Fords minstemann oppgradert

Du kan velge mellom en nyutviklet 1,5-liters EcoBlue dieselmotor og 1-liters Ecoboost bensinmotor med sylinderkutt. Foto: Ford
Du kan velge mellom en nyutviklet 1,5-liters EcoBlue dieselmotor og 1-liters Ecoboost bensinmotor med sylinderkutt. Foto: Ford
Publisert Oppdatert

Det minste medlemmet i Fords Transit-familie, Transit Courier, er også blitt fornyet utvendig og innvendig.

I førermiljøet er midtkonsollen blitt redesignet for å gi bedre ergonomi.

På de høyere utstyrsnivåene får du infotainmentsystemet SYNC3 med en 6-tommers berøringsskjerm.

1-liter på sylinderkutt

Courier kommer med de samme motoralternativene som storebroren Connect, en nyutviklet 1.5-liters EcoBlue dieselmotor og en 1.0-liters Ecoboost bensinmotor med sylinderkutt.

Automat på dieselen

Alle bilene kan leveres med den nye 6-trinns manuelle girkassen til Ford, mens en 8-trinns nyutviklet automatgirkasse kommer i kombinasjon med dieselvarianten.

Begge motorene oppfyller de siste utslippsstandardene i Euro 6.2.

En god skjerm blir stadig viktigere på nye biler. Courier får nå 6-tommers berøringsskjerm med SYNC3-systemet. Foto: Ford
En god skjerm blir stadig viktigere på nye biler. Courier får nå 6-tommers berøringsskjerm med SYNC3-systemet. Foto: Ford

For å redusere drivstofforbruket ytterligere kan dieselvariantene av Transit Courier også leveres med en automatisk løsning som stenger og åpner lufteventilene i bilens front etter behov.

Courier kan leveres med automatisk stenging og åpning av lufteventilene i bilens front. Det skal spare ytterligere litt på forbruket. Foto: Ford
Courier kan leveres med automatisk stenging og åpning av lufteventilene i bilens front. Det skal spare ytterligere litt på forbruket. Foto: Ford

Det skal hjelpe deg med å spare drivstoff til oppvarming av bilen og det skal redusere luftmotstanden, ifølge Ford.

Oppgraderte Courier har en nyttelast fra 500-590 kilo og et lastevolum på opp til 2,4 kubikkmeter (VDA).

I andre land er dette en mulighet som gjør det mer aktuelt å downsize for flere bileiere, men ikke med norske regler. Foto: Ford
I andre land er dette en mulighet som gjør det mer aktuelt å downsize for flere bileiere, men ikke med norske regler. Foto: Ford