DHLs første B777 Freighter

DHL har startet utskiftingen av sin interkontinentale flyflåte. Boeing 777 F har lengst rekkevidde og størst nyttelast av alle tomotors fraktfly.

DHLs første B777F tok av fra Cincinnati den 25. mai på sin kommersielle jomfrutur som gikk til Bahrain. Flyet opereres av DHL-partner Southern Air.
DHLs første B777F tok av fra Cincinnati den 25. mai på sin kommersielle jomfrutur som gikk til Bahrain. Flyet opereres av DHL-partner Southern Air. Foto: DHL
Publisert Oppdatert

DHL har bestilt 14 Boeing 777 Freighter, og den 25. mai gjennomførte det første overleverte flyet sin kommersielle jomfruflytur – fra hjemmebasen Cincinnati/Northern Kentucky Int. Airport til Bahrain.

Utskiftingen av den eldre interkontinentale flåten med det mest drivstoffeffektive og pålitelige fraktflyet gjør DHL i stand til å møte den økende globale etterspørselen etter ekspresstjenester. Den nye B777 F hevdes å styrke selskapets interkontinentale tjenester og koble sammen store DHL-huber som Cincinnati, Leipzig, Hong Kong og andre.

Med en nyttelastkapasitet på 112 tonn og en rekkevidde på 9.200 kilometer, har B777 F den største kapasiteten og rekkevidden av alle tomotors fraktfly.
Med en nyttelastkapasitet på 112 tonn og en rekkevidde på 9.200 kilometer, har B777 F den største kapasiteten og rekkevidden av alle tomotors fraktfly. Foto: DHL

Faser ut jumbo

Med en nyttelastkapasitet på 112 tonn og en rekkevidde på 9.200 kilometer, har B777 F den største kapasiteten og rekkevidden av alle tomotors fraktfly. Flytypen er også mer drivstoffeffektiv og pålitelig enn eldre modeller, og reduserer CO2-utslippene med 18 prosent sammenlignet med flyene som blir erstattet.

De eldre B747-400-flyene blir gradvis erstattet etter hvert som de nye flyene blir overtatt. Ifølge planen skal selskapet ta i bruk ytterligere tre B777 F i løpet av året.

Sammen med 17 partner airlines opererer DHL Express 260 dedikerte fly med over 600 daglige flyvninger mellom 220 land og territorier.

Abonner på din egen utgave av Logistikk & Ledelse