Nye Volkswagen Caddy kjørt:

Bestselgeren sikrere enn noen gang

Nye og mer økonomiske motorer, enda bedre kjøreegenskaper og høyere komfort. Viktigst er likevel at fjerde generasjon Volkswagen Caddy vil bli levert med en svært omfattende sikkerhetspakke som standard.

Tid for kaffe: Nye Caddy satt som klistret på de smale og svingete veiene vi kjørte i Provence. Foto: Henning Ivarson
Tid for kaffe: Nye Caddy satt som klistret på de smale og svingete veiene vi kjørte i Provence. Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert
Informasjonssjef Benthe Saga i Volkswagen Nyttekjøretøy trivdes godt bak rattet i nye Caddy. Hun var ikke alene om det. Foto: Henning Ivarson
Informasjonssjef Benthe Saga i Volkswagen Nyttekjøretøy trivdes godt bak rattet i nye Caddy. Hun var ikke alene om det. Foto: Henning Ivarson

Det er ikke helt uten grunn at Volkswagen Caddy har vært landets klart mest solgte varebil fem år på rad. Den helprofesjonelle norske importør- og forhandlerorganisasjonen skal naturligvis ha en stor del av æren for dette, men først og fremst skyldes det at Caddy fremstår som en svært praktisk varebil med sterk appell til både ulike håndverkergrupper og varetransportører.

 

Mange førerstøttesystemer

Fjerde generasjon Caddy er i stor grad basert på Golf 6. For Volkswagen var det helt naturlig at personbilens elektroniske plattform med sine mange førerstøttesystemer også skulle være tilgjengelig for nyttekjøretøykundene.

Mens mange av disse er å finne på option-listen i andre land, skal den norske importøren ha honnør for at de blir standardutstyr på Caddy her i landet. Det inkluderer Front Assist, City Nødbrems og multikollisjonsbrems i tillegg til at thorax side-/hode-kollisjonspute på både fører- og passasjerplass, tretthetsvarsler og blåtann.

 

Ny 2-liters TDI opp til 150 hk

Nye Caddy vil fortsatt kunne bli levert i to lengder. Standardutgaven har et varerom på 3,2 kbm, mens det 47 cm lengre Maxi har plass til én kubikkmeter mer.

Produktsjef Pål Pettersen i Volkswagen Nyttekjøretøy forventer at 80 prosent av de norske kundene vil velge den nyutviklede 2-liters TDI-motoren i Euro 6-utførelse med effekter fra 75 hk til 150 hk. Det maksimale dreiemomentet er tilgjengelig over et bredere turtallsområde enn på dagens 2-liter, og forbruket skal også ligge opp mot 15 prosent under denne.

I tillegg til de fire turbodieselmotorene kan Caddy også utstyres med tre TSI bensinmotorer fra 84 til 125 hk og en TGI naturgassvariant av denne på 110 hk.

Her i landet selges 45 prosent av Caddy med 4Motion som vil kunne kombineres med de to største dieselmotorene.

Girkasseprogrammet består av 5- og 6-trinns manuelle i tillegg til den populære direktekoblingsgirkassen DSG.

 

Bedre førerkomfort

Utvendig kjennetegnes nye Caddy med en ny front som har et svært mye til felles med både Volkswagen T6 og produsentens personbiler. Også bakparten og deler av interiøret er nytt.

Caddy varebil tilbys med tre forskjellige utstyrsnivåer, hvorav de to største blir tilbudt på det norske markedet. I tillegg er det rikelige muligheter for ytterligere oppgradering hvis man skulle ønske det.

De nye setene er faste og behagelige å sitte i og utformingen av førerplassen er i all hovedsak svært god og ergonomisk. Unntaket er den store skjermen som fortsatt er plassert langt ned på midtkonsollen.

Den danner basis for bilens "Infotainment" musikk-/telefon-/navigasjonssystem som tilbys i ulike utførelser hva gjelder størrelse på pekeskjermen og tilgjengelige funksjoner. Blåtann er som nevnt standard. I tillegg er bilen utstyrt med både USB- og AUX-tilkobling i tillegg til to 12 volts strømuttak.

De nye setene er faste og behagelige å sitte i og utformingen av førerplassen er i all hovedsak svært god og ergonomisk. Med blåtann som standard, vil nok mange kunder plusse på et par tusen kroner for å få et multifunksjonsratt som her. Plusser man på ytterligere en tusenlapp får man Adaptive Cruise Control takket være at Front Assist allerede er standard. Foto: Volkswagen
De nye setene er faste og behagelige å sitte i og utformingen av førerplassen er i all hovedsak svært god og ergonomisk. Med blåtann som standard, vil nok mange kunder plusse på et par tusen kroner for å få et multifunksjonsratt som her. Plusser man på ytterligere en tusenlapp får man Adaptive Cruise Control takket være at Front Assist allerede er standard. Foto: Volkswagen

 

 

Svært gode kjøreegenskaper

I Provence fikk vi rikelig anledning til å prøvekjøre Caddy personbil som dessverre var i klart flertall på prøvekjøringsarrangementet. Vi fikk riktignok kranglet oss til én varebilutførelse, men den var utstyrt med den lite aktuelle TDI-en på 75 hk i tillegg til det "billigste" utstyrsnivået som altså ikke er aktuelt i det hele tatt her i landet. Vi kunne likevel glede oss over at det innvendige lydnivået er blitt lavere og at nye fjærer både foran og bak har bidratt til at kjøreegenskapene har blitt enda bedre.

I personbilutførelse fikk vi anledning til både å prøvekjøre 102 og 122 hk TDI. Den minste av burde holde for de aller fleste, men det er ventet at 122 hk vil bli volummodellen her i landet. En av årsakene til det er nok at den kan kombineres med DSG. Begge disse motorene ble oppfattet som enda mer støysvake enn 75-hesteren, men hvorvidt dette skyldes motoren i seg selv eller at den satt i en personbilutførelse, klarte vi aldri å få et svar på av de tyske representantene.

 

Beskjeden prisøkning

Salget av nye Caddy har for lengst startet og de første modellene er ventet til Norge i begynnelsen av august.

Til tross for at mange av førerassistansesystemene vil bli standard, er det likevel bare snakk om en beskjeden prisøkning.

I skrivende stund er ikke hele prislisten klar, men eksempelvis er listeprisen på en Caddy vare 102 hk TDI med 6-trinns DSG kr. 204.130 ekskl. mva (kr. 249.200 inkl. avgifter og mva). Prisen på en Caddy vare 122 hk 4Motion er oppgitt til kr. 219.810 ekskl. mva (kr. 267.500 inkl. avgifter og mva).

Utvendig kjennetegnes nye Caddy med ny front og hekk. De viktigste nyhetene ligger imidlertid i drivlinjen og i elektronikken. Foto: Henning Ivarson
Utvendig kjennetegnes nye Caddy med ny front og hekk. De viktigste nyhetene ligger imidlertid i drivlinjen og i elektronikken. Foto: Henning Ivarson