Den nye Comboen med Partner og Berlingo

Trekløveret samlet under samme tak hos Bertel O. Steen passerte 3815 biler i fjor.

Etter å ha kjørt tre like varebiler, er det bare smådetaljer som avgjør hvilken vi ville valgt.
Etter å ha kjørt tre like varebiler, er det bare smådetaljer som avgjør hvilken vi ville valgt. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Trekløveret samlet under samme tak hos Bertel O. Steen har potensial på 3815 biler, basert på 2018-tallene.

Det ville plassert de populære kassebilene på solid tredjeplass, men den plassen har Partner klar å ta alene i f.eks 2015 og 16.

Nå er spørsmålet om de samlet sett kan nå 4000 biler i året.

Combinert-seier

Vi likte også Opelens multifunksjonsratt best.
Vi likte også Opelens multifunksjonsratt best. Foto: Fredrik Saugstad

Har du prøvekjørt en av disse, har du egentlig prøvekjørt alle tre. Det er den samme bilen med annerledes front og noen særegenheter i interiøret. Opelen kan kanskje skilte med de særeste detaljene.

Smådetaljer som LED-kjørelys og et hakk bedre inntrykkk på veien gjorde at vi ville valgt Opelen.
Smådetaljer som LED-kjørelys og et hakk bedre inntrykkk på veien gjorde at vi ville valgt Opelen. Foto: Fredrik Saugstad

En av disse er at den ikke har elektronisk håndbrekk kombinert med automaten. Da blir det vanlig håndbrekk i midten, noe som eliminerer muligheten for benk med «plass» til to passasjerer. Fordelen med to skikkelige seter er jo at du og kollegaen kan sitte like komfortabelt. Vi likte Opelens multifunksjonsratt et hakk bedre og kanskje det kuleste Opel-trikset er LED-kjørelysene, som ikke de to andre kan leveres med.

Og av en eller annen grunn er det Opelen som gir det beste inntrykket på veien, vårt valg er

Combo, et valg som står i kontrast med salgsstatistikken, men det er en annen historie.

Partner-Berlingo-Combo-salget:

2018:
Peugeot Partner: 2069
Citroën Berlingo: 1635
Opel Combo: 111

2017:
Peugeot Partner: 2045
Citroën Berlingo: 1300
Opel Combo: 252

2016:
Peugeot Partner: 2782
Citroën Berlingo: 1197
Opel Combo: 333

2015:
Peugeot Partner: 2461
Citroën Berlingo: 1747
Opel Combo: 337

2014:
Peugeot Partner: 2261
Citroën Berlingo: 1420
Opel Combo: 317

11.618 Partnere

Bestselgeren av disse, Peugeot Partner, har ligget på tredje og fjerdeplass på varebilstatistikken i flere år, mens 2017 og 2018 havnet den på femteplass. Sammenlagt de siste fem årene har Bertel O. Steens salgsapparat solgt 11.618 Partnere.

Peugeot Partner fortsetter å selge godt.
Peugeot Partner fortsetter å selge godt. Foto: Fredrik Saugstad

Så langt i 2019 (til og med april) er det allerede registrert i 780 eksemplarer, som vil si en fjerdeplass.

7299 Berlingoer

Tvillingen Citroën Berlingo har stort sett fulgt et par plasseringer bak Partner på OFV-statistikken og i fjor avsluttet den på sjette plass. Sammenlagt de siste fem årene er den registrert i 7299 eksemplarer.

Citroën Berlingo avsluttet på sjette plass av varebilene i fjor.
Citroën Berlingo avsluttet på sjette plass av varebilene i fjor. Foto: Fredrik Saugstad

Etter april 2019 ligger Berlingo på plassen under Connect og Partner med 558 registreringer.

1350 Comboer

Det største forbedringspotensialet er det den nye trillingen Opel Combo som har. Den ligger etter april på en 17. plass med 195 registreringer, ikke så imponerende. Men da er det verdt å huske på 2018 endte med 45. plass med 111 registreringer. Den har allerede gjort et formidabelt hopp. De siste fem årene er det registrert 1350 Combo, dette ser ut til å ta seg opp igjen nå.

Elendig blindsone

Noe du også finner ut om alle tre bilene ved å ha testet en, er at blindsona på høyre side er dårlig dekket av både sidespeil (som mangler vidvinkelfunksjon) og det sparsomme forsøket på blindsonevindu i høyre skyvedør. Et svært lite og høyt plassert vindu i vareveggen som skal ta mesteparten av skylda her.

Ikke lett å vite hva som er i blindsona her.
Ikke lett å vite hva som er i blindsona her. Foto: Fredrik Saugstad

Ikke LED-lys

Tankegangen til PSA er et sober tilnærming til modellutvalg og utstyr for å holde prisene lave og salget høyt, særlig i Europa.

Nordmenn kjører mye i dunkel belysning, en skikkelig lyspakke blir dermed et savn.
Nordmenn kjører mye i dunkel belysning, en skikkelig lyspakke blir dermed et savn. Foto: Fredrik Saugstad

Dette gir også noen av svarene på hvorfor de små kassebilene ikke er tilgjengelige med LED-lys eller skikkelig lyspakker, som finnes på personbilutgavene.

Peugeots i-Cockpit møter deg uansett hvilken versjon av Partner du velger, det fungerer godt.
Peugeots i-Cockpit møter deg uansett hvilken versjon av Partner du velger, det fungerer godt. Foto: Fredrik Saugstad

Husk EAT8

Unasett logo som står i grillen når du bestiller, synes vi du skal huke av for EAT8 automaten som løfter de vesle varebilene et helt hakk opp. Partner-plattformen har ikke hatt en ekte automat før denne generasjonen.

EAT8-automaten liker vi godt.
EAT8-automaten liker vi godt. Foto: Fredrik Saugstad

Proff og Mester

Norge er det de kjente utstyrsutgavene Partner Mester og Berlingo Proff som videreføres som egne norske utstyrsvarianter. Startpris for kort versjon Mester med 100 hester er 196.900 kroner eks. mva, mens lang utgave med 130 hester og automat starter på 231.900 kr eks. mva.

Mester Premium

På Combo er det Mester Premium vi ville gått for, den har skyvedør på venstre og høyre side med vindu inkludert, det samme med «Sikt og lyspakke» (regnsensor, automatisk fjernlysassistent, Tåkelys med hjørnefunksjon, 3,5″ fargeskjerm i instrumentdisplayet), radio med touch-skjerm, LED-lys i varerom og doble airbags og sideairbags.

For Combo Mester Premium er startpris 191.422 kr eks. mva.

Citroën Berlingo-interiøret.
Citroën Berlingo-interiøret. Foto: Fredrik Saugstad
Forbruket vårt på de tre bilene varierte fra rett under til litt over 0,6 liter på mila.
Forbruket vårt på de tre bilene varierte fra rett under til litt over 0,6 liter på mila. Foto: Fredrik Saugstad

Også var de fire

I april fikk vi se de første bildene av Toyotas utgave av den samme plattformen. Toyota Proace City kommer i salg etter nyttår og blir også identisk med de tre andre bilene, bortsett fra fronten, logoen og, kanskje det eneste som virkelig skiller alle disse bilene, importøren og forhandlernettet.