Fortsatt best kundeservice hos DHL

For syvende år på rad har DHL Express vunnet Kundeserveprisen i innenfor Transport & Logistikk. Selskapet fikk imidlertid en lavere score enn i fjor og totalt sett ligger bransjen bak mange andre.

– Vi jobber intenst med kvalitet, opplæring og utvikling av de ansatte, så kundene våre kan få den beste kvaliteten, hver gang, sier Nina Bjørlo (t.h.), Head of Customer Service i DHL Express. Her tar hun imot prisen sammen med Margrethe Bårdsen (t.v.), Team Leader Frontline og Camilla Simonsen, Contact Center Manager
– Vi jobber intenst med kvalitet, opplæring og utvikling av de ansatte, så kundene våre kan få den beste kvaliteten, hver gang, sier Nina Bjørlo (t.h.), Head of Customer Service i DHL Express. Her tar hun imot prisen sammen med Margrethe Bårdsen (t.v.), Team Leader Frontline og Camilla Simonsen, Contact Center Manager Foto: DHL Express
Publisert

Det er selskapet SeeYou som gjennomfører landets største blindtest for å kåre årets kundesentre. De sjekker hele 143 kundesentre i 18 ulike bransjer etter følgende kriterier: Mottak og velkomst når man ringer, kundebehandlerens evne til å finne løsninger og avslutning og totalinntrykk.

Nedgang i bransjen

I kategorien Transport & Logistikk fikk DHL Express en score på 74,7 og ble med det "Best i Test" hårfint foran TNT med 74,3. På de neste plassene fulgte UPS, Bring, Jetpak, Schenker, FedEx og PostNord.

Bredbånd var den bransjen som fikk høyest gjennomsnittlig score på 73,6. Transport & Logistikk fikk et snitt på 65,7, en nedgang fra 68,0 i fjor og som også resulterte i at den rykket ned fra 9 til 10 plass blant de 18 bransjene.

Totalt var det Ice (Bredbånd) som fikk årets høyeste score med 89,9, etterfulgt av Falck (Veihjelp) med 89,7 og Telia (Mobil) 88,2. I rangeringen av bransjevinnerne ble DHL Express nummer 16 av 18.

Transport & Logistikk – Best i Test 2019

(2018-score i parentes)

  1. DHL, 74,7 (84,1)
  2. TNT, 74,3 (74,8)
  3. UPS, 71,3 (68,8)
  4. Bring, 71,0 (71,1)
  5. Jetpak, 66,5 (72,0)
  6. Schenker, 59,0 (50,9)
  7. FedEx, 58,0 (74,5)
  8. PostNord, 51,0 (48,1)

Omfattende blindtest

SeeYou har foretatt blindtester av norske kundesentre i 13 år benytter de kommunikasjonskanalene hvert enkelt kundesenter har, som for eksempel telefon, chat, kontaktskjemaer og mail.

Hvert kundesenter kontaktes 25 ganger av ukjente, men reell kunder. Samtalene vurderes ut fra en rekke kriterier som mottak og velkomst, ventetid, kundebehandlernes løsning, avslutning og totalinntrykk

– Vi i DHL Express er utrolig stolte av å for syvende gang på rad vinne denne prisen. Vi jobber intenst med kvalitet, opplæring og utvikling av de ansatte, så kundene våre kan få den beste kvaliteten, hver gang, sier Nina Bjørlo, Head of Customer Service i DHL Express. Hun legger til at de har motiverte, engasjerte og kunnskapsrike medarbeidere, som alltid søker etter å finne løsninger for kundene deres.

– Det er hardt arbeid, men vel verdt det når vi ser at det settes pris på, sier Bjørlo.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse