Digitalisering sentralt på M3-brukernes storsamling

Med digitaliseringsbølgen som bakteppe avholdt Infoteam sin årlige stormønstring i slutten av mars. Foreningen rundet 30 år i fjor og er en av landets mest aktive IT-brukerforeninger.

Infoteam er en av landets mest aktive brukerforeninger, og samler brukere og leverandører tilknyttet forretningssystemet Infor M3. Mer enn 250 deltagere deltok under årets Infoteam-dager. Foto: Egil Smalberget

Infoteam er en av landets mest aktive brukerforeninger, og samler brukere og leverandører tilknyttet forretningssystemet Infor M3. Mer enn 250 deltagere deltok under årets Infoteam-dager. Foto: Egil Smalberget

Publisert

Infor M3 benyttes som forretningssystem av mer enn 100 norske bedrifter, blant annet av kjente merkevareselskaper som Tine, Stokke, Elkem, Protan, Brødrene Dahl, Marine Harvest og Varner. Den norske brukerforeningen Infoteam har vært aktiv helt siden ERP-systemet ble utviklet av svenske Intentia, og den årlige konferansen på Gardermoen er høydepunktet for medlemsbedriftene.

I år deltok mer enn 250 personer fra rundt 40 medlemsbedrifter, i tillegg til et tosifret antall leverandørmedlemmer. Gjennom mer enn to døgn fylles Scandic Oslo Airport Hotel med plenumsseminarer, fagseminarer i ulike spor, og ikke minst – en rekke sosiale arrangementer og underholdning, i tillegg til at foreningen avholder sitt årsmøte. Kim Christensen, til daglig logistikksjef i Protan, er både styremedlem og faggruppeleder i Infoteam. Han ser arrangementet som en møteplass for å finne inspirasjon, dele kunnskap og utvide eget nettverk.

– Åpenhet preger arrangementet, der medlemsbedriftene deler av sine erfaringer i små eller store foredrag, og deltagerne kan velge på øverste hylle i ulike fagfelt og temaer, ofte presentert av medlemsbedriftene. Fra Protan deltok vi i år med ti personer, og det er utvilsomt verdt kostnadene. Arrangementet gir oss en unik anledning til å forstå helheten i M3 som system, og knytte kontakt med både leverandører og andre M3-brukere. Dessuten er det verdifullt å komme ut av den daglige virksomheten og stille alle sanser inn på hvordan vi kan få mest mulig ut av det som kanskje er bedriftens viktigste IT-system, oppsummerer Kim Christensen.

Kim Christensen fra Protan er både styremedlem og faggruppeleder i Infoteam. – En unik møteplass for bedrifter med M3, oppsummerer han. Foto: Egil Smalberget

Kim Christensen fra Protan er både styremedlem og faggruppeleder i Infoteam. – En unik møteplass for bedrifter med M3, oppsummerer han. Foto: Egil Smalberget

Bredt spekter av foredragsholdere

Årets stormønstring for M3-bedrifter startet med workshop og pubkveld mandag ettermiddag, deretter plenumsforedrag og småsesjoner i to fulle dager, med festmiddag og underholdning om kvelden. I storsalen på hotellet fikk deltagerne møte et bredt spekter av foredragsholdere, fra tidligere basehopper Karina Hollekim til teknologiforsker Ole Petter Nyhaug i Opinion. Nærheten til Infors utviklere er utvilsomt en viktig faktor for at arrangementet trekker fullt hus hvert år, og også i år delte Henrik Billgren, senior VP Product Development i Infor, selskapets tanker om videre utvikling av systemet. – De digitale trendene er drivkraften bak Infors strategi og produktutvikling, understreket Billgren, som har vært sentral i utviklingsarbeidet helt siden systemet bar navnet Movex.

Temaer for enhver smak

Kim Christensen ser det som viktig å komme fysisk vekk fra arbeidsplassen for å forstå helheten og se at M3 inneholder så mye mer enn det man arbeider med til daglig. - For noen av våre deltagere var det eksempelvis nyttig å delta på en sesjon om personalisering av skjermbilder, kunnskap vi kan gjøre bruk av umiddelbart. På Infoteam-dagene finnes noe for enhver smak, i en innpakning der det er lett å orientere seg og velge riktig. Jeg tror det er hovedgrunnen til at de fleste norske bedriftene med relativt oppdaterte M3-versjoner velger å delta på Infoteam-dagene, sier Kim Christensen.

Digitaliseringsbølgen driver utviklingsstrategien vår, uttalte Henrik Billgren fra Infor. Foto: Egil Smalberget

Digitaliseringsbølgen driver utviklingsstrategien vår, uttalte Henrik Billgren fra Infor. Foto: Egil Smalberget