Brynild Gruppen

Banansjokolade med trøkk

På sjokoladefabrikken til Willy Wonka ville nok banansjokolader ha blitt produsert på en svært fantasifull måte. Fullt så eventyrlig er ikke sjokoladefabrikken til Brynild Gruppen, men mon tro om den ikke er like effektiv som den Charlie besøkte i Roald Dahls univers. Der spilte de små "umpa-lumpa"-hjelperne en sentral rolle i produksjonen. I Fredrikstad er den en autotruck som gjør det.

Produksjonen av sukkerprodukter inkluderer blant annet «støping» av ulik sukkermasse, eksempelvis den som benyttes i banansjokolade. Ferdigstøpte figurer ligger på brett som stables på pall. Disse blir først transportert til et tilstøtende rom der massen tørker og stivner i løpet av ett til to døgn. Deretter blir de transportert tilbake til den store støperimaskinen som tømmer brettene før figurene transporteres videre til neste prosess. Foto: Henning Ivarson

Produksjonen av sukkerprodukter inkluderer blant annet «støping» av ulik sukkermasse, eksempelvis den som benyttes i banansjokolade. Ferdigstøpte figurer ligger på brett som stables på pall. Disse blir først transportert til et tilstøtende rom der massen tørker og stivner i løpet av ett til to døgn. Deretter blir de transportert tilbake til den store støperimaskinen som tømmer brettene før figurene transporteres videre til neste prosess. Foto: Henning Ivarson

Publisert Oppdatert

Fokuset på Industri 4.0 har bidratt til at virksomheter over hele Europa nå surfer på en kraftig automatiseringsbølge. Næringsmiddelindustrien er imidlertid en bransje som var tidlig ute og har opparbeidet seg lang erfaring med automatiserte produksjonsprosesser. Generelt sett har bransjen derimot hengt etter på logistikksiden der automatiseringen stort sett har vært begrenset til pakke- og palleteringsmaskiner. Palletransport, både innad i produksjon og til og fra råvare-/ferdigvarelager, foretas ofte med konvensjonelle trucker.

Prosjektlederne Viggo Ersøybakk (t.v.) i Brynild Gruppen og Christian H. Solvik i Jungheinrich Norge er begge stolte av autotrucken. Foto: Henning Ivarson

Prosjektlederne Viggo Ersøybakk (t.v.) i Brynild Gruppen og Christian H. Solvik i Jungheinrich Norge er begge stolte av autotrucken. Foto: Henning Ivarson

Brynild Gruppen

Brynild Gruppen er et familieeid merkevareselskap i Fredrikstad med røtter tilbake til 1895. Gruppens aktiviteter er hovedsakelig knyttet til merkevareutvikling, salg og produksjon innenfor kategoriene nøtter/snacks og godterier. De mest kjente merkevarene er Den Lille Nøttefabrikken, Dent, Minde Sjokolade og Supermix. Brynild Gruppen har også samarbeidsavtale med tyske Beiersdorf om salg- og distribusjon av blant annet Nivea-produkter på det norske markedet. Bedriften sysselsetter ca. 230 personer og omsetter for ca. 750 millioner kroner.

På kontinentet er autotrucker, også ofte benevnt som AGV (Automated Guided Vehicle), i fokus som aldri før. Også i Norge er det en kraftig økende interesse for slike, spesielt for bruk på lagre til logistikkintensive virksomheter. Brynild Gruppen i Fredrikstad har erfart at en autotruck også kan være lønnsom i produksjonen.

Lang historie

I Fredrikstad blir vi tatt godt imot av produksjonssjef Karl Erik Faye og prosjektingeniør Viggo Ersøybakk. De forteller at Brynild Gruppen har røtter tilbake til 1895 og har gjennom fem generasjoner vært eid og ledet av familien Brynildsen i Fredrikstad. Etter først å ha etablert en mineralvannfabrikk utvidet Hans Petter Brynildsen etter hvert virksomheten til også å omfatte produksjon av drops og sukkerprodukter som i dag går under merkevaren Brynild. I 1959 flyttet mineralvannproduksjonen inn i en helt ny fabrikkbygning, og seks år senere ble også den øvrige virksomheten samlet der. Noen år etter at mineralvannproduksjonen ble utfusjoneret til det som er Hansa-Borg i dag, begynte Brynild Gruppen i 1980 også å produsere for finske Fazer som også kom inn som en minoritetsaksjonær. Rundt årtusenskiftet utgjorde Brynild Gruppens egne merkevarer bare 30 % av den samlede produksjonsvolumet. Da tok eierne er viktig kursskifte og besluttet å satse på mer egne merkevarer. Avtalen med Fazer ble sagt opp og Brynildsen-familien kjøpte tilbake aksjeposten. Dette ble etterfulgt av tre strategisk viktige oppkjøp: Minde Sjokoladefabrikk i Bergen i 2000, Den Lille Nøttefabrikken i Oslo i 2003 og pastillvirksomheten til Freia i 2004.

