Automatiserer vareforsyningen i Skandinavia

Relex Solutions er valgt som leverandør av en løsning for lagerstyring og automatisert varepåfylling på mer enn 450 selskapseide og -drevne butikker som Circle K har i Skandinavia.

Statoil Fuel & Retail ble i 2012 solgt til det kanadiske selskapet Alimentation Couche-Tard Inc og i løpet av det siste året er Statoilstasjonene blitt omprofilert til Circle K som er det globale merkenavnet til Couche-Tard. Selskapet har i alt mer enn 15.000 servicestasjoner, hvorav nær 2.800 er i Europa. Foto: Circle K

Statoil Fuel & Retail ble i 2012 solgt til det kanadiske selskapet Alimentation Couche-Tard Inc og i løpet av det siste året er Statoilstasjonene blitt omprofilert til Circle K som er det globale merkenavnet til Couche-Tard. Selskapet har i alt mer enn 15.000 servicestasjoner, hvorav nær 2.800 er i Europa. Foto: Circle K

Publisert Oppdatert

Circle K har på verdensbasis mer enn 15.000 servicestasjoner som tilbyr drivstoff, mat, dagligvarer og bilpleie. For å optimere beholdningene og øke automatiseringsgraden ble Relex Solutions valgt som partner for utrulling av lagerstyring og automatisert varepåfylling til alle deres selskapseide og -drevne skandinaviske butikker i kjeden.

Selv fremhever Relex at det var deres banebrytende teknologi, inkludert en intuitiv app og systemets evne til også å håndtere beholdningstransaksjoner, som var utslagsgivende for Circle K. Leverandøren kunne også vise til flere vellykkede prosjekter hos blant annet Coop Danmark, Europris, Plantasjen, Rossmann og WHSmith.

– Ved å opprettholde den samme høye automatiseringsgraden som ble brukt i piloten og sørge for suksess på butikknivå, skal vi fortsette å bygge på resultatene vi har sett så langt og sørge for at minimal tid blir brukt på bestillinger», sier Ida Myran, Business Manager hos Relex.

– Ved å opprettholde den samme høye automatiseringsgraden som ble brukt i piloten og sørge for suksess på butikknivå, skal vi fortsette å bygge på resultatene vi har sett så langt og sørge for at minimal tid blir brukt på bestillinger», sier Ida Myran, Business Manager hos Relex.

Gode erfaringer

– Relex-teamet kunne tidlig peke ut utfordringene vi hadde og med deres fleksible tilnærming presenterte de en løsning som passet våre forretningsbehov svært godt, sier Ole Christian Remen, Senior Director Supply Chain Europe, Convenience hos Circle K. – Allerede i løpet av piloten så vi at hylletilgjengeligheten økte opp til 99 prosent og at lagernivået falt betydelig for alle pilot-kategoriene, så jeg tror det er rettferdig å si at systemet fungerte, legger Remen til.

De solide resultatene og den enstemmige anbefalingen fra butikksjefene i pilotbutikkene om å rulle ut Relex til flere butikker og kategorier, førte til at løsningen nå skal innføres til alle selskapseide og selskapsdrevne butikker i hele Skandinavia.

– Påfyllingsløsning har bevist seg å være nøyaktig det vi lette etter – en kraftfull og smidig påfyllingsmaskin, fortsetter Remen.

Bestill abonnement på Logistikk & Ledelse