DHL Express

Best kundeservice fem år på rad

I likhet med de fire foregående årene vant DHL Express også i år kundeserviceprisen "Best i test" i klassen for pakketransport.

Head of Customer Service i DHL Express Norge, Nina Bjørlo (t.h.) og Contact Centre Manager, Camilla Simonsen strålte etter topplasseringen femte år på rad. Foto: Sondre Formo Lindheim
Head of Customer Service i DHL Express Norge, Nina Bjørlo (t.h.) og Contact Centre Manager, Camilla Simonsen strålte etter topplasseringen femte år på rad. Foto: Sondre Formo Lindheim
Publisert

Til sammen 132 virksomheter konkurrerte i 16 ulike bransjekategorier. Vinnerne ble nylig kåret på Skandinavias største kundeservicekonferanse, Call Center-dagene.

Analyseselskapet SeeYou AS er ansvarlige for samtaler, vurdering og poengsetting i forkant av utdelingen. Selskapene blir kontaktet av observatører som utgir seg for å være kunder. Vurderingskriteriene inkluderer ventetid, mersalg, kompetanse vist av kundebehandlere og dialogen som helhet. Den aktøren som får høyest totalscore vinner.

Vurderingen av selskapene skjer gjennom en rekke telefonsamtaler til mange av de største kundesentrene i Norge.

Kontinuerlige forbedringer

– At vår kundeserviceavdeling tar hjem prisen fem år på rad er imponerende og noe som hele bedriften er stolte av, sier Terje Aarbog, adm. direktør i DHL Express Norge. Foto: Henning Ivarson
– At vår kundeserviceavdeling tar hjem prisen fem år på rad er imponerende og noe som hele bedriften er stolte av, sier Terje Aarbog, adm. direktør i DHL Express Norge. Foto: Henning Ivarson

DHL Express vant kategorien pakketransport med en samlet score på 87,0 poeng. På de neste plassene fulgte UPS (84,5), TNT (78,5), PostNord (76,9), Schenker (71,3) og Bring (68,1). UPS var nykommer i år, og PostNord var det eneste selskapet for fikk en høyere score enn i fjor. Bransjegjennomsnittet på 77,7 er ett prosentpoeng svakere enn i fjor. Det ga en trettende plass på rangeringen over den enkelte kategori, samme plassering som pakketransport fikk i fjor.

– Vi er utrolig stolte over å nok en gang motta prisen. Dette er en utmerkelse som er veldig viktig for oss. Vi jobber hardt hver eneste dag for å gi våre kunder den aller beste servicen og en god opplevelse hver gang de er i kontakt med oss, sier Nina Bjørlo, Head of Customer Service i DHL Express Norge.

– Vi har en fantastisk gjeng med flotte serviceinnstilte medarbeidere og vi jobber alltid for å bli enda litt bedre. Dette bekrefter nok en gang at vår strategi (FOCUS) med systematisk å bygge en "Insanely Customer Centric Culture" gir resultater. At vår kundeserviceavdeling tar hjem prisen fem år på rad er imponerende og noe som hele bedriften er stolte av, sier Terje Aarbog, adm. direktør i DHL Express Norge.

Bransjerekkefølge

  1. Åpen klasse (85,6)
  2. Sikkerhet (85,2)
  3. Forsikring (84,6)
  4. Pakkereise (84,6
  5. Mobil (83,4)
  6. Avis (81,5)
  7. TV-distribusjon (81,1)
  8. Bredbånd (80,7)
  9. Energi (80,5)
  10. Båtreise (80,0)
  11. Bank (78,7)
  12. Veihjelp (77,8)
  13. Pakketransport (77,7) (samme plass i fjor med 78,7)
  14. Offentlig (77,3)
  15. Elektro (75,6)
  16. Flyreise (74,7)

Bransjevinnerne

(Rangert etter oppnådd poengsum)

  1. Åpen klasse: Mester Grønn (95,9)
  2. Bredbånd: Ice.net (94,1)
  3. Sikkerhet: Falck (93,9)
  4. Forsikring: Frende (93,4)
  5. Mobil: Ice.net (92,2)
  6. Pakkereise: TUI (91,3)
  7. Avis: Adresseavisen (89,,6)
  8. Bank: Fana Sparebank (89,6)
  9. Offentlig: Statens innkrevingssentral (89,1)
  10. TV-distribusjon: Get (88,7)
  11. Båtreise: Hurtigruten (87,9)
  12. Energi: Tessa kraft (87,8)
  13. Pakketransport: DHL (87,0) (nr. 6 i fjor med 91,2)
  14. Elektro: Hi-Fi klubben (86,7)
  15. Veihjelp: NAF (82,9)
  16. SAS og Norwegian (81,1)

Kilde: See You