Bedre kontroll over campingutstyret

Askjems Camping-Center har vokst seg til å bli landets største frittstående forhandler av bobiler og campingvogner. Voksesmertene rammet først og fremst logistikken som ikke hang med, men nå begynner selskapet å få kontroll over de mange delene som både benyttes på ulike verksteder og selges over disk.

Både Bjørn-Erik Jørgensen (t.v.) i Askjems Camping-Center og Snorre Solbakken i Bergsli Metallmaskiner er stolte av den fire meter lange lagerautomaten av typen Hänel Rotomat som nå har vært i drift et drøyt halvt år. Mellom 60 og 70 prosent av delene vil få plass i den.
Både Bjørn-Erik Jørgensen (t.v.) i Askjems Camping-Center og Snorre Solbakken i Bergsli Metallmaskiner er stolte av den fire meter lange lagerautomaten av typen Hänel Rotomat som nå har vært i drift et drøyt halvt år. Mellom 60 og 70 prosent av delene vil få plass i den. Foto: Henning Ivarson
Publisert

Bobiler er i skuddet som aldri før. Ved årsskiftet var det registrert over 48.000 slike i Norge, nokså nøyaktig dobbelt så mange som for bare ti år siden. Én stor leverandør i dette markedet er Askjems Camping-Center AS i Sem i Vestfold. Det snart 50 år gamle selskapet ble etablert av Kjell Erik Askjem som raskt fikk stor suksess med agenturet han hadde på Combi-Camp – denne geniale lille danske tilhengeren som raskt kunne vippes ut en blanding av en campingvogn og et hustelt og som hadde sin storhetstid på 70-tallet. Kort etter satset Askjem også på campingvogner, men de siste årene har virksomheten i all hovedsak vært konsentrert om bobiler.

De siste 30 årene har Askjems-logoen vært et kjent landemerke for alle som kjører på E18 når man passerer Sem i Vestfold, og de stadige utvidelsene av bygningsmassen har vært et klart signal om et selskap i vekst. Bare de siste årene har omsetningen økt fra 220 millioner i 2015 til 313 millioner i fjor og i år vil man passere 330.

Askjems Camping-Center

Askjems Camping-Center AS er landets største frittstående forhandler i sin bransje med en omsetning på 313 millioner kroner i fjor og en forventet omsetning i år på 335 millioner kroner.

Virksomheten har sine røtter i en agenturforretning som Kjell Erik Askjem etablerte i 1969. Tilfeldigheter gjorde at han fikk agenturet på Combi-Camp som hadde sin storhetstid på 70-tallet. Kort etter satset Askjem også på campingvogner, men de siste årene har virksomheten i all hovedsak vært konsentrert om bobiler.

Selskapet holder til i Sem i Vestfold hvor man blant annet finner Skandinavias største utstillingshall på 6.700 kvm for mobil ferie med plass til opptil 150 enheter innendørs. Her har Askjems også et 10.000 kvm stort bobilhotell med plass til 250 bobiler.

Må ha stort lager

Bjørn-Erik Jørgensen, butikksjef og delelageransvarlig i Askjems Camping-Center, opplyser at de selger rundt 600 nye og brukte bobiler i året og at selskapet i dag representerer hele ti bobilprodusenter. Det sier seg selv at dette genererer et stort delelager og han legger ikke skjul på at logistikken har slitt med å henge med i veksten.

– Egentlig er det ganske lenge siden vi vokste ut av lageret, men så ble da også det bygget da omsetningen bare var en tredjedel av hva den er nå.

– Således er det godt gjort at dere har klart denne veksten innenfor de samme lokalene, kommenterer vi.

– Den største utfordringen i vår bransje er at flere av leverandørene opererer med fire til seks ukers leveringstid. I praksis betyr det at vi må ha tilnærmet alt på lager når sjøslaget står mellom april til september. Det er jo i de månedene de aller fleste har ferie og vi vil jo for all del ikke ødelegge den for kundene våre. Så for å opprettholde høy servicegrad er vi nødt til å ha mye på lager, fortsetter Jørgensen.

En liten trøst er det at bobilprodusentene benytter mange deler fra samme underleverandør, som for eksempel vannkraner og varmeovner. Fra disse kan man få deler i løpet av et par dager, men verre er det med mer merkespesifikke deler som en skapdør eller annen innredningsdetalj. Jørgensen forklarer de lange ledetidene med lav prioritet da det norske totalmarkedet er svært lite sammenlignet med mange andre land.

Bobiler er i skuddet som aldri før. Ved årsskiftet var det registrert over 48.000 slike i Norge, nokså nøyaktig dobbelt så mange som for bare ti år siden. Bjørn-Erik Jørgensen opplyser at Askjems Camping-Center selger rundt 600 nye og brukte i løpet av året.
Bobiler er i skuddet som aldri før. Ved årsskiftet var det registrert over 48.000 slike i Norge, nokså nøyaktig dobbelt så mange som for bare ti år siden. Bjørn-Erik Jørgensen opplyser at Askjems Camping-Center selger rundt 600 nye og brukte i løpet av året. Foto: Henning Ivarson

Betjener to verksteder og butikk

Det er godt med verkstedløp hos Askjems. Tidligere i år ble det satt opp et frittstående bygg som rommer et ettermarkedsverksted med plass til hele 14 bobiler/campingvogner. I tillegg har selskapet også et klargjøringsverksted til nye bobiler som ifølge Jørgensen har mer enn nok å gjøre.

– Vi opplever av og til mangler fra produsentene og alt på bilen må derfor kontrolleres. Vi pleier å si at de kommer nesten ferdige og at vi selv må ta ferdigservicen og finishen. I tillegg til disse verkstedene, skal delelageret også etterforsyne den store butikken som har et bredt sortiment av deler og utstyr.

Lagerautomat frigjorde store gulvarealer

Som følge av sprengt kapasitet på det opprinnelige delelageret, har Askjems måttet lagre deler i avskjermede områder i både butikken og i utstillingshallen, som med sine 6.700 kvm er Skandinavias største av sitt slag med plass til 150 bobiler og vogner under tak.

For noen måneder siden gikk Askjems til anskaffelse av en ny Hänel lagerautomat. Jørgensen har ikke tall på hvor mange løpemeter med småvarereoler den vil erstatte, men anslår at mellom 60 og 70 prosent av delene vil bli flyttet over i denne.

Foruten å løse plassproblemene bidrar automaten til bedre kontroll og oversikt.

Bjørn-Erik Jørgensen (t.v.) og Snorre Solbakken finner seg vel til rette i denne Carthago chic e-line XL – en av de mest eksklusive bobilene som Askjems tilbyr.
Bjørn-Erik Jørgensen (t.v.) og Snorre Solbakken finner seg vel til rette i denne Carthago chic e-line XL – en av de mest eksklusive bobilene som Askjems tilbyr. Foto: Henning Ivarson

Paternoster tok mindre plass

Som kjent finnes det to typer lagerautomater og mest vanlig er heisautomatene som består av løse brett som blir senket ned og skjøvet ut i åpningen. Den andre typen er vertikale karuseller, også omtalt som et paternoster. Askjems valgte å gå for sistnevnte – en Hänel Rotomat – og med begrunnelse i at en slik ikke bygger like mye i dybden som det en heisautomat gjør.

– Dersom Askjems skulle ha valgt en heis med samme kapasitet måtte den ha vært mellom 2,8 og 3 meter dyp. Rotomaten er imidlertid bare 1,8 meter, men er til gjengjeld strukket ut i fire meters bredde, forklarer Snorre Solbakken, daglig leder hos leverandøren Bergsli Metallmaskiner AS.

Selskapet er en stor og velrenommert leverandør av verktøy og verktøymaskiner, og etter at Bergsli tok over Hänel-agenturet for tolv år siden anslår Solbakken at de har levert rundt 400 lagerautomater. Flesteparten er levert til selskapets verktøykunder, inkludert solide referansebedrifter som eksempelvis Kongsberg Defence, Frank Mohn og Rolls-Royce, men også til bilforhandlere og andre rene logistikkunder.

– Størrelsen på lagerautomaten til Askjems gjorde at det også ble en heftig leveranse for oss, sier Solbakken. – Vi har til sammen levert et hundretalls Rotomat´er på oljeplattformer i Nordsjøen hvor argumentet har vært det samme; med små og trange rom er det enklere å få plassert noe som ikke bygger så mye i dybden. Alle de fremstår derfor som temmelig små og nusselige sammenlignet med denne, legger han til med et smil.

Selv om plukkhastighet ikke var det aller viktigste for Askjems, opplyser Jørgensen at de i sin vurdering også tok hensyn til at en Rotomat bruker kortere tid på å hente frem enn hylle enn en Lean-Lift.

