Automatisk sporing og tilbakekalling av varer

APX systems har utviklet en løsning som automatisk kan spore på kryss og tvers av bedriften og automatisk sende ut tilbaketrekningsmelding av varer som ikke skal ut på, eller allerede er på markedet.

reCALL sørger for automatisk tilbakekalling av varer som ikke skal på markedet. Foto: Toyota Material Handling
reCALL sørger for automatisk tilbakekalling av varer som ikke skal på markedet. Foto: Toyota Material Handling
Publisert Oppdatert
– Med reCALL-løsningen er supply chain komplett, hevder daglig leder Jan Erik Evanger i APX systems. Arkivfoto: Henning Ivarson
– Med reCALL-løsningen er supply chain komplett, hevder daglig leder Jan Erik Evanger i APX systems. Arkivfoto: Henning Ivarson

Den nye løsningen kalles reCALL og snakker sammen med selskapets eTrace, som er en fullskala elektronisk sporingsløsning.

– Den sporer automatisk på kryss og tvers av produksjon og logistikk. eTrace sporer også gjennom flere fabrikker, opplyser daglig leder Jan Erik Evanger i APX systems. – Har man i tillegg varemottak og sD2-logistics (tidligere superDAGFINN) så blir sporingen helt komplett, legger han til.

 

Kirurgisk sporing og automatisk tilbakekalling

Ved å digitalisere virksomheten forteller Evanger at man kan eksempelvis kan dele et egg i fire, og legge det i fire ulike produkter.

– eTrace vet hvor egget befinner seg. Om det er på eget rå- eller ferdigvarelager, eller hos kunde. Selv kundens ordrenummer og pallens ID (SSCC-nummer) kommer frem i rapporten.

Når man har søkt etter eggets vare- og batchnummer, kan man klikke på reCALL. Her fyller man inn informasjon etter STAND sitt oppsett, og alle berørte parter mottar e-post eller PDF dokument, sammen med et regneark. I tillegg finnes det mulighet for oppfølgning av mottakere.

Evanger forteller at løsningen allerede er i drift og kan benyttes for matvare-, trevare-, legemiddelprodusenter, eller enhver bedrift som produserer varer eller bedriver logistikk.