Coop Danmark kutter svinn

Danmarks største dagligvarekjede forventer å spare titalls millioner med bedre styring av forsyningskjeden.

Med ca. 230 butikker er SuperBrugsen Danmarks største supermarkedskjede.

Med ca. 230 butikker er SuperBrugsen Danmarks største supermarkedskjede. Foto: Sine Fiig

Publisert Oppdatert
– Coop Danmark har fått et verktøy utformet etter alle nåværende krav, og vil kunne tilpasse seg raskt og enkelt til deres fremtidige behov, sier Keld Bograd, salgssjef hos RELEX Solutions.

– Coop Danmark har fått et verktøy utformet etter alle nåværende krav, og vil kunne tilpasse seg raskt og enkelt til deres fremtidige behov, sier Keld Bograd, salgssjef hos RELEX Solutions. Foto: RELEX

Coop Danmark investerer i ny teknologi for å gi kundene enda bedre servicegrad i sine mange butikkhyller og samtidig sørge for at enda færre varer ender i søpla. Nå utvider den danske dagligvarekjempen sitt samarbeid med RELEX Solutions ved også å ta i bruk deres integrerte forsyningskjedeløsninger.

 

Integrert butikk- og sentrallagerløsning

Coop Danmark driver supermarkedkjedene Fakta, Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen som allerede bruker RELEX´ space-planleggingsverktøy, men ønsket en bedre teknologi for å kutte lagerbeholdninger på sitt distribusjonssenter samt øke hylletilgjengeligheten. Oppgraderingen betyr at Coop vil bruke RELEX´ løsninger i hele planleggingsfasen sin ved å optimere forsyningskjeden helt fra DC til alle butikkhyller.

– Ved å modifisere vår forsyningskjedeplanlegging med RELEX vil vi kunne få produktene til kundene raskere, mer presist og i ferskere stand. I tillegg vil besparelsene vi gjør føre til en økt verdiskaping, sier Claus Byskov, logistikkdirektør hos Coop Danmark.

I dag er ikke Coops innkjøp til sentrallagrene basert på en integrert løsning med POS-data. Resultatet har vært at innkjøp til sentrallagre ikke har vært basert på hva som faktisk blir solgt i butikkene, men på et annet selvstendig system som kjører parallelt. Coop ønsker å balansere innkjøpet så det reelle salget i butikkene vil avspeile innkjøpet til sentrallagrene. Altså en integrert butikk- og sentrallagerløsning.

I tillegg til dette ønsker Coop å øke automatiseringsgraden, følge tettere med på prognosenøyaktigheten og innføre en mer databasert allokering og kampanjehåndtering slik at den gjenspeiler den faktiske etterspørselen i den enkelte butikk. Det sistnevnte er spesielt viktig for selskapet ettersom en stor del av salget er drevet av kampanjer og tilbud.

 

Omsetter for seks milliarder euro

Da Coop skulle bestemme hvilket system som skulle tas i bruk, forteller Byskov at de undersøkte en rekke løsninger fra ulike aktører.

– RELEX beviste at de kunne håndtere vår komplekse løsning og introduserte oss til andre kjeder som allerede brukte løsningen. Vi kunne tidlig se de imponerende resultatene de andre selskapene oppnådde. Coop har en årlig omsetning på over 6 milliarder euro, noe som betyr store volumer og et omfattende produktutvalg. Det forventes at RELEX leverer betydelige gevinster også gjennom sin prosesseringshastighet og sørger for at vi kan tilpasse systemet til alle deler av vår virksomhet, sier Byskov.