Scania Winter 2014:

Samlingsplass for transportkompetanse

For fjerde gang har Norsk Scania gjennomført kundearrangementet Scania Winter. 16 lastebiler til