DHL Express:

Best kundeservice fire år på rad

På Call Center-dagene 2016 ble DHL Express for fjerde året på rad «Best i test» i kategorien Pakketransport.

Årets 16 kundeservicepriser ble kåret på Call Center Dagene den 28. april. Best av alle ble Sunnmørsposten. Foto: SeeYou
Årets 16 kundeservicepriser ble kåret på Call Center Dagene den 28. april. Best av alle ble Sunnmørsposten. Foto: SeeYou Foto: SeeYou
Publisert Oppdatert

118 virksomheter konkurrerte i år om kundeserviceprisen «Best i test». Det var mulig å vinne prisen i 16 ulike bransjekategorier. Vinnerne ble nylig kåret under Call Center-dagene 2016, Skandinavias største kundeservicekonferanse som arrangeres av Confex.

– Dette er en pris som er veldig viktig for oss, og som vi jobber med hele året for å oppnå.  Det viktigste av alt er at kundene får en god opplevelse hver gang de er i kontakt med oss, og dette er beviset og belønningen, sier Nina Bjørlo, Head of Customer Service i DHL Express.

 

Høyere score i år enn i fjor

Det er Analyseselskapet SeeYou AS som er ansvarlig for testingen i forkant av kåringen. De ulike selskapene blir kontaktet av observatører som utgir seg for å være kunder. Vurderingskriteriene inkluderer ventetid, mersalg, kompetanse vist av kundebehandlere og dialogen som en helhet. Den aktøren som får høyest totalscore vinner.

DHL Express vant kategorien Pakketransport med en samlet score på 91,2 prosent. På de neste plassene fulgte TNT (88,0), Schenker (79,1), Bring (73,3) og PostNord (61,9). Sammenlignet med fjoråret hadde DHL Express en resultatfremgang på nær fem prosentpoeng, og også TNT og Schenker hadde god fremgang. Bring og PostNord hadde imidlertid en så kraftig tilbakegang at bransjesnittet sank fra 81,7 til 78,8. På bransjeoversikten medførte det også at Pakketransport falt fra 7. til 13. plass.

Ser man imidlertid på rangeringen av bransjevinnerne klatret DHL Express fra 12. plass i fjor til en hederlig 6. plass i år.

– Vi har en fantastisk gjeng med flotte serviceinnstilte kundeservicemedarbeidere, og vi jobber hver dag for å bli enda litt bedre. Vi er utrolig stolte over reisen vi har vært igjennom de siste årene, forteller Nina Bjørlo stolt.

 

Bransjerekkefølge

  1. Sikkerhet (88,4)
  2. Forsikring (86,1)
  3. Mobil (86,0)
  4. Båtreise (85,5)
  5. Avis (82,3)
  6. Veihjelp (81,4)
  7. Åpen klasse (81,3)
  8. Energi (81,1)
  9. Bredbånd (80,7)
  10. Pakkereise (80,3)
  11. TV-distribusjon (79,2)
  12. Elektro (78,8)
  13. Pakketransport (78,7)  (81,7 i 2015)
  14. Bank (78,3)
  15. Offentlig (76,4)
  16. Flyreise (69,6)

Kilde: SeeYou

 

Bransjevinnerne (rangert etter oppnådd poengsum)

  1. Avis: Sunnmørsposten (94,8
  2. Åpen klasse: Vitamail (93,3)
  3. Energi: Fjordkraft (92,8)
  4. Sikkerhet: Sector Alarm (92,0)
  5. Mobil: Chess (91,8)
  6. Pakketransport: DHL (91,2) (nr. 12 i fjor)
  7. Forsikring: Frende (91,1)
  8. TV-distribusjon: Canal Digital Kabel (90,4)
  9. Båtreise: DFDS Seaway (90,0)
  10. Pakkereise: Tyrkiareiser (89,3)
  11. Elektro: Hi-Fi klubben (88,4)
  12. Offentlig: HELFO (87,9)
  13. Bredbånd: Broadnet (87,3)
  14. Veihjelp: Falck (87,2)
  15. Bank: Nordea (83,9)
  16. Flyreise: Widerøe (80,5)

Kilde: SeeYou

– Vi har en fantastisk gjeng med flotte serviceinnstilte kundeservicemedarbeidere, og vi jobber hver dag for å bli enda litt bedre, sier Nina Bjørlo (i midten), Head of Customer Service i DHL Express. Her sammen med Anja Teigen (t.v.), Customer Care Manager og Camilla Simonsen, Contact Centre Manager.
– Vi har en fantastisk gjeng med flotte serviceinnstilte kundeservicemedarbeidere, og vi jobber hver dag for å bli enda litt bedre, sier Nina Bjørlo (i midten), Head of Customer Service i DHL Express. Her sammen med Anja Teigen (t.v.), Customer Care Manager og Camilla Simonsen, Contact Centre Manager. Foto: SeeYou