23948sdkhjf

Innredning av varebiler: Lite fokus på kollisjonssikkerhet

Lite fokus på kollisjonssikkerhetDet stilles i praksis ingen krav til hvor sikker varebilinnredningen skal være i en kollisjon. Mye av ansvaret for sjåførenes sikkerhet hviler på den enkelte bedrift.B...

Lite fokus på kollisjonssikkerhet

Det stilles i praksis ingen krav til hvor sikker varebilinnredningen skal være i en kollisjon. Mye av ansvaret for sjåførenes sikkerhet hviler på den enkelte bedrift.

Bott spesialproduserer alt av fester og braketter til hver enkelt bilmodell. På den måten sørger man for at sikkerheten er så god som mulig.

Pål André Skogen

I dag regnes innredningen i en varebil som last, og det betyr at den reguleres av de samme forskriftene som alt annet man kan finne på å plassere i varerommet - eller til og med i bagasjerommet på en vanlig bil.

Det betyr at en varebilinnredning skal tåle 100 prosent av sin egen vekt fremover, og 50 prosent av vekten til siden og fremover. Problemet oppstår først når det skjer en kollisjon. Allerede ved 50 kilometer i timen, kan vi snakke om krefter på opp mot 25 G. Det betyr at ting "veier" 25 ganger så mye som når det står stille.

I fjor ble det solgt omtrent 35.000 nye varebiler, og vi kan regne med at mange av disse blir i det samme firmaet i tre år. Det betyr at det er godt over 100.000 varebiler under 3,5 tonn som har blitt solgt de siste tre årene. I tillegg kommer alle som kjøper brukte biler, eller som beholder bilen lenger.

Det går fortsatt mange biler på norske veier med hjemmesnekrede 2" x 4"-løsninger i varerommet. I tillegg blir vi også fortalt at det finnes flere tilfeller av hyller og skap som har blitt skrudd rett i karrosserigulvet med selvborende skruer. Med andre ord er det snakk om et stort antall arbeidsplasser som kan være rene dødsfeller i en eventuell kollisjon.

Ikke på agendaen

Vi har vært i kontakt med både LO, Arbeidstilsynet og El og IT-forbundet i forbindelse med denne saken, men ingen av dem har hatt noe spesielt fokus på dette.

Knut Elkjær i Arbeidstilsynet forteller at de konsentrerer seg mest om lasting, arbeidspress og lignende saker.

- Når det gjelder sikkerheten i bil forholder vi oss først og fremst til Statens Vegvesens lover og regler. Det skal nok mye til før Arbeidstilsynet går inn og overprøver dette.

Vegdirektoratet på sin side har fortalt oss hvilke krav som gjelder per dags dato (100 prosent av vekten fremover, 50 prosent til siden og bakover), men har ikke klart å komme med noe tilbakemelding på om de mener dette er sikkert nok.

Vi har prøvd å komme i kontakt med noen firmaer vi har blitt tipset om som kjører rundt med får dårlig festede eller hjemmesnekrede innredninger. De eneste svarene vi har fått, er at de ikke vil gi noen kommentar, eller at de er opptatt av sikkerhet og følger norsk lov.

Krasjtestet og TÜV-sertifisert

Tormod Eek, markedsansvarlig i Etac som importerer innredning fra tyske Bott, sier han er bekymret over hvor lite sikkerheten betyr for mange.

- Jeg har sett mange eksempler på hva som kan skje hvis innredningen er dårlig sikret, sier han og viser oss et bilde av en relativt smadret varebil.

Innredningen var åpenbart ikke godt nok festet, og den tynne vareromsveggen har ikke mulighet til å holde igjen flere hundre kilo med innredning og verktøy som kommer bakfra. Resultatet ble en alvorlig skadet sjåfør. Han viser oss også et bilde av en bil med en korrekt montert og sikret innredning. Her er hele førerhuset inntakt - til tross for at fronten har fått seg en real smell.

- Bott krasjtester alle innredningene sine. Det gjør riktignok alle de seriøse i denne bransjen, men hvor mye last som ligger i innredningen under testen varierer. For vår del er det snakk om 500 kilo, og så vidt meg bekjent er det bare én annen produsent som laster litt mer i innredningen under sine krasjtester, sier han.

Når vi forteller Eek at ingen av forbundene vi har vært i kontakt med har hatt fokus på dette, sier han at han ikke blir overrasket.

- Det er en del fokus på dette i forhold til personbiler, men på varebilfronten er det få som tar tak i det, forteller han.

Sterkere løsninger overalt

Eek tar oss med ut i verkstedhallen hvor de bygger innredningen for å vise oss akkurat hva som gjør en innredning sikker. Her får vi blant annet se hvor stor forskjell det er på popnagler i aluminium og stål. Mens aluminiumsvarianten er relativt deformert på baksiden, ser stålpopnaglene ut til å holde formen mye bedre.

- Hele innredningen er skrudd fast i en separat gulvplate med innslagssmuttere, sier Eek. Disse borer seg inn i treplaten, og kombinert med store skiver på oversiden som fordeler kreftene garanterer han at innredningen sitter fast - selv i en relativt kraftig kollisjon.

En annen viktig del av sikringen er brakettene som fester innredningen til bilens vegger. Bott-innredningen har braketter med to relativt slake vinkler.

- Dette er fordi disse fordeler kreftene mye bedre enn braketter som er bøyd i 90 grader eller mer, forklarer vår omviser hos Etac.

Eek avslutter med å snakke om hvordan kortsiktig sparing kan gi langsiktige tap.

- En ansatt som er sykemeldt koster mye penger. Og hvis man er selvstendig næringsdrivende kan man fort havne i store problemer dersom man blir skadet. Kundene kan jo ikke vente i månedsvis på å bli ferdig med prosjektene sine, og da går de sannsynligvis til andre. Er det egentlig verdt å spare noen kroner nå når man han den risikoen i bakhodet?, spør han retorisk.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063