Mindre løping i trapper

Lagerautomaten til Askjems Camping-Center er 7,5 meter høy og strekker seg over to etasjer. Innlagringen skjer nede på grunnplanet, der alt varemottak foregår. Tidligere foregikk all utekspedering til både egne verksteder og kunder i etasjen over der det er et mindre lager rett innenfor butikken. I praksis betød det at alle deler måtte bæres opp en etasje, og dersom det var snakk om større og tyngre deler måtte man gjerne også hjelpe kundene å få båret dem fra delelagerekspederingen, gjennom butikken, ned trappen og ut av bygningen. Dette er nå heldigvis en saga blott. Fortsatt blir mindre deler utlevert i andre etasje der de plukkes ut av Rotomaten, men de større og tyngre blir nå lagret i reoler i tilknytning til varemottaket hvor de også blir levert ut.

Det største blikkfanget i Sem er bobilhotellet til Askjems. Her er det plass til 250 bobiler fordelt på to etasjer hvor kundene har sin egen faste parkeringslomme med muligheter for strømtilkobling og andre servicefunksjoner. Ved hjelp av en app kan portene låses opp portene slik at de når som helst kan parkere privatbilen og kjøre ut med bobilen sin. Hotellet ble fylt opp etter bare ett års drift og Askjems har derfor utvidet med ytterligere et bobilhotell i Undrumsdal.
Det største blikkfanget i Sem er bobilhotellet til Askjems. Her er det plass til 250 bobiler fordelt på to etasjer hvor kundene har sin egen faste parkeringslomme med muligheter for strømtilkobling og andre servicefunksjoner. Ved hjelp av en app kan portene låses opp portene slik at de når som helst kan parkere privatbilen og kjøre ut med bobilen sin. Hotellet ble fylt opp etter bare ett års drift og Askjems har derfor utvidet med ytterligere et bobilhotell i Undrumsdal. Foto: Henning Ivarson

Enkel integrasjon mot ERP

Snorre Solbakken opplyser at Hänels lagerautomater leveres standard med et innebygget wms. I utgangspunktet kan det håndtere 10.000 artikkelnumre som er tilstrekkelig for de fleste, men kan utvides ved behov.

Askjems har ikke et rendyrket wms, men har benyttet lagerstyringsfunksjonene som ligger i deres forretningssystem Navision. Jørgensen opplyser at Rotomaten foreløpig ikke er blitt integrert med dette, men at det vil bli gjort.

Og ifølge Solbakken er det en kurant jobb.

– Hänelstyringen kan integreres mot ERP-systemer bare med bruk av konverterings-softwaren som følger med. Den konverterer dataene begge veier via tekst- eller csv-filer. Plug & Play, fastslår Solbakken, og viser til at integrasjon av lagerautomater fra enkelte andre produsenter opp mot et overordnet forretningssystem krever spesialsoftware som fort kan koste 150.000 kroner.

Combi-Camp – denne geniale lille danske tilhengeren som raskt kunne vippes ut en blanding av en campingvogn og et hustelt – hadde sin storhetstid på 70-tallet og la grunnlaget for dagens drift.
Combi-Camp – denne geniale lille danske tilhengeren som raskt kunne vippes ut en blanding av en campingvogn og et hustelt – hadde sin storhetstid på 70-tallet og la grunnlaget for dagens drift. Foto: Henning Ivarson

Fortsatt mange lagringssteder

Selv om Bjørn-Erik Jørgensen både har fått bedre kontroll og vesentlig bedre plass på det relativt lille lageret sitt, er han fortsatt i manko på lagringsplass. Fremdeles lagres det deler på flere forskjellige steder og utendørs benyttes fire containere til lagring av blant annet sykkelstativer og opptil seks meter lange markiser.

– En logistikksjefs mareritt?

– Selv om mye ligger litt rundt omkring, så fungerer det, sier Jørgensen, som legger til at han snart vil få enda mer gulvplass når alle delene som er bestemt å ligge i automaten er blitt flyttet over.

– Er automaten bare den første av flere?

– Nei, med denne har vi dekket behovet for en effektiv lagring av mindre deler. For å være godt rustet til en ytterligere vekst er det lagringsløsninger for de større delene vi nå må konsentrere oss om. Det går nok mot en ytterligere utvidelse av lageret, avslutter Bjørn-Erik Jørgensen.