Effektiviserer kjededriften

Løvenskiold Handel har inngått samarbeid med Relex Solutions for å styrke planleggingen og styringen av sin forsyningskjede.

MAXBO har sitt historiske utgangspunkt i byggevareutsalget som har holdt til på Vækerø siden 1973. Foto: Thomas Xavier Floyd

MAXBO har sitt historiske utgangspunkt i byggevareutsalget som har holdt til på Vækerø siden 1973. Foto: Thomas Xavier Floyd

Publisert Oppdatert

Løvenskiold Handel selger byggevarer gjennom Maxbo-kjeden som har en solid markedsposisjon med ca. 70 egeneide og franchisedrevne byggevarehus og proffsentre. Selskapet ønsket en mer effektiv kjededrift, og samtidig kunne tilby innkjøpsstøtte til sine varehus.

Hovedmålsettingen var en effektiv integrert løsning fra leverandør helt ut til varehusene.

Dette ville gi varehusene et bedre beslutningsgrunnlag og en enklere prosess rundt varebestilling fra distribusjonslageret så vel som direkteleveranser fra leverandører. Etter en omfattende evalueringsprosess falt valget på Relex Solutions.

Løvenskiold Handel

Løvenskiold Handel er Løvenskiold-konsernets største virksomhetsområde, og eier og driver bo- og byggevarekjeden MAXBO. Kjeden har en solid markedsposisjon med ca. 70 egeneide og franchisedrevne byggevarehus og proffsentre, fordelt på konseptene MAXBO, MAXBO Stormarked og MAXBO Proff. MAXBO har sitt historiske utgangspunkt i byggevareutsalget som har holdt til på Vækerø siden 1973. Løvenskiold Handels sentrale distribusjonsanlegg på Fossum i Bærum har et samlet lagerareal på 21.000 kvm. og betjener både egne og flere eksterne kjeder.

Integrert forsyningskjede

Implementering av Relex vil foregå i to faser. I første fase genereres ordreforslag til Maxbo varehusene, deretter inkluderes innkjøpsprosessen inn til sentrallageret i fase to. Med det oppnår Løvenskiold Handel en integrert forsyningskjede, som vil gi økt varetilgjengelighet, samt bedre styring, kontroll og støtte for optimering i forsyningskjeden.

Jan Thore Brubak, direktør for utvikling og vareforsyning i Løvenskiold Handel, opplyser at de ønsker å effektivisere manuelle bestillingsprosesser som i dag gjøres med håndterminal i hvert enkelt varehus. Prosessene rundt de automatiske ordreforslagene fra Relex vil bli håndtert av Løvenskiolds sentrale innkjøpsteam. I tillegg til økt varetilgjengelighet, vil dette frigjøre tid til andre verdiskapende oppgaver. Medarbeidere i varehus vil nå i økt grad kunne fokusere på beholdningskontroll, aktiv kundebehandling og salgsfremmende tiltak for økt lønnsomhet.

Ida Myran, Business Manager i Relex, er glad for at de er Løvenskiold Handels foretrukne samarbeidspartner:

– En felles plattform vil gi organisasjonen viktig styringsstøtte og beslutningsverktøy, og Relex’ avanserte kampanje- og sesongprognoser vil tilføre stor verdi for Løvenskiold Handel, sier hun.

Jan Thore Brubak er svært fornøyd med at implementeringsprosjektet nå er startet.

– Vi søker alltid forbedring og nyskapning for selskapet og vi er sikre på at Relex vil bidra med nettopp dette. Både teamet og systemet er svært fremtidsfokusert, der innovasjon og stadig forbedring er viktige stikkord. Dette gjør oss trygge på at valget passer vår langsiktige strategi, avslutter Brubak.