Bertel O. Steen overtar Citroën

Bertel O. Steen AS har inngått en avtale om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Citroën Norge AS, og dermed retten til å importere og selge Citroën og DS her i landet.

Citroën Berlingo skal heretter importeres og selges av Bertel O. Steen – i intern konkurranse med tvillingmodellen Peugeot Partner.
Citroën Berlingo skal heretter importeres og selges av Bertel O. Steen – i intern konkurranse med tvillingmodellen Peugeot Partner.
Publisert Oppdatert
Jan Pettersen tar over som sjef for Citroën Norge. Han har vært ansatt i Bertel O. Steen-konsernet i 38 år og har hatt flere toppstillinger – senest som daglig leder av Kia Bil Norge.
Jan Pettersen tar over som sjef for Citroën Norge. Han har vært ansatt i Bertel O. Steen-konsernet i 38 år og har hatt flere toppstillinger – senest som daglig leder av Kia Bil Norge.

Bertel O. Steen importerer fra før bilmerkene Mercedes-Benz, Peugeot, Kia, smart og Fuso, og avtalen må godkjennes av Konkurransetilsynet før oppkjøpet kan gjennomføres.

Flere aktører ønsket å kjøpe import- og distribusjonsvirksomheten fra PSA Peugeot Citroën, som produserer merkene Citroën og DS. Den franske bilgiganten fant at Bertel O. Steen var best posisjonert for å øke Citroën og DS sine økonomiske og markedsmessige resultater. Bertel O. Steen har samarbeidet med den franske bilprodusenten i 85 år, gjennom å distribuere Peugeot i Norge.

Med oppkjøpet overtar Bertel O. Steen importen og distribusjonen av to bilmerker. Som en del av selskapets strategi har PSA Peugeot Citroën annonsert at de skiller ut DS som et selvstendig bilmerke ved siden av Citroën. DS skal være et premium merke, mens Citroën blir et merke med konkurransedyktig pris og lav totalkostnad for eieren. Citroëns varebiler vil utfylle Bertel O. Steens tilbud til proffmarkedet.

 

Selvstendig organisasjon innenfor konsernet

Citroën/DS blir et eget selskap innenfor Bertel O. Steen-konsernet, og vil drive som en selvstendig organisasjon. Bilene vil selges gjennom et eget forhandlernettverk, slik som i dag. Konkurransen mellom Bertel O. Steens ulike merkevarer fortsetter som nå. Alle ansatte i Citroën Norge AS blir medarbeidere i det nye selskapet i Bertel O. Steen.

Jan Pettersen tar over som sjef for Citroën Norge. Han har vært ansatt i Bertel O. Steen-konsernet i 38 år og har hatt flere toppstillinger. Pettersen har vært direktør for Peugeot Norge, informasjonsdirektør i Bertel O. Steen-konsernet, daglig leder i Bertel O. Steen Detalj, daglig leder i Chrysler, Jeep og Dodge Norge, og senest daglig leder av Kia Bil Norge.

Pettersen overtar etter Julius Hrasko som får nye oppgaver innenfor PSA Peugeot Citroën når transaksjonen er gjennomført.

– Oppkjøpet er et viktig skritt mot Bertel O. Steens ambisjon om å bli Norges beste bilhus innen 2018. Vi bruker vår styrke som konsern til å ta en større bit av bilmarkedet, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

Med Bertel O. Steens 134 forhandlere og Citroëns 49 uavhengige forhandlere og verksteder, vil Bertel O. Steen øke til totalt 183 forhandlere over hele landet.

Med oppkjøpet får Bertel O. Steen tilført to nye bilmerker: PSA Peugeot Citroën har skilt ut DS som et selvstendig premium merke, mens Citroën blir et merke med konkurransedyktig pris og lav totalkostnad for eieren. En ny versjon av toppmodellen DS 5 ble presentert på bilutstillingen i Genève.
Med oppkjøpet får Bertel O. Steen tilført to nye bilmerker: PSA Peugeot Citroën har skilt ut DS som et selvstendig premium merke, mens Citroën blir et merke med konkurransedyktig pris og lav totalkostnad for eieren. En ny versjon av toppmodellen DS 5 ble presentert på bilutstillingen i Genève.