.

– Med oppkjøpet styrkes vår organisasjon ytterligere, og vi fester grepet om å bli en ledende aktør og problemløser for alle med bil i arbeid. Ikke kun i Norden, men også i resten av Europa, sier Bjørn Erik Helgeland, viseadministrerende direktør i ABAX as.

Niclas Holm, gründer og tidligere eier av Accessor Sverige AB og Ctrack Sverige AB, forteller at selskapene var kommet på et nivå som krevde en større organisasjon for å komme ytterligere videre.

– Etter en prosess på to år, har vi funnet den partneren som har de beste forutsetninger for å videreutvikle selskapene videre. Abax er sannsynligvis det eneste selskapet i vår bransje som vedvarende har vist vekstrater på over 30 prosent, og samtidig formår å være lønnsomme. Derfor er jeg stolt over å kunne overlate ansvaret til nettopp Abax, sier Holm.

Abax har siden opprettelsen i 2009 hatt stor vekst, og Larviksselskapet melder at for regnskapsåret 2015 har selskapet hatt en vekst på 50 prosent, hvorav 39 prosent er organisk. Abax omsatte i 2015 for 359 millioner kroner med en EBITDA på 50,7 millioner kroner.