Nye Mercedes-Sprinter:

Blir en rullende datahub

Megabyer og et pakkemarked som eksploderer vil kreve at kjøretøyene utnyttes maksimalt til både vare- og passasjertransport. Når nye Mercedes-Benz Sprinter lanseres i februar vil den fremstå som en rullende datahub og en fullt integrert del av verdikjeden.

Bilprodusentenes illustrasjoner av kommende modeller starter ofte som designskisser, men de har en tendens til å bli mer og mer virkelighetsnære etter hvert som introduksjonen nærmer seg. Nå er det bare noen få måneder til tredje generasjon Sprinter blir lansert. Foto: Mercedes-Benz
Bilprodusentenes illustrasjoner av kommende modeller starter ofte som designskisser, men de har en tendens til å bli mer og mer virkelighetsnære etter hvert som introduksjonen nærmer seg. Nå er det bare noen få måneder til tredje generasjon Sprinter blir lansert. Foto: Mercedes-Benz
Publisert

I over ett år har produsenten promotert tredje generasjon Sprinter. I hvert fall indirekte. For på det nylig avholdte Mercedes-Benz Innovation Campus i Stuttgart var fokuset i all hovedsak nok en gang rettet mot megatrendene som sier noe om hvordan og hvor raskt verden endrer seg. For eksempel at en fjerdedel av jordens befolkning snart vil bo i byer og at over 40 slike relativt raskt vil vokse til megabyer med mer enn ti millioner innbyggere. Parallelt kjøpes det stadig mer varer på nett. Fra 2014 til 2016 økte antall pakkeforsendelser i verden med nær 50 prosent til 65 milliarder og innen 2025 er det forventet at antallet vil dobles.

Krevende Last Mile

Da sier det seg selv at transportørene står overfor store utfordringer, ikke bare med å få håndtert de store volumene, men også imøtekomme kundenes krav til fleksible hjemleveranser og samtidig holde kontroll over egne kostnader. Matthias Winkelbach fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) påpeker at det nettopp er Last Mile-leveransene som er den mest komplekse og vanskeligste delen å optimalisere i hele verdikjeden. Direktøren for MIT Megacity Logistics Lab trekker frem UPS som et eksempel. Dette selskapet opererer med 55.000 ruter som har gjennomsnittlig 120 stopp. Forsøker man å regne ut hvor mange teoretisk ulike rutesekvenser det representerer, kommer man frem til et firesifret tall etterfulgt av hele 195 nuller. Dersom UPS klarer å redusere kjørelengden på hver enkelt rute med bare 1,6 km (1 mile) vil selskapet ifølge Winkelbach oppnå årlige besparelser på 50 millioner dollar.

I stikkords form ramser han opp følgende krav til løsningen på sisteledds-logistikken: den må være responsiv og proaktiv, fleksibel og dynamisk, analytisk og datadrevet, online og integrert, autonom og intelligent.

Leverandør av integrerte mobilitetsløsninger

Matthias Winkelbach fra MIT fremhevet at utnyttelse av Big Data og avanserte algoritmer er avgjørende for å få løst de komplekse utfordringene til sisteledds-logistikken. Foto: Henning Ivarson
Matthias Winkelbach fra MIT fremhevet at utnyttelse av Big Data og avanserte algoritmer er avgjørende for å få løst de komplekse utfordringene til sisteledds-logistikken. Foto: Henning Ivarson

For å kunne etterleve dette er det helt nødvendig at bilparken i enda større grad enn tidligere må bli integrert i bedriftens IT-prosesser, helt ned på nivå med wms (lagerstyringssystemet).

Volker Mornhinweg, sjef for Mercedes-Benz Vans, presiserte derfor også på dette pressearrangementet at selskapet nå gjennomgår en transformasjon fra å være en kjøretøyprodusent til å bli en leverandør av integrerte mobilitetsløsninger. De første resultatene av dette er adVANce som ble lansert for et drøyt år siden og som skal utvikle nye løsninger som skal imøtekomme både eksisterende og fremtidige krav.

adVANce er delt inn fem ulike innovasjonsområder: [email protected] som omfatter digitale nettverk mellom biler, [email protected] som omfatter tilpasninger av kjøretøy og innredning som skal gjøre hverdagen mer effektiv, [email protected] som omfatter ulike leieordninger, [email protected] som omfatter nye konsepter i kollektivtransport og [email protected] som omfatter en helhetlig tilnærming mot elektrisk mobilitet. Alle disse bringes sammen i et teknologisk cluster som skal ende opp med helhetlige systemløsninger.

