Erfaren AGV-produsent roper varsko

Med et eksploderende marked kommer det stadig flere AGV-leverandører på banen. Én av de etablerte aktørene frykter nå at dårlige løsninger reduserer den generelle tiltroen til autotrucker.

Ifølge Jakob Dannemark ligger styrken til AGVE i deres lange erfaring og evnen til å bygge kundetilpassede løsninger uten at det koster all verden som han sier. Ikke minst fremhever han selskapets egen unike software. Foto: Henning Ivarson
Ifølge Jakob Dannemark ligger styrken til AGVE i deres lange erfaring og evnen til å bygge kundetilpassede løsninger uten at det koster all verden som han sier. Ikke minst fremhever han selskapets egen unike software. Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert

For fem år siden anså man AGV-er som komplekse, vanskelige og kostbare. Nå er tankesettet snudd på hodet og markedet formelig skriker etter autotrucker. I hvert fall i utlandet.

Svenske AGVE AB var én av en rekke AGV-produsenter som stilte ut på LogiMAT i Stuttgart tidligere i år. Der uttrykte selskapets daglige leder, Jakob Dannemark, en viss bekymring for at dårlig gjennomførte AGV-prosjekter kan redusere den generelle tiltroen til autotrucker.

Leverandørene av slike er både rendyrkede AGV-produsenter – som for eksempel AGVE og Rocla – eller produsenter av konvensjonelle trucker med varierende erfaring med å produsere AGV-varianter av deler av sitt sortiment. Gjennom det tidligere oppkjøpet av BT har for eksempel Toyota svært lang erfaring med autotrucker, men også Jungheinrich – og til dels også Linde og STILL har bygget opp betydelig kompetanse gjennom flere år. Flere andre truckprodusenter har foreløpig valgt å holde seg unna autotrucker, eller er nettopp kommet i startgropen.

Må kunne si nei til prosjekter

Det finnes dessverre flere eksempler på mislykkede prosjekter som har medført at autotruckene støver ned i et hjørne på lageret der de er blitt parkert for godt fordi brukeren ikke oppnådde den gevinsten de var blitt forevist. I enkelte av disse tilfellene var kanskje ikke rammeforutsetningene til stede i det hele tatt for at prosjektet skulle lykkes, men i stedet for å pushe på kundene en AGV-løsning burde leverandøren ha trukket seg ut. Det har da også skjedd flere ganger, men da er det som kjent alltid en annen med større tiltro til seg selv som hopper på. Resultatet av det blir ofte mislykkede installasjoner.

Foruten å tilby et stort antall standardmodeller har AGVE utviklet over 100 forskjellige skreddersydde løsninger med kapasitet fra 3 til 65 tonn og løftehøyder opp i 11 meter. Disse AGV-ene jobber i produksjonsenheten til Plastal i Göteborg. Foto: AGVE
Foruten å tilby et stort antall standardmodeller har AGVE utviklet over 100 forskjellige skreddersydde løsninger med kapasitet fra 3 til 65 tonn og løftehøyder opp i 11 meter. Disse AGV-ene jobber i produksjonsenheten til Plastal i Göteborg. Foto: AGVE

Hovedsakelig i produksjon

AGVE ble etablert i 1985 av de to svenske ingeniørene Bengt Engelbert og Bengt Jarl. Under navnet AGV Electronics begynte de å produsere elektroniske kontrollkomponenter til AGV-er, med GM som den første kunden. Fire år senere startet imidlertid selskapet å produsere komplette AGV-er på sitt anlegg utenfor Göteborg. Etter det har AGVE levert over 2.500 AGV-er, og foruten å tilby et stort antall standardmodeller har selskapet utviklet over 100 forskjellige skreddersydde løsninger med kapasitet fra 3 til 65 tonn og løftehøyder opp i 11 meter. Kundelisten består av store selskaper som blant annet Volvo, GM, LG, Samsung, Sandvik og Kinnarps. Selskapet har dessuten flere ganger levert AGV-er til prosjekter som Swisslog har hatt.

Dannemark forteller at AGV-ene deres primært er tilknyttet produksjon. Årsaken til at de ikke har kommet så mye inn i rene logistikkmiljøer skyldes at disse kundene som regel har et stort antall konvensjonelle trucker og har tette relasjoner med disse leverandørene som dermed lett kan slå begge trucktypene sammen i en felles leasing- og servicekontrakt. Til tross for konkurransedyktige priser taper derfor AGVE ofte disse leveransene.

Ofte blir selskapet møtt med argumentet om at truckprodusentene har et langt bedre servicenettverk, men siden langt fra alle teknikere fra disse har tilstrekkelig AGV-kompetanse mener Dannemark at kundene kan bli litt lurt. Selv fremholder han at AGVE løser rundt 80 prosent via en VPN-linje, og halvparten av de resterende problemene løser kunden selv med telefonsupport.

Her i landet har AGVE levert tre ulike systemer til ABB i Skien, i tillegg til at deres AGV-er også benyttes av Isola, Nortura og Ekornes. Dersom noen av disse må ha assistanse på stedet, mener Dannemark det er minimal forskjell i reponstid om teknikeren reiser fra Göteborg eller fra Oslo.

Han poengterer imidlertid at AGVE har et godt forhold til truckleverandørene og forteller at de sågar samarbeider med både med Toyota og STILL i Sverige om å utvikle løsninger.

Kjøpt av Sigdøling og solgt til japanere

Jakob Dannemark er opprinnelig fra Sigdal der han har hele slekten sin, inkludert søsteren som er ordfører i bygda. Etter å ha tatt en master i industriell økonomi og teknologiledelse på NTNU flyttet han senere til Göteborg hvor Dannemark blant annet jobbet i Volvo før han og en kamerat kjøpte AGV Electronics i 2012. Selv om selskapet også den gang hadde nok å gjøre var det likevel nesten konkurs. Årsaken var ifølge Dannemark at de hadde regnet feil på flesteparten av prosjektene. Han fikk skuta raskt på rett kjøl og året etter kjøpte de Simatic AB som lenge hadde kjøpt og benyttet AGV Electronic´ elektroniske kontrollsystemer på deres automatiserte interntransportløsninger, inkludert Simasys AGV-er som var basert på ombygde Atlettrucker.

I 2013 skiftet også AGV Electronics navn til dagens AGVE, som i tillegg til virksomheten i Göteborg har egne datterselskaper i England og i USA og forhandlere i både Nederland, Tyskland, Italia og Sør-Korea. Ifølge Jakob Dannemark ligger styrken til AGVE i deres lange erfaring og evnen til å bygge kundetilpassede løsninger uten at det koster all verden som han sier. Ikke minst fremhever han selskapets egen unike software.

I fjor valgte han imidlertid å selge selskapet sitt til japanske Muratec (Murata Machinery) som de siste årene har vært rangert som verdens fjerde / femte største leverandør av materialhåndteringssystemer. Muratec eier blant annet også finske Cimcorp som ble kjøpt opp i 2014. AGVE drives videre som et stand alone-selskap, men samtidig fremhever Dannemark verdien med å ha styrken til Muratec i ryggen som blant annet bruker store ressurser på forskning og utvikling.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse