e-Crafter: Ulfs nye vannbil er levert

Vannbilen på Oslo Havn var ideell for elektrifisering, og valget falt på VW e-Crafter.

Oslo Havn KF har tatt i bruk Norges første e-Crafter med innredning som vannbil. Foto: Fredrik Saugstad
Oslo Havn KF har tatt i bruk Norges første e-Crafter med innredning som vannbil. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Ulf Åseth er Oslo Havn KFs vannmann. Det vil si at han forsyner alle båter, lasteskip og cruiseskip som legger til kai i Oslo med vann.

Arbeidsplassen hans strekker seg dermed fra Filipstad-kaia til Ormsund og kontoret hans er akkurat blitt kraftig oppgradert.

Møller Bil Ryen har levert en Volkswagen e-Crafter sammen med innrednings-spesialisten Etac Bil AS. Da er det slutt på den overlessa gamle bilen, og Ulf har fått en ny stillegående og langt mer ergonomisk varebil. I tillegg til å være utslippsfri så klart.

e-Crafter har oppgitt rekkevidde på 17 mil, i praktisk bruk går den mellom 10 og 15 mil avhengig av forholdene. Ulf forteller at han på en dag med «mye kjøring» kun hadde brukt 1,5 mil, så her blir det ikke noe rekkeviddeangst.

– Til å begynne med var jeg mest skeptisk med tanke på kulde og kapasitet, men denne holder jo i massevis, kommenterer Ulf Åseth. Når vi spør den erfarne vannmannen om komfort og kjøreegenskapene er kommentaren «helt rå».

Slanger i varerommet

Thor Egil Lund (Etac Bil), Svein Olav Lunde (tekn. Dir. Oslo Havn KF), Ulf Åseth (vannmann Oslo Havn KF), Edvin Kongsten Wibetoe (overingeniør maskin Oslo Havn KF) og Thomas Knoph (selger Møller Bil Ryen). Foto: Fredrik Saugstad
Thor Egil Lund (Etac Bil), Svein Olav Lunde (tekn. Dir. Oslo Havn KF), Ulf Åseth (vannmann Oslo Havn KF), Edvin Kongsten Wibetoe (overingeniør maskin Oslo Havn KF) og Thomas Knoph (selger Møller Bil Ryen). Foto: Fredrik Saugstad

Han forteller at et lasteskip kan bestille mellom 30 til 100 tonn vann, mens et cruiseskip kan ta 300 til 900 tonn vann. Det gjør som regel at cruiseskipene står og fyller vann kontinuerlig mens de ligger til havn. Stort sett dreier det seg om påfyllingshastighet på 30 tonn i timen.

Oppgaven til Ulf som vannmann er dermed å kjøre frem til båtene og koble til vann­slange fra kummene. I varerommet finner man derfor en drøss med slanger og tilkoblings­utsyr. Fra Etac Bil er den utstyrt med hyller og skuffer i aluminium, LED-belysning, varmevifte, vanntett gulv i aluminium, 220 volts strømuttak, 1500 watt inverter og en liten arbeidsbenk.

– Dette er ifølge våre opplysninger den første VW e-Crafteren som er levert kunde med innredning til proffmarkedet hittil, forklarer Thor Egil Lund i Etac Bil.

En ergonomisk, komfortabel og stillegående arbeidsplass glir forbi lasteskip, kraner og stackere med Ulf Årseth bak rattet. Foto: Fredrik Saugstad
En ergonomisk, komfortabel og stillegående arbeidsplass glir forbi lasteskip, kraner og stackere med Ulf Årseth bak rattet. Foto: Fredrik Saugstad

På vei mot nullutslipp

85 prosent

Oslo har mål om å kutte 85 prosent av klimautslippene i havna innen 2030, og på sikt skal havna bli helt utslippsfri. Nesoddbåtene skal bli utslippsfrie allerede i år, mens Ruters øybåter kommer etter i 2021. Containerskip er på fjerdeplass på utslippstoppen i Oslo havn, tankskip nummer fem, mens cruiseskipene er på sjetteplass med 8 prosent av CO2-utslippene i havna.

Oslo Havn skal bli en nullutslippshavn og er godt på vei. Elektriske kraner som regenerer strøm er på plass. Krana i bakgrunnen på bildet, regenerer i tillegg 47 prosent strøm.

Danskebåtene har nylig fått landstrømsanlegg tilgjengelig på fergeterminalen på Vippetangen, lokalfergene skal også bli nullutslipp og de maskinene og kjøretøyene på havna som går på diesel, går på HVO100.

Oslo Havn KF er ikke redde for å teste ut og implementere ny teknologi og dette er den første elektriske varebilen i denne størrelsen de tar i bruk.

– Dette er en ideell oppgave for en elbil, området er flatt med korte strekninger med mange stopp, og vi har fast parkering med lademulighet, forklarer Edvin Kongsten Wibetoe, overingeniør maskin Oslo Havn KF.

Ulf skryter av skuffene som letter arbeidet hans betraktelig. Foto: Fredrik Saugstad
Ulf skryter av skuffene som letter arbeidet hans betraktelig. Foto: Fredrik Saugstad

Vil være testpilot

Regelen har vært utskifting på biler og maskiner etter åtte år, men dieselbilene er blitt faset ut raskere. Oslo Havn KF har ISO 14001-sertifisering og jobber kontinuerlig med å få ned utslippene.

Nå ønsker de å være testpilot for elektrisk lastebil, eller «kommunebil», med tipp og kran. Henvendelser er sendt til både Scania og Volvo.

e-Crafter-salget pr. 26.03.19:

Solgt: 76 stk Levert: 38 stk

– Vi har i de senere år kontinuerlig faset ut fossildrevne person og varebiler i Oslo Havn KF. Med den nye e-Crafteren tar vi ett steg opp i størrelse og kan nå starte utskiftingen av de største varebilene til elektrisk fremdrift også, forklarer Svein Olav Lunde, teknisk direktør i Oslo Havn KF.

Elektrisk miljøbåt

Ulf legger opp vannslangene til skipet i bakgrunnen. Foto: Fredrik Saugstad
Ulf legger opp vannslangene til skipet i bakgrunnen. Foto: Fredrik Saugstad

Ekstra synlig blir nok den nye fullelektriske «miljøbåten» som skal bli levert fra norske Grovfjord. Den skal erstatte den 29 år gamle båten Oslo Havn KF har brukt til nå, oppgaven blir innsamling av avfall langs Oslo kommunes sjøområde på 30 kvadratkilometer.

Oslo Havn KF er på vei mot nullutslipps­havn, nå starter utskiftingen av de større varebilene til batterielektrisk, mens alt annet som har dieselmotor går på HVO100 fra Cirkle K. Foto: Fredrik Saugstad
Oslo Havn KF er på vei mot nullutslipps­havn, nå starter utskiftingen av de større varebilene til batterielektrisk, mens alt annet som har dieselmotor går på HVO100 fra Cirkle K. Foto: Fredrik Saugstad

Oslo Havn KF oppfordrer også kunder og de som operer inne på havnene om å bytte til nullutslippsløsninger, nå har de opprettet et eget fond som kan gi støtte til dette.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Logistikk og Ledelse nr 03 2019