Mercedes Pro

På nye Sprinter vil hardware for nett-tilkobling for første gang bli standard og være en del av bilens infrastruktur. På den måten vil Sprinter allerede fra fabrikk ha blitt tilrettelagt for å bli en sømløs del av den digitale verdenen – Internet of Things (IoT). Alle nettverkstjenester samles under "Mercedes Pro" som vil bli tilbudt i flere versjoner. De sentrale tjenestene innbefatter kommunikasjon, sporing og posisjonering, dynamisk ruteplanlegging, nøkkeldata på kjøretøyet og vedlikeholdsstyring – med andre ord funksjoner som til nå har vært forbeholdt brukere av tunge flåtestyringsløsninger, men som nå også gjøres tilgjengelige for små og mellomstore virksomheter. I tillegg inneholder systemet en elektronisk kjørebok som holder kontroll over kjøring i arbeid og på fritiden.

Det intelligente nettverket legger også til rette for andre verdiøkende funksjoner, og Mercedes-Benz Vans trekker i så måte spesielt frem data fra lasterommet som viser hvilke varer som er blitt levert og hvilke som fortsatt ligger der. Med dette åpnes en rekke løsninger, for eksempel automatisk etterforsyning (In-Van Delivery & Return) av servicebiler som på natten står parkert på teknikerens privatadresse. Da kan en tredjepart låse seg inn i bilen ved hjelp av en elektronisk nøkkel, legge inn nødvendige reservedeler til neste dags jobb og fjerne deler fra gårsdagen som det ikke ble bruk for.

Plattformen er Utviklet i Linux og den åpne kildekoden vil gjøre det enkelt for tredjeparter å utvikle nye løsninger, på samme måte som apper på en smarttelefon. Mercedes-Benz poengterer at alle kundedata vil være helt sikre.

Men hva med den nye bilen, da?

Det nye dashbordet vil bli tilbudt i fire varianter. Det enkleste har ikke en gang radio/infotainment og er neppe aktuelt på det norske markedet. Foto: Henning Ivarson
Det nye dashbordet vil bli tilbudt i fire varianter. Det enkleste har ikke en gang radio/infotainment og er neppe aktuelt på det norske markedet. Foto: Henning Ivarson
Det mest påkostede dashbordet har blant annet et over ti tommer stort display på midten. På nye sprinter vil automatgiret bli betjent fra rattstammen. Foto: Mercedes-Benz
Det mest påkostede dashbordet har blant annet et over ti tommer stort display på midten. På nye sprinter vil automatgiret bli betjent fra rattstammen. Foto: Mercedes-Benz
I dashbordet finnes det selvfølgelig godt med oppbevaringsrom, både med og uten lokk, og i tillegg til flere USB-kontakter er det også klargjort for trådløs lading av mobiltelefoner. Foto: Mercedes-Benz
I dashbordet finnes det selvfølgelig godt med oppbevaringsrom, både med og uten lokk, og i tillegg til flere USB-kontakter er det også klargjort for trådløs lading av mobiltelefoner. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Sprinter ble lansert i 1995 og er produsert i over 3,3 millioner eksemplarer. Produsenten har så langt fokusert på at tredje genererasjon vil bli en rullende datahub, men vært langt mer reserverte når det gjelder konkrete nyheter på selve bilen. I Stuttgart valgte de imidlertid å vise frem det nye dashbordet, som kanskje noe overraskende fortsatt vil ha analoge visere i selve instrumentpanelet. Det mest fremtredende at den store utstikkende klumpen på midten forsvinner slik at dashbordet blir helt glatt i hele bredden. Biler med manuelt gir vil fortsatt ha girspaken på samme sted som i dagens Sprinter, men automatgirkassen vil på tredje generasjon bli betjent fra rattstammen.

Det vil bli tilbudt i fire varianter, fra det enkleste uten en gang radio/infotainment, til toppmodellen med et over ti tommer stort display på midten. Det er selvfølgelig godt med oppbevaringsrom, både med og uten lokk, og i tillegg til flere USB-kontakter er det også klargjort for trådløs lading av mobiltelefoner.

Foruten bakhjulsdrift og 4x4 er det nå også blitt kjent at tredje generasjon Sprinter vil bli tilbudt med forhjulsdrift. Det vil redusere lastehøyden bak med 80 millimeter og gi bedre ergonomi ved intensiv pakkedistribusjon. I fjor lanserte Mercedes-Benz Vans sine ideer rundt et Cargo Space Management System som inkluderer automatisk opplasting av fulle racks hvor pakkene er ferdig sortert i henhold til ruteplan. Dette er ennå ikke blitt noen realitet, men selskapet opplyser at de fortsatt har et løpende samarbeid med eksterne leverandører av dette. I tillegg til konvensjonelle pakker vil dette være svært aktuelt for distribusjon av matvarer som handles på nett og som er i svært kraftig vekst. Her ser man for seg tre parallelle og avlange rom for henholdsvis tørr-, kjøle- og frysevarer. For slike transporter vil det blant annet bli tilbudt it-løsninger der både avsender og mottaker kan kontrollere at kjølekjeden ikke er brutt.

