Volkswagen e-crafter:

Kvikk elektrisk "4-paller"

For bydistribusjon bør dette være sjåførens drømmebil

Volkswagen mener E-Crafter har passende rekkevidde, og de har tallgrunnlag for å mene det.
Volkswagen mener E-Crafter har passende rekkevidde, og de har tallgrunnlag for å mene det. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

E-Crafter hadde verdenspremiere med kjøring i Hamburg 05. September og etter vår første tur er inntrykket godt og solid.

Hvor langt går den?

Ikke no vits i å gå rundt grøten, alle vil vite dette først når det gjelder elbiler.

Volkswagen og Daimler er tydeligvis helt enige om hva kundene trenger for bydistribusjon siden rekkevidden er omtrent den samme.

Den elektriske Crafteren har rekkevidden (oppgitt i den utgående normen NEDC) på 173 kilometer mot eSprinters 150 kilometer i WLTP.

Alt er på stell, også hurtiglader. Da tar det 45 minutter å lade opp til 80 prosent.
Alt er på stell, også hurtiglader. Da tar det 45 minutter å lade opp til 80 prosent. Foto: Fredrik Saugstad

Ekspertene til Volkswagen havnet på mellom 120 og 100 kilometer under tesing med last og i 10 til 15 kuldegrader. Dette likner også på kuldetestingen til eSprinter.

Konklusjonen til Volkswagens eksperter er at dette er «appropriate range», altså passende rekkevidde.

Den passer best her, midt i en by som Hamburg.
Den passer best her, midt i en by som Hamburg. Foto: Fredrik Saugstad

Hvordan er den å kjøre?

Noe de to bilgigantene er uenige om er hva føreren vil ha. For mens eSprinter var svært enkel og sparsomt utstyrt (skal sies at det var prototypen vi kjørte), har e-Crafter en solid standard utstyrspakke. Den er mer påkostet innvendig med komfortsete, flere førerassistenter og berøringsskjerm med navi.

Følelsen er god, komfortabel, kvikk, fint understell og stillegående.
Følelsen er god, komfortabel, kvikk, fint understell og stillegående. Foto: Fredrik Saugstad

I tillegg er kjørekomforten høyere med et understell som gir fin tilbakemelding og samtidig fin styrerespons.

Hva koster den?

Prisen er noe høy, 630.000 kroner eks mva. Det skal sies at du får med utsyr for over 50.000 kroner da. Vi tror det kan være drømmebilen for sjåfører innen bydistribusjon, og de neste åras bompengeregime og de generelle dieselprisene sammen med WLTP-prisøkning etter hvert, kan det bli drømmebilen for enkelte bileiere også.

Lettkjørt, kvikk, komfortabel og god ergonomi er fine egenskaper på en elbil i denne klassen
Lettkjørt, kvikk, komfortabel og god ergonomi er fine egenskaper på en elbil i denne klassen Foto: Fredrik Saugstad

Regenering av bremseenergi har ingen innstillinger som i eGolf, den er satt på full effekt. Samtidig har ikke e-Crafter noe Eco-knapp eller lignende. På vår lille runde i Hamburg er den dermed rimelig kvikk i frasparket ut fra lyskryssene. Regeneringen bremser bilen så bra at ordinære bremser knapt brukes. Snittforbruket lå på fra 1,9 til 2,15 kw/h per mil under kjøring uten last. Volkswagen sier at forbruket vil ligge på 2,154 kW/h på mila med ca 1 tonn nyttelast.

Batteriene er som vanlig under varegulvet og Volkswagen har valgt å beskytte dem med underplate.
Batteriene er som vanlig under varegulvet og Volkswagen har valgt å beskytte dem med underplate. Foto: Fredrik Saugstad

Så hva får du?

En varebil med forhjulstrekk med 136 hestekrefter og 290 newtonmeter dreiemoment som tar 4-paller eller 10,7 kubikkmeter. Den går fra 10 mil til 15 mil avhengig av forholda.

Den har maksimalt tillatt nyttelast på opptil 1,72 tonn og ned mot 975 kilo.

Med DC-lader eller hurtiglader med 40 kW kan du oppnå 80% kapasitet på 45 minutter. Med veggboks med vekselstrøm på 7,2 kW skal det ta 5,2 timer og med vanlig hjemmeuttak kan det ta 17 timer.

Og en gang til:

Hvorfor så «kort» rekkevidde?

210.000 aktuelle typiske brukere er analysert i en undersøkelse for å kartlegge behovet. Det typiske er mellom 7 og 10 mils kjøring, ikke høyere hastighet enn 90 km/t og behov for rundt 875 kilo nyttelast. Hele 90 prosent har fast parkering og dermed mulighet for ladeopplegg. Konklusjonen ble at av de spurte var det 47 prosent villa være svært godt egnet for elektrifisering.

Når kan du få den?

Importøren åpner for bestilling i løpet av høsten og de første bilene ventes til Norge i november. 30 stk skal finne veien hit før årsskiftet.

Neste år får vi 150 biler og resten kommer i 2020.

Norge har fått tildelt totalt 300 biler av denne generasjonen, men ifølge Vokswagens eksperter kan det økes dersom etterspørselen er stor nok.