DHL kjører elektrisk i Milano og i Roma

DHL Express setter inn 50 Nissan e-NV200 elektriske varebiler i Italia.

Med de nye varebilene bekrefter DHL Express sin engasjement for å bli industriens mest miljøvennlige selskap. e-NV200 ble lansert i fjor og deler mye av teknologien med den prisbelønte Nissan LEAF, verdens mest solgte elbil globalt og i Europa.

Med de nye varebilene bekrefter DHL Express sin engasjement for å bli industriens mest miljøvennlige selskap. e-NV200 ble lansert i fjor og deler mye av teknologien med den prisbelønte Nissan LEAF, verdens mest solgte elbil globalt og i Europa.

Publisert Oppdatert

Leveringen av 50 Nissan e-NV200 elektriske varebiler til DHL i Italia har nå startet etter at samarbeidsavtalen mellom Nissan Italia og DHL Express ble underskrevet i juli i fjor. De første bilene er allerede tatt i bruk i Milano og i Roma.

Med de nye varebilene bekrefter DHL Express sin engasjement for å bli industriens mest miljøvennlige selskap. e-NV200 ble lansert i fjor og deler mye av teknologien med den prisbelønte Nissan LEAF, verdens mest solgte elbil globalt og i Europa.

 – Avtalen med Nissan er helt på linje med vårt miljøengasjement, uttaler Alberto Nobis, Managing Director i DHL Express Italia. – Bruken av disse varebilene med nullutslipp er andre del av det globale GoGreen-programmet utformet av Deutsche Post DHL for å redusere konsernets globale CO2-utslipp med 30 prosent innen 2020. Dessuten vil bilene gjøre oss i stand til å implementere en bærekraftig logistikkstrategi i byen ettersom disse varebilene er spesielt godt egnet for leveringer i sentrum.

Firenze, Verona, Bologna, Napoli, Salerno, Bari og Catania vil sammen med Roma og Milano innføre e-NV200 i sine respektive DHL-flåter.

 

Gode erfaringer

e-NV200 er testet av mange organisasjoner og flåter globalt, og har nå også tilfredsstilt servicekravene til DHL Express i Italia. Gjennom en simulert daglig bruk i Roma-området gjennomførte Nissans varebil 45 leveringer og 24 hentinger, helt på linje med den daglige arbeidskapasiteten til et tradisjonelt kjøretøy med en kjørelengde på ca. 120 kilometer. Og alt dette godt innenfor den offisielle rekkevidden på inntil 170 kilometer.

Forskning viser at 70 prosent av europeiske varebiloperatører kjører mindre enn 100 kilometer pr. dag, mens 35 prosent aldri overskrider 120 kilometer.

 

Perfekt for bykjøring

Foruten å egne seg til operasjoner i bykjernen der det er forbudt å kjøre med dieselmotorer, sparer man med en elektrisk varebil store driftskostnader i forhold til en varebil med dieselmotor. Andre fordeler er god komfort takket være støyfri kjøring uten girskift og rask akselerasjon.

Nissan e-NV200 er utstyrt med en elektrisk motor, med batterier som kan lades fra 0-80 prosent på mindre enn 30 minutter ved hjelp av CHAdeMO-hurtigladesystem. Den har et lasterom på 4,2 kbm med plass til to europaller lastekapasiteten er oppgitt til 770 kilo. Batteriet, som er plassert under gulvpanelet, begrenser ikke lasteområdet og gir varebilen et lavt tyngdepunkt.