Kinesisk juleslede

I Postens og Brings mest travle periode skal den første elbilen i Sprinter-klassen testes i Oslo-gryta.

Maxus EV80 med 20 mils rekkevidde har 950 kilos nyttelast og 56 kilowattimers batteri. Foto: Fredrik Saugstad

Maxus EV80 med 20 mils rekkevidde har 950 kilos nyttelast og 56 kilowattimers batteri. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert

- Så vidt vi vet er dette den første bilen av denne typen i Norden, forklarer en spent John Eckhoff, pressesjef i Posten og Bring.

Han står foran den kinesiske varebilen Maxus EV80 som skal kjøre pakker midt i Oslo-gryta.

Den har 10 kubikkmeters varerom og nyttelast på 950 kilo.

16 mils rekkevidde

EV80 har batteripakke av typen LiFePo4 og er på 56 kilowatt. Det gir bilen maks rekkevidde på 20 mil, mens produsenten sier den klarer 15 til 16 mil med full last og realistisk bruk.

Sjåfør, Kjell Arne Haugen, skal kjøre den kinesiske elbilen. Han har kjørt Transit og Sprinter på ruta tidligere. Foto: Fredrik Saugstad

Sjåfør, Kjell Arne Haugen, skal kjøre den kinesiske elbilen. Han har kjørt Transit og Sprinter på ruta tidligere. Foto: Fredrik Saugstad

Med DC-lader er den oppladet på 2 timer, en AC-lader kommer også, da tar det syv timer. Batteripakka veier 700 kilo og har varmer. Motoren er på 100 kilowatt, altså 136 hestekrefter og driver forhjulene. Toppfarten er begrenset til 100 km/t.

Ikke noe problem med rekkevidden

Postpakkesjåfør, Kjell Arne Haugen, blir en av hovedpersonene i testen. Han skal kjøre den kinesiske elbilen på ruta i Oslo sentrum.

– Det frustrerende er jo at flere produsenter har vist produkter vi vil ha, men så kommer de ikke, kommenterer Hege Sagplass, fagansvarlig miljø i Posten. Foto: Fredrik Saugstad

– Det frustrerende er jo at flere produsenter har vist produkter vi vil ha, men så kommer de ikke, kommenterer Hege Sagplass, fagansvarlig miljø i Posten. Foto: Fredrik Saugstad

Til vanlig har han kjørt Transit eller Sprinter.

Da vi spør han om rekkevidden kan by på problemer, smiler han bare.

– Nei, hele ruta består jo bare av ca tre mil, så det går nok bra, forklarer han.

Dagen hans dreier seg mer om hyppige stopp. Han regner med at bilen i tillegg kan brukes til hjemkjøring på kvelden, selv om det ikke er lagt noen planer på det. Uansett er den ladet opp i løpet av to timer, så muligheten er der.

Frustrert miljøansvarlig

Posten og Bring har klart å redusere utslippene med 43 prosent de siste årene, forklarer Hege Sagplass, fagansvarlig miljø i Posten. I garasjene til Posten står det nå 1200 elbiler, 140 biogass-biler og 670 kjøretøy som kan kjøres på biofuel. Men i segmentet store varebiler som dette, har alternativene glimret med sitt fravær.

Foreløpig ikke Iveco Daily

Og for dere som husker nyheten om at Bring bestilte elektriske Iveco Daily, nettopp i denne størrelsen, så stemmer det. Problemet var at bilene ikke ble levert i henhold til avtalte spesifikasjoner, det vil si med mindre batteripakke enn avtalt. Dermed er prosjektet foreløpig lagt på hylla.

200 elektriske i Sprinter-klassen

Posten har allerede oppnådd sine miljømål, så nå har de laget et nytt mål. Innen 2025 skal Posten bare bruke fornybare kilder i sine biler og bygg. Hele bilflåten skal være elektrifisert innen da. Når det gjelder de store varebilene i denne klassen skal Posten og Bring bytte ut et sted mellom 100 og 200 kjøretøy med forbrenningsmotor til elektrisk. Når det skjer er uklart, siden det først nå testes ut et elektrisk alternativ.

– Det frustrerende er jo at flere produsenter har vist produkter vi vil ha, men så kommer de ikke.
Hege Sagplass, fagansvarlig miljø i Posten.

Utprøvd modell

Det kinesiske bilselskapet Det er kjempeselskapet SAIC, som blant annet lager merkene MG og Roewe, som produserer nyttekjøretøymerket Maxus.

- Modellen har eksistert i tre år som elbil og over 10 år med forbrenningsmotor, så det er utprøvd biltype, forklarer Lou Jedeloo merkevaresjef i SAIC Europa.

- Så vidt vi vet er dette den første bilen av denne typen i Norden, forklarer en spent John Eckhoff, pressesjef i Posten og Bring. Foto: Fredrik Saugstad

- Så vidt vi vet er dette den første bilen av denne typen i Norden, forklarer en spent John Eckhoff, pressesjef i Posten og Bring. Foto: Fredrik Saugstad

50.000 Euro

Prisen i Europa er ikke helt sikker, men rundt 50.000 euro tror Jedeloo er realistisk.

Det er allerede solgt 300 slike i Holland og Tyskland.

Bilen Bring nå har fått kloa i, er en førseriebil, den er første Maxus-utgaven med full høyde som blir produsert som elbil, får vi vite.

Kjell Arne tar en lydløs demorunde for fotografen utenfor terminalen på Karihaugen. Foto: Fredrik Saugstad

Kjell Arne tar en lydløs demorunde for fotografen utenfor terminalen på Karihaugen. Foto: Fredrik Saugstad