Posten synker fortere

- Hver husstand mottar kun tre adresserte brevsendinger i uken. Da er det ikke lenger grunnlag for daglig postomdeling, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Tone Wille er konsernsjef i Posten Norge
Tone Wille er konsernsjef i Posten Norge Foto: Posten Norge
Publisert

Omsetningen for Posten Norge falt 2,8 prosent tredje kvartal, opplyses det i en pressemelding i dag. Da sammenliknes omsetningen på 5,6 milliarder dette kvartalet mot tilsvarende kvartal i 2017.

En vesentlig årsak påpekes å være forsterket fall i brevpost. For 3. kvartal 2018 var nedgangen i postvolumene på 15,5 prosent.

- Markedsutviklingen presser frem behovet for videre omstillinger av postnettet, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

- Hver husstand mottar kun tre adresserte brevsendinger i uken. Da er det ikke lenger grunnlag for daglig postomdeling. For aktører med spesielle behov, for eksempel avisene, er det nødvendig å finne alternative løsninger.

Bedre innen logistikk

Til gjengjeld økte omsetningen med 451 millioner kroner i logistikksegmentet. Organisk vekst oppgis å være 4,9 prosent.

Justert driftsresultat for segment Logistikk var 87 mill. kroner i 3. kvartal, 10 mill. kroner bedre enn samme periode i 2017. Resultatet var preget av en svak start på året, hovedsakelig som følge av ekstra ressursbruk ved innkjøring av ny terminalstruktur.

- Det er gledelig at vi i 3. kvartal nå kan begynne å se effekter av de varslede effektiviseringstiltakene på flere områder, og at justert resultat for logistikksegmentet er bedre enn samme kvartal i fjor.

Prosess mot 2020

- Det samlede resultatet for logistikkområdet er imidlertid fortsatt ikke på tilfredsstillende nivå, og arbeidet med forbedringstiltak fortsetter, sier Wille.

Det norske pakke- og godsnettverket er i en omfattende omleggingsprosess som vil pågå frem til 2020.