Deretter fulgte en konsolideringsperiode hvor virksomhetene ble samlet under den nye Brynild Gruppen og flyttet til Fredrikstad: pastillproduksjonen i 2004, Nøttefabrikken i 2006 og Minde Sjokolade i 2011. Skal man tro Faye og Ersøybakk er utflagging av produksjon sjelden relevant både fordi de forteller at familien Brynildsen er bestemt på å holde den lokale tilstedeværelsen i Fredrikstad, men også fordi for det for næringsmidler av denne type er en fordel å ha produksjonen nær markedet for å kunne respondere på de store svingningene i etterspørsel som salgskampanjer i butikk og produktnyheter medfører.

Suksess med nøtter

Brynild Gruppen omsetter årlig for ca. 750 millioner kroner. Rundt 90 prosent av inntektene genereres i Norge, mens resterende er salg av nøtter i Sverige og Finland og noe kjærlighet på pinne i Danmark.

Og nettopp nøtter er blitt en svært stor suksess for selskapet. Etter overtakelsen av Den lille Nøttefabrikken har salgsvolumene blitt tredoblet og disse produktene står for en vesentlig andel av selskapets omsetning. For å sikre tilgangen av cashewnøtter samarbeider forøvrig Brynild Gruppen med Norges Vel om et hjelpeprosjekt som også er med på å øke verdiskapningen i Mosambik. Her får bønder støtte til både å plante trær og til videreutvikling.

Brynilds egne sukkerprodukter er det nest største segmentet og innbefatter kjente merkevarer som blant annet Supermix, Gomp, Stupedama, Dunder Salt og Kongen av Danmark. I tillegg produseres det flere løsvektprodukter.

Minde Sjokolade selges i både poser og i løsvekt og her er Risbrød desidert mest populær.

Brynild Gruppen har høy kompetanse på merkevarebygging og markedsføring, og i likhet med nøttene fikk selskapet også raskt fart på salget av Dent pastiller. Dent Euca – den grønne pastillesken og klassikeren fra 1975, er fortsatt en av bestselgerne, men segmentet har også blitt utvidet med blant annet nye sukkerfrie varianter.

I tillegg til egenproduksjonen av nøtter og sukkervarer, importerer og selger bedriften barnegodteri. Brynild Gruppen har de siste årene etablert et fruktbart samarbeid med tyske Beiersdorf om distribusjon av Nivea-produkter. Den første tiden driftet Brynild Gruppen sentrallager for ferdigvarer selv, men dette håndteres nå av 3PL-aktøren Leman i Moss.

Krevende sukkervareproduksjon

Rundt 70 personer arbeider i produksjonen. Ersøybakk anslår at snittalderen er på godt over 50 år og liten turnover tilsier at arbeidsmiljøet er godt. Selv har han bare jobbet fire år i Brynild Gruppen og har involvert seg mest med automasjonsprosjekter. Både Ersøybakk og Faye presiserer at nesten ingen har blitt sagt opp som følge av automatiseringen senere år og at bemanningsreduksjonen i stedet har skjedd gjennom naturlig avgang.

På spørsmål om hva som er mest krevende å produsere, svarer Faye bestemt sukkervarer.

– Her starter vi med alle råvarene som settes sammen før de kokes opp. All foredlingen fra bunnen av krever både avansert produksjonsutstyr og erfarne operatører, sier produksjonssjefen, som med unntak av et par år i Lilleborg har jobbet i Brynild siden 1995.

– Med nøtter er det enklere, tilføyer Ersøybakk. – De blir både renset og knekket i Mosambik, og vi videreforedler nøttene ved å røste eller steke dem i varmluft eller i olje, krydre eller ikke krydre dem, blande eller ikke blande dem før de går rett i pose. ÅSsikre gode og trygge produkter hver gang er viktig.

Prosjektingeniør Viggo Ersøybakk (t.v.) og produksjonssjef Karl Erik Faye i Brynild Gruppen har gode erfaringer med autotruck i produksjon. Foto: Henning Ivarson

Prosjektingeniør Viggo Ersøybakk (t.v.) og produksjonssjef Karl Erik Faye i Brynild Gruppen har gode erfaringer med autotruck i produksjon. Foto: Henning Ivarson

Støper sukkermasse

Produksjonen av sukkerprodukter inkluderer blant annet "støping" av ulik sukkermasse, eksempelvis den som benyttes i banansjokolade. Ersøybakk forteller at støperimaskinen fyller sukkermasse i brett med mel, hvor figurene er stanset ut i melet. Brettene stables deretter på pall som blir transportert til et tilstøtende rom der massen tørker og stivner. Avhengig av hva slags produkt som er støpt, blir brettene ett eller to døgn senere transportert tilbake til den store støperimaskinen som tømmer brettene, renser produktene fri for melrester før de transporteres videre til neste prosess. Normalt transporteres det daglig rundt 30 paller inn og ut av tørkerommet, men ved produksjonstopp kan antallet være opp mot det dobbelte.

Ville frigjøre gulvplass

 

 

 

 

Etter at skummet er støpt, stivnet og ristet fritt for melrester (øverst), får bananene påført sjokoladetrekk (i midten) før de til slutt går gjennom en lang tørketunnel og frem til pakking. Alle foto: Henning Ivarson

Etter at skummet er støpt, stivnet og ristet fritt for melrester (øverst), får bananene påført sjokoladetrekk (i midten) før de til slutt går gjennom en lang tørketunnel og frem til pakking. Alle foto: Henning Ivarson

Tidligere foregikk denne håndteringen med konvensjonell truck, men i fjor ble det besluttet å automatisere denne prosessen. Faye forteller at de også har et annet støperi der transporten foregår på hydraulikkdrevne baner.

– Ulempen med hydraulikkbaner er at de tar mye gulvplass og som vanskeliggjør rengjøringen av gulvet. Derfor bestemte vi oss i stedet å satse på en autotruck, forteller han.

Selv om slike er velkjent teknologi, representerte de likevel noe nytt for Brynild Gruppen. Ersøybakk forteller at det derfor var mye de måtte sette seg inn i da de begynte å jobbe med det nye autotruckprosjektet som han ble ansvarlig for. Etter først å ha tatt kontakt med flere aktuelle leverandører og deretter reist rundt for referansesjekk, falt valget til slutt på Jungheinrich. Hovedårsaken til dette var at de har levert tilsvarende løsninger tidligere.

– Etter at de kom inn i bildet ble resten av prosjektet enklere og levert på avtalt tid i fjor sommer. Da viste seg imidlertid at det var noen bugs i styringssystemet som raskt ble rettet opp slik at alt var klart da vi kom tilbake fra sommerferien.

Ersøybakk roser leverandøren for rask problemløsning og imøtekommenhet for å innfri brukerønsker som har dukket opp i etterkant.

Trucken arbeider i et relativt krevende miljø med mye melstøv. Det har ikke skapt noen problemer med navigeringen som skjer ved hjelp av laser og reflektorer, men sikkerhetsscannerne på trucken må rengjøres relativt jevnlig av brukeren. Melstøvet bidrar også til at det noe ujevne gulvet også blir glatt. Dette var litt utfordrende i begynnelsen, men ble løst ved å bytte til en annen type hjul med større friksjon.

Opererer helt selvstendig

Autotrucken er ikke koblet opp mot bedriftens produksjonssystem og opereres helt selvstendig av et styringssystem fra Jungheinrich. Via en veggmontert dataterminal gir operatøren kommando for hvilke rader som skal fylles opp med nye paller og/eller hvorfra den skal hente ferdig tørkede paller. I begynnelsen var det flere av operatørene som ikke var helt komfortable med å styre autotrucken, men etter at Jungheinrich fikk rettet opp de små feilene som var i oppstartfasen er det nå enkelt å gi ulike kommandoer ut fra det oversiktlige skjermbildet. Hvert produkt har sin unike farge i tillegg til at labels viser både hva slags produkt det er og når det er satt inn på tørk.

I systemet er det mellom annet også egne funksjoner som kan aktiveres avhengig av hvilket produkt som produseres, i tillegg til noen alternative punkter som autotrucken også kan sette fra seg paller. Systemet håndterer også manuelle oppdrag der eksempelvis operatøren gir ordre om å hente en konkret pall som skal plasseres på et helt spesifikt sted.

Vurderer flere autotrucker

Brynild Gruppen bruker i dag et stort antall konvensjonelle trucker både internt i produksjonen og på lagrene. Trekvart år etter at de tok i bruk autotrucken er erfaringene gode. Både Faye og Ersøybakk fremhever at dette er fremtidsrettet teknologi som de også godt kan tenke seg brukt i andre deler av bygget også. Siden fabrikkbygningen er svært lang ligger alt til rette for å automatisere interntransport, men foreløpig foreligger det ingen konkrete planer om dette.

En gang vil kanskje også Kongen av Danmark bli transportert på denne elegante måten. Eller blir majesteten forbigått av at Stupedama klatrer opp på timeteren og tar et elegant svalestup inn i moderne tid?

Brynild Gruppen benytter et stort antall konvensjonelle trucker. Selskapet vurderer å anskaffe flere autotrucker, men har foreløpig ingen konkrete planer om dette. Foto: Henning Ivarson

Brynild Gruppen benytter et stort antall konvensjonelle trucker. Selskapet vurderer å anskaffe flere autotrucker, men har foreløpig ingen konkrete planer om dette. Foto: Henning Ivarson