23948sdkhjf

Den nye silkeveien

En 11.000 kilometer lang togstrekning mellom Kina og Europa opplever en ny vår som et alternativ til fly- og sjøtransport.

Dachser er ett av selskapene som benytter seg av togtjenesten som først går gjennom Kina og Kasakhstan, deretter gjennom Russland og Hviterussland frem til Polen. Dette er et alternativ til den transsibirske jernbanen, som går gjennom Mandsjuria før den krysser hele Sibir.

Godstoget mellom øst og vest fører til at Kina kan utvikle ny internasjonal virksomhet ved hjelp av de åtte jernbanestasjonene som betjener denne ruten. Ting har forandret seg etter den kalde krigen, og i dag er ruten trygg, pålitelig og transparent.

– Togene er vanligvis i rute, og togoperatørene leverer statusrapporter minst en gang om dagen slik at du kan spore godset ditt ved hjelp av GPS, sier Helmut Lustinetz, leder for Global Partner Management hos Dachser Air & Sea Logistics.

14 til 16 dager

Med hensyn til volum er naturligvis jernbanen et nisjeprodukt sammenlignet med sjøtransport. Men det kan likevel være lønnsomt når frakttiden er viktig (14 til 16 dager sammenlignet med 38 til 45 dager ved sjøtransport), men ikke viktig nok til å vurdere flytransport, som kun tar 3 til 6 dager. Derfor forventer eksperter en betydelig økning i bruken av denne ruten i løpet av de neste årene. Dette vil bli et nytt og moderne kapittel i historien om silkeveien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.066