Dobler godskapasiteten

Color Line har kjøpt M/S Finncarrier og starter ny godslinje mellom Norge og Tyskland.

M/S Finncarrier er bygget i 1998 hos Fosen Yard, og fikk i 2016 installert rensesystem for eksos (scrubber), Ifølge Color Line vil det gi et nytt og viktig bidrag for effektiv og miljøvennlig transport av gods sjøveien mellom Norge og kontinentet. Foto: Finnlines
M/S Finncarrier er bygget i 1998 hos Fosen Yard, og fikk i 2016 installert rensesystem for eksos (scrubber), Ifølge Color Line vil det gi et nytt og viktig bidrag for effektiv og miljøvennlig transport av gods sjøveien mellom Norge og kontinentet. Foto: Finnlines Foto: Finnlines
Publisert Oppdatert

Color Line styrker frakt som forretningsområde og dobler kapasiteten for transport av gods mellom Norge og Tyskland. Selskapet har kjøpt ro-ro skipet M/S Finncarrier og planlegger å sette skipet i rute mellom Oslo og Kiel i januar 2019.

Mer gods fra vei til sjø

– Med det nye ro-ro tilbudet vil Color Line bidra til å overføre store mengder godstransport fra vei til sjø, og vil være et attraktivt tilbud til import- og eksportindustrien, mener konsernsjef Trond Kleivdal.
– Med det nye ro-ro tilbudet vil Color Line bidra til å overføre store mengder godstransport fra vei til sjø, og vil være et attraktivt tilbud til import- og eksportindustrien, mener konsernsjef Trond Kleivdal. Foto: Color Line

– Med det nye ro-ro tilbudet vil Color Line bidra til å overføre store mengder godstransport fra vei til sjø, og vil være et attraktivt tilbud til import- og eksportindustrien, mener konsernsjef Trond Kleivdal.

Ro-ro skipet vil ha en kapasitet på 36 000 trailere årlig og vil gå mellom Oslo og Kiel seks ganger per uke med plass til 120 trailere per avgang. Det innebærer en dobling av godskapasiteten til Color Line direkte sjøveien mellom Kontinentet og Norge.

– Etableringen av et separat ro-ro tilbud representerer et nytt aktivitetsområde for Color Line, og inngår i selskapets vekstambisjoner fra et norsk ståsted, sier Kleivdal.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor