Fullelektrisk termodistribusjon

Cater Storkjøkken har tatt i bruk landets første Iveco Daily Electric frys- og kjølebil.

Iveco har levert over 20 Daily Electric i Norge, men bilen til Cater er den første kjøle- og frysebilen. Daily Electric inngår i Daily Blue Power-serien som ble International Van of the Year 2018.
Iveco har levert over 20 Daily Electric i Norge, men bilen til Cater er den første kjøle- og frysebilen. Daily Electric inngår i Daily Blue Power-serien som ble International Van of the Year 2018. Foto: Iveco
Publisert

Bilen som er levert til Cater Storkjøkken er en Iveco Daily Electric 50C80. Den har en totalvekt på 5,2 tonn og er levert med et 4,10 meters Nor-Ka-skap og 750 kilos bakløfter som går på eget batteri. Skapet har to fordampere med elektrisk drevet aggregat for kjøl og frys.

Daily Electric kan leveres som chassis, kassevogn og minibuss. Kjøretøyet finnes i 3,5-tonns utførelse med enkle bakhjul og med tvillinghjul versjoner opp til 5,2 tonn for varebil og chassis og 5,6 tonn for buss. 3,5-tonnerne leveres med en el-motor på 60 kW, mens de større versjonene har 80 kW. Kundene kan velge fra en til tre batteripakker, alt etter ønsket rekkevidde og nyttelast. Under ikke altfor krevende driftsforhold og med tre batteripakker (slik bilen til Cater er utstyrt med) har Daily Electric ha en rekkevidde på 200 kilometer. Ifølge Iveco er den utstyrt med et fleksibelt ladesystem, og med hurtiglading på 400V 32 A kan batteriene lades på rundt to timer.

Under ikke altfor krevende driftsforhold og med tre batteripakker skal Daily Electric ha en rekkevidde på 200 kilometer.
Under ikke altfor krevende driftsforhold og med tre batteripakker skal Daily Electric ha en rekkevidde på 200 kilometer. Foto: Iveco

Fullsortimentsgrossist til storhusholdningsbransjen

Cater Storkjøkken er en stor fullsortimentsgrossist til storhusholdningsbransjen i Oslo, Akershus, Buskerud, Nordre Vestfold, Akershus, Hedmark og Oppland.

– Bakgrunnen for anskaffelsen er at det det er stadig sterkere miljøfokus fra flere av storhusholdningskundene våre og et ønske om å være helt fremst i klassen når det gjelder miljøvennlig distribusjon. Det har kommet strengere miljøkrav fra det offentlige, og denne bilen skal først og fremst brukes til å distribuere matvarer til institusjoner i kommunene Asker, Bærum og Oslo, sier Tomas Torvik som er forretningsutvikler hos Cater Storkjøkken.

Han legger til at det ikke fantes noen el-lastebiler av denne typen da Cater startet prosjektet i 2017.

– Utviklingen har vært tidkrevende, men med tett samarbeid mellom Iveco, Cater og med støtte fra Enova, er bilen endelig på plass.

Torvik forteller videre at bilen skal være stasjonert på Caters anlegg på Lierskogen og vil bli brukt i nærområdet fra Lier til Oslo.

– Vi er veldig spent på rekkevidden og kommer til å bruke noe tid på å teste hvordan bilen fungerer i praksis. Nærhet til markedet og fleksible leveringsrutinger gjør at vi skal klare å utnytte bilen på best mulig måte.

Sterk miljøprofil

Cater har en sterk miljøprofil og har fra tidligere to biogassdrevne biler, hvorav en Iveco Daily. Det er ytterligere en biogassbil i bestilling, og Cater undersøker også muligheten for å bruke norskprodusert bioetanol. Selskapet er også sertifisert som et Miljøfyrtårn, som er et offisielt norsk miljøsertifikat.

– Vi har som ambisjon at vi i løpet av 2020 kun kjøper utslippsfrie lastebiler, sier Torvik. – Det vil være en miks av elektriske, biogass, bioetanol og hydrogendrevne biler. De fire siste lastebilene vi har bestilt, er null-utslippsbiler. Det er opp til lastebilprodusenter og drivstoff-distributørene hvilke løsninger vi går for i fremtiden, avslutter Torvik og oppfordrer produsentene til å komme med løsninger.