Bring får Norges første store el-varebiler

Enova har gitt støtte til innkjøp av de to første store elektriske varebilene for utprøving i Norge.

Posten og Bring har satt et ambisiøst miljømål om å redusere CO2-utslippene med 40 prosent innen 2020, og økt bruk av elektriske kjøretøy er viktig for å nå dette målet. Posten Norge har allerede landets største elektriske kjøretøypark med 1200 elektriske biler, traller og mopeder.

Posten og Bring har satt et ambisiøst miljømål om å redusere CO2-utslippene med 40 prosent innen 2020, og økt bruk av elektriske kjøretøy er viktig for å nå dette målet. Posten Norge har allerede landets største elektriske kjøretøypark med 1200 elektriske biler, traller og mopeder.

Publisert Oppdatert

Posten og Bring blir, ifølge en pressemelding fra dem selv, Norges første transportør som tar i bruk store elektriske varebiler. Bilene skal frakte varer til bedrifter i Oslo sentrum.

Enova har gitt støtte til innkjøp av de to første store elektriske varebilene for utprøving i Norge. Bilene er produsert av Iveco, og er de første serieproduserte el-varebilene i sin klasse.

Postnord i Sverige bestilte noen Iveco elektriske Dailyer i 2014, men det er 3,5 tonnere. Brings biler er større og har samtidig bedre batterikapasitet.

- Vi skal nå teste ut disse el-bilene som er i et helt nytt segment og er stolte av å kunne ta vår miljøsatsing ett steg videre, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Bilene koster nesten tre ganger så mye som et liknende kjøretøy med fossilt drivstoff, men innkjøpet er støttet av Enova.

– Prisen vil synke etter hvert som volumet øker, men det forutsetter at noen drar lasset og viser bransjen at dette fungerer. Derfor er vi glade for å kunne hjelpe Posten Norge med å gå foran. Dette kan bidra til å etablere et marked i Norge for el-varebiler, men også få fortgang på innfasing av elektriske minibusser og maxitaxier, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.