Brubakken på plass i Troms og Finnmark

Har etablert et eget servicenett i landets to nordligste fylker.

Brubakken har levert tre nye Ljungby hjullastere til brukere i Tromsø. Maskinen til venstre er en 13-tonner til Maskinentreprenør Kurt Sandnes AS mens de to andre er 11-tonnere til Maskin & Eiendom.
Brubakken har levert tre nye Ljungby hjullastere til brukere i Tromsø. Maskinen til venstre er en 13-tonner til Maskinentreprenør Kurt Sandnes AS mens de to andre er 11-tonnere til Maskin & Eiendom. Foto: Brubakken
Publisert Oppdatert

Ljungby Maskin

Ljungby Maskin er sterkt knyttet til Rune Andersson, én av tre brødre som står svært sentralt i svensk truckhistorie.

I 1960 etablerte Rune og broren Holger Brödrarna Anderssons Mekaniska Verkstad og startet truckproduksjon hjemme på gården utenfor Ljungby. I 1966 bygget brødrene en helt ny fabrikk samtidig som at selskapet skiftet navn til Ljungbytruck.

I 1975 solgte de selskapet til Kalmar Verkstad som året før hadde kjøpt opp truckprodusenten LMV (Lidhults Mekaniska Verkstad). Brødrene ble med over til Kalmar: Rune som plassjef i Lidhult der de tyngre truckene ble produsert, og Holger som plassjef i Ljungby der de mellomstore truckene ble produsert. Etter en kort periode sluttet begge to. Holger og lillebroren Sture startet da opp den nye truckfabrikken Svetruck, mens Rune utviklet en mindre truckmodell som også ble solgt til Kalmar. Deretter konsentrerte han seg fullt og helt om det produktet han brant mest for – hjullasteren. I 1983 etablerte han Ljungby Maskin og bygget sin første egenkonstruerte hjullaster året etter.

Hjullasterne ble raskt svært populære og i 1986 ble den nåværende fabrikken på 12.000 kvm etablert. Så langt har selskapet produsert 3.500 hjullastere og bygget opp et renommé som en leverandør av hjullastere med høy kvalitet, solid konstruksjon ikke minst med en svært høy komfort.

Med ulike trucktyper fra Konecranes, TCM, Hubtex og Merlinum, Mafi terminaltraktorer, Kamag rangeringsmaskiner, hjullastere fra Ljungby Maskin og transportløsninger fra Seacom og Logister, tilbyr Brubakken et tilnærmet komplett program for materialhåndtering i industrien, i havner og på terminaler. Selskapet tilbyr også et bredt utvalg av arbeidsplattformer/lifter og har en ledende posisjon som en selvstendig servicepartner for slike maskintyper.

Etter tidligere å ha benyttet samarbeidspartnere har Brubakken nå organisert et eget servicenett Troms og Finnmark. Selskapet har i første omgang etablert seg med personell i Tromsø og i Alta som skal betjene de to nordligste fylkene.

Brubakken vil i tillegg stasjonere ut servicebiler på strategiske plasser slik at personell kan fly inn og ta med seg bilen ut på oppdrag.

– Med et servicenett og en delelogistikk som fungerer håper vi å bli en partner for så vel eksisterende som for nye kunder i regionen, sier driftssjef Frank Børre Johnsen, driftssjef i Brubakken AS.

 

Hjullaster med hydraulisk hyttefjæring

I fjor fikk Brubakken det norske agenturet på Ljungby hjullastere. Da hadde Brubakken allerede i mange år hatt syv, åtte slike hjullastere i sin utleiepark.

– Ljungby Maskin er kjent for høy kvalitet på sine hjullastere fra 9 til 30 tonn, men ikke minst med sin svært høye komfort. De er blant annet alene om å tilby hjullastere med hydraulisk hyttefjæring som gir sjåføren en komfort som er helt enestående, sier salgs- og markedssjef Alf Runar Frydenlund i Brubakken. Han legger ikke skjul på at maskinene er dyrere enn mange av konkurrentene, men deres egen erfaring med utleiemaskinene er at de likevel er økonomiske i lengden. Høyere anskaffelsespris gjør at de sjelden er førstevalget hos større flåteeiere, men til gjengjeld stårr de desto sterkere hos mindre aktører der daglig leder gjerne også er den som kjører maskinen og således ofte påspanderer seg litt ekstra luksus slik man ofte ser blant mindre lastebileiere.

Parallelt med etableringen av etableringen av eget servicenettverk i Troms og Finnmark, leverte Brubakken tre nye Ljungby Maskin hjullastere til brukere i Tromsø.

– Alle tre kan bekrefte at valget falt på Ljungby og Brubakken fordi kvalitet, komfort, krefter og service var det som sto øverst på ønskelisten, sier Jan Otto Finne, produktsjef og ansvarlig for Ljungby i Brubakken.

 

Den nye hjullasteren til Maskinentreprenør Kurt Sandnes AS er en 13 tonns Ljungby L13 med lock-up og motor på 300 hk. Den er også utstyrt med hydraulisk hyttefjæring Ljungby er alene om å tilby.
Den nye hjullasteren til Maskinentreprenør Kurt Sandnes AS er en 13 tonns Ljungby L13 med lock-up og motor på 300 hk. Den er også utstyrt med hydraulisk hyttefjæring Ljungby er alene om å tilby. Foto: Brubakken