AutoStore og helautomatisk pallhåndteringsanlegg

Automatisering gir gevinst for Gresvig

Innføringen av AutoStore har tredoblet effektiviteten på hovedlageret til Gresvig. I tillegg til det automatiske plukklageret sørger et helautomatisk pallhåndteringsanlegg for at også håndteringen av innkomne varer er blitt langt mer effektiv.

AutoStore-anlegget har 60.000 kasser i elleve høyder og kan håndtere opptil 80 prosent av selskapets varer.
AutoStore-anlegget har 60.000 kasser i elleve høyder og kan håndtere opptil 80 prosent av selskapets varer. Foto: Egil Smalberget
Publisert Oppdatert

Gresvig

Gresvig eier, utvikler og driver kjedekonseptene G-Sport, G-Max og Intersport i Norge. Kjedekonseptene omfatter 220 butikker med en samlet butikkomsetning på over fem milliarder kroner.

Gresvig markedsfører og selger kjente internasjonale merkevarer som distribueres gjennom en felles kjedesentral. Kjedesentralen består av kjedeadministrasjon, stab og vareforsyning. Hovedkontoret er lokalisert på Helsfyr i Oslo med sentrallager i Askim.

Det er et imponerende AutoStore-anlegg sportsgiganten Gresvig har tatt i bruk. Det er levert av Element Logic og består av 44 roboter som arbeider kontinuerlig med henting av alle typer sports- og friluftslivsutstyr fra 60.000 kasser i elleve høyder. AutoStore ble tatt i bruk i august i fjor, mens prosjektet sluttføres nå i år. Tore Einan, driftssjef logistikk hos Gresvig, forteller at denne satsingen gir gevinster både ved Gresvigs sentrallager og ute i butikkene over hele landet.

– Her ved sentrallageret snakker vi om en tredobling av effektiviteten, og AutoStore gir høyere effektivitet og kvalitet gjennom hele verdikjeden. Med høyere lagringstetthet blir også arealbehovet redusert, og kortere plukktid på lageret gir redusert bruk av innleid arbeidskraft. Tidligere måtte operatørene kjøre til varen for å hente den, nå leveres varen fra AutoStore direkte til operatøren, forteller Tore Einan. Dessuten oppnår landets største sportsaktør mer butikkvennlige leveranser, med innholdsoversikt for hvert kolli.

– Siden hvert kolli med varer er pakket mer butikkvennlig, bruker butikkmedarbeiderne hos G-Sport, G-Max og Intersport mindre tid på utpakking, sortering og plassering, og mer tid på kundene. Fordelene er mange, og et klart flertall av medarbeiderne våre foretrekker å arbeide med AutoStore, legger driftssjefen til.

Driftssjef logistikk hos Gresvig, Tore Einan, kan konstatere at det siste årets investeringer gir høyere effektivitet og kvalitet gjennom hele varekjeden. Dette transportanlegget er basert på gravitasjonsbaner og har 54 pallplasser.
Driftssjef logistikk hos Gresvig, Tore Einan, kan konstatere at det siste årets investeringer gir høyere effektivitet og kvalitet gjennom hele varekjeden. Dette transportanlegget er basert på gravitasjonsbaner og har 54 pallplasser. Foto: Egil Smalberget

 

 

Komplett pallhåndtering med heis

Siden 2013 har Gresvig benyttet en Pall-Pack 8000 strekkfilmmaskin fra ITO. Derfor var det naturlig å gå i dialog med ITO om et komplett pallhåndteringsanlegg med heis for mottak av innkommende varer på pall. Den installerte løsningen består av transportbane for mottak av paller, automatisk heis til andre etasje der pallene samles opp før utplassering i AutoStore eller på pallplasser. Det benyttes gjennomløpsbaner med åtte pallbaner og totalt 54 pallplasser.

– ITO-anlegget er helautomatisk og fungerer slik vi ønsket. Sammenlignet med tidligere, da innkommende paller ble fraktet opp med en tradisjonell vareheis og deretter plassert mer tilfeldig, er dette en langt mer effektiv håndtering, forteller Tore Einan.

Moderne transportanlegg og automatisk vareheis sikrer effektivt mottak av innkommende varer hos Gresvig.
Moderne transportanlegg og automatisk vareheis sikrer effektivt mottak av innkommende varer hos Gresvig. Foto: Egil Smalberget

 

Investeringer som betaler seg

Konkurransen i markedet for sport og fritid er hard, og hos Gresvig har de søkelys på å redusere kostnadene pr produserte enhet for varer som går via egne lagerlokasjoner. I butikkene er det begrenset med lagerplass, og de får gjerne vareleveranser to ganger ukentlig. Ved Gresvigs sentrallager forteller de at opptil 80 prosent av varene kan håndteres i AutoStore, og at det siste årets investeringer har gitt gevinst helt fra starten.

– Dette er en logistikkintensiv bransje, derfor velger vi hele tiden de beste logistikkløsningene. Når det gjelder valg av ITO som en av våre samarbeidspartnere, var det et enkelt valg. Gjennom strekkfilmmaskinen kjente vi dem allerede som en pålitelig leverandør av driftssikre løsninger, dessuten var det et godt forhold mellom pris og ytelse. Erfaringene våre med service og responstid fra dem er svært gode, og det er heller ingen ulempe at løsningene produseres og tilpasses i Norge, oppsummerer Tore Einan.

Gresvigs mål er å være den ledende aktøren med de mest attraktive kjedekonseptene og den mest effektive vareflyten. Sentrallageret i Askim forsyner G-Max, G-Sport og Intersport med varer.
Gresvigs mål er å være den ledende aktøren med de mest attraktive kjedekonseptene og den mest effektive vareflyten. Sentrallageret i Askim forsyner G-Max, G-Sport og Intersport med varer. Foto: Egil Smalberget