Mer automatikk takk

Nye Transit Connect sørger for at du ikke bryter fartsgrensa selv

Ford lanserer automatisk hastighetsbegrenser og fotgjengergjennkjenning på oppgraderte Ford Transit Connect. Foto: Ford
Ford lanserer automatisk hastighetsbegrenser og fotgjengergjennkjenning på oppgraderte Ford Transit Connect. Foto: Ford
Publisert

Så langt i år er mer enn 276 000 nye Ford nyttekjøretøy solgt i Europa.

I Norge er Ford hittil i år det nest mest solgte nyttekjøretøymerket med en vekst på hele 4,9% sammenliknet med samme periode i fjor.

Å ha en komplett palett med nyttekjøretøy på grønne skilter er åpenbart en av årsakene.

Ford presenterte nylig både nye Transit Connect og Transit Courier.

Automatisk hastighetsbegrenser

Som den første modellen i sitt segment (ifølge Ford) kan Transit Connect by på en intelligent hastighetsbegrenser som automatisk holder bilen innenfor den fartsgrensen bilen til enhver tid registrerer.

Endringer i fronten skal gi bedre aerodynamikk. Foto: Ford
Endringer i fronten skal gi bedre aerodynamikk. Foto: Ford

Automatisk nedbresming

I tillegg har den antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse og påfølgende automatisk nedbremsing hvis det er nødvendig.

Den er også utrustet med sidevindsstabilisator og Fords system for automatisk lukeparkering og vinkelrett parkering som i parkeringshus.

Ny front og nytt interiør

Fornyet front skal blant annet gi bedre aerodynamikk. Interiøret har nye materialer, instrumentpanelet er også fornyet. På de høyere utstyrsnivåene får du nå også en 6-tommers nettbrett-inspirert berøringsskjerm sentralt plassert i midtkonsollen.

Ny 1,5-liters diesel

En ny 1.5-liters Ford EcoBlue dieselmotor kan også Transit Connect skal by på det siste og beste innen moderne motorteknologi. Uansett har den allerede oppfylt miljøkravene i Euro 6.2.

Tresylindret med sylinderkutt

En avansert versjon av den prisbelønte 1-liters EcoBoost-bensinmotoren er tilgjengelig. Ford har nå tilført sylinderkutt ved at bensintilførselen til en av de tre sylindrene automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet.

Connect fås i både lang og kort fortsatt med lastevolum på opptil 3,6 kubikkmeter (VDA). Nyttelast er oppgitt fra 520-890 kg. Foto: Ford
Connect fås i både lang og kort fortsatt med lastevolum på opptil 3,6 kubikkmeter (VDA). Nyttelast er oppgitt fra 520-890 kg. Foto: Ford

Den manuelle 6-trinns manuelle gearkassa har blitt oppgradert og kan kombineres med begge motorene, mens Fords nye 8-trinns automat kun kan kombineres med dieselmotoren.

Serviceintervallene for begge motorene er på 40.000 kilometer eller to år.