Dobbelt så sterk og mye smartere

Danske MiR dobler løftekapasiteten og tilbyr nå en mobil robot med en løftekapasitet på 1.000 kilo. Samtidig er MiR den første i verden som tar i bruk kunstig intelligens til navigasjon av robotene.

Med lanseringen av MiR500 i fjor tok Mobile Industrial Robots for alvor også steget inn i logistikken. Mange kunder etterlyste enda mer løftekapasitet og under Automate 2019 i Chicago ble MiR1000 lansert.
Med lanseringen av MiR500 i fjor tok Mobile Industrial Robots for alvor også steget inn i logistikken. Mange kunder etterlyste enda mer løftekapasitet og under Automate 2019 i Chicago ble MiR1000 lansert. Foto: MiR
Publisert Oppdatert

Bare seks år etter etableringen i Odense er Mobile Industrial Robots (MiR) blitt markedsleder innenfor sitt segment og deres mobile roboter MiR100, MiR200 og MiR500 er installert i over 40 land. De benyttes hovedsakelig i produksjon, men med lanseringen av MiR500 i fjor tok selskapet for alvor også steget inn i logistikken.

Men mye vil ha mer, og etter at mange kunder etterlyste mer løftekapasitet lanserte selskapet nylig MiR1000 med en løftekapasitet på 1.000 kilo. De største MiR-robotene har omtrent samme størrelse som en EUR-pall og er derfor ideelle for transport av slike på lagre og i industrien. Transporten foregår på spesialdesignede palleheiser og stativer som sikrer stabil håndtering og transport, og hvor roboten automatisk kan hente, transportere og levere paller.

Robotene til MiR kan imidlertid utstyres med et stort antall ulike lastbærere og topp-plattformen kan skreddersys til nær sagt ethvert behov.

MiR

Mobile Industrial Robots (MiR) ble grunnlagt i 2013 av Niels Jul Jacobsen som spilte en nøkkelrolle i oppbyggingen av Danmarks blomstrende og internasjonalt anerkjente robotklynge.

MiR skapte på rekordtid et helt nytt marked og tusener av deres roboter kjører rundt i den globale industrien. I fjor ble MiR kjøpt av amerikanske Teradyne som for tre år siden også kjøpte danske Universal Robots.

Først i verden med kunstig intelligens

MiR hevder samtidig å være den først ei verden til å lansere en optimalisert navigasjon med en sterk kombinasjon av eksterne kameraer og kunstig intelligens i robotsoftwaren. Dette innebærer at de mobile robotene nå kan forutse hindringer fremover med kameraene som er strategisk plassert og fungerer som et ekstra sett med sensorer på roboten. På denne måten vet roboten at den vil møte hindringer lenge før den selv vil kunne se dem slik at den kan omdirigere seg selv. Den nye navigasjonen kan optimalisere ruteplanleggingen og kjøringen for alle robotstørrelsene til MiR.

– Med AI-navigasjonen har MiR effektivt løst utfordringene vi hadde tidligere da mobile roboter av forskjellige merker møtte hverandre i en smal passasje eller døråpning, forteller Hans-Jacob Madsen, logistikksjef på Sygehus Sønderjylland som i de siste månedene har testet den optimaliserte navigasjonen i kombinasjon med andre typer kjøretøy og roboter.