1 av 5 til persontransport

Tredje generasjon Sprinter vil bli tilbudt med elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon. Foto: Mercedes-Benz
Tredje generasjon Sprinter vil bli tilbudt med elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Sprinter har et svært stort bruksområde som spenner fra håndverkere som kjører 6.000 km i året til 350.000 km for enkelte busser i Sør-Afrika, fra to stopp om dagen for en håndverker til 200 for en pakketransportør og nyttelast fra 200 til 3.000 kilo. For å tilfredsstille alle brukergruppene vil Sprinter ha 1.000 basismodeller, og siden én av fem Sprintere benyttes til persontransport tilbys det en rekke bussvarianter. Til alle disse er det utviklet nye seter med regulerbar ryggstøtte og som dessuten er utstyrt med koppholder. USB-kontakter for lading av mobiltelefoner blir også standard og det samme med nettilgang til passasjerene. I tillegg til standardfunksjonene i Mercedes Pro vil bussene også ha løsninger for sjåførevaluering, og for skolebusser ser man også for seg kommunikasjonsløsninger med foreldre og foresatte. De vil kunne få en bekreftelse på at den håpefulle er kommet vel frem på skolen, mens de samme vil kunne gi melding om at for eksempel barnet er sykt og ikke kommer til bussen den dagen.

Mercedes-Benz Vans samarbeider med det amerikanske selskapet VIA rundt on demand-transportløsninger som snart vil bli lansert i London. Til slike transporter vil man også benytte meteorologiske data slik at busser kan dirigeres til de områdene av megabyen med dårlig vær som erfaringsmessig genererer et større behov for persontransport. Elektriske busser vil også automatisk bli dirigert til et ladepunkt når behovet er til stede, samtidig som at datasystemet da vil sikre at disse ikke lenger blir tilgjengelig for publikum.

eSprinter i 2019

Både drivmotoren og batteriene i eSprinter vil være de samme som Daimler allerede benytter på andre kjøretøy. Foto: Henning Ivarson
Både drivmotoren og batteriene i eSprinter vil være de samme som Daimler allerede benytter på andre kjøretøy. Foto: Henning Ivarson

Mercedes-Benz investerer 150 millioner euro i utvikling av elektriske kjøretøyer. eSprinter vil bli lansert i 2019 og avhengig av størrelsen på batteripakken vil disse ha en kjørelengde på 150 til 200 kilometer. Hvorvidt eSprinter vil egne seg eller ikke for den kjøringen kundene har i dag, vil de selv kunne teste ut med smarttelefon-appen eVAN Ready. I tillegg til å logge kjøringen og gi et ja eller nei, kan appen også simulere kjøring under andre temperaturforhold. Mercedes-Benz satser også på utstrakt menneskelig konsulentvirksomhet for både å kartlegge behovet for antall ladestasjoner, gi råd om hvordan de bør plasseres på kundens område, hvordan bilparken bør lades på smartest mulig måte gjennom natten og sågar gi råd om mulighetene kundene selv har til å produsere energi.

Ser fremover også her i landet

Det er selvfølgelig svært lite sannsynlig at det vil vokse opp noen megabyer her i landet, og umiddelbart synes mange av it-løsningene i nye Sprinter å være overflødige her i landet. Men selv om behovet for å effektivisere transportene ut i fra et rent volumperspektiv ikke vil være like presserende som i andre land, bør det likevel være hevet over enhver tvil om at de vil være svært gode verktøy for både å kunne imøtekomme nye kundekrav og redusere egne kostnader.

I likhet med Mercedes-Benz Vans, posisjoner også den norske importøren Bertel O. Steen seg for morgendagen. I første omgang ved å ha riktig kompetanse og bilkonsernet fikk mye oppmerksomhet da det for en stund tilbake lyste ut en rekke nye stillinger og samtidig hevdet i annonsen at den siste personen som tar førerkort er allerede født.

– Vi forventer større endringer i bransjen vår enn noen gang tidligere og Bertel O. Steen skal lede an i utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger, uttalte konsernsjef Bjørn Maarud. Han la til at de skal gå i bresjen på temaer som «mobilitet» og «connected car» i en stadig mer elektrifisert transporthverdag.

– For selv om bilen er i endring, er en ting helt sikkert: Også i fremtiden kommer vi til å ha behov for å komme oss fra A til B – uansett om man må holde i et ratt eller ikke, sa Maarud.

Få mye mer bra varebilstoff med abonnement på Logistikk& Ledelse - KLIKK her!