EDI-Soft endrer navn til Consignor

Når produktet blir mer kjent enn firmaet, skaper dette forvirring blant kundene. EDI-Soft har tatt konsekvensen av dette og har endret firmaets navn til Consignor.

– En strømlinjeformet merkevare gir oss en sterkere identitet og gjør oss klare for videre ekspansjon, sier Peter Tang Thomsen, CEO i Consignor.
– En strømlinjeformet merkevare gir oss en sterkere identitet og gjør oss klare for videre ekspansjon, sier Peter Tang Thomsen, CEO i Consignor. Foto: Gisli Dua
Publisert Oppdatert

I 1997 ble programvareplattformen Consignor født i en kjeller i Oslo. Selskapet bak programvaren var EDI-Soft, som ønsket å digitalisere transportbransjen gjennom effektive programvareløsninger. Nå 19 år senere, er Consignor et av verdens mest brukte systemer for Delivery Management, og overskygger fullstendig selskapets eget navn.

– Tilbake i 1997 måtte vi finne på et navn for firmaet bak programvaren. Vi valgte navnet EDI-Soft, et navn som passet perfekt med utviklingen på den tiden. EDI (Electronic Data Interchange, red. anm.) som begrep er i dag mer vanlig og kjent i bransjen, og som et resultat, ikke spesielt minneverdig. På grunn av programvarens enorme popularitet, står EDI-Soft nå helt i skyggen av sitt berømte barn, Consignor. Dette skaper forvirring for våre kunder. Alle kjenner produktet, men ingen kjenner oss. Vi har nå rettet opp dette ved å gi firmaet og produktet samme navn, sier CEO i Consignor, Peter Tang Thomsen.

    

Sterkere identitet

Navneendringen er også en del av samlingen av merkevaren som Consignor har jobbet målrettet med det siste året.

– En strømlinjeformet merkevare gir oss en sterkere identitet og gjør oss klare for videre ekspansjon. På denne måten er vi kun kjent under ett samlet navn i nye markeder, og dette passer godt med våre planer om å vokse geografisk, fortsetter Peter Tang Thomsen, som legger til at det ikke er noen sterke følelser knyttet til avviklingen av EDI-Soft navnet.

– Det er helt uproblematisk. Vi er stolte av Consignor, og gleder oss over at firmaet får samme navn. Vi er fortsatt de samme menneskene med de samme ambisjonene og det samme ønsket om å gjøre våre kunder og partnere i stand til å følge den raske utviklingen, og fortsette å gjøre levering til en avgjørende konkurransefaktor, konkluderer han.

Atea er en av mange norske brukere av Consignor.
Atea er en av mange norske brukere av Consignor. Foto: Christian Roth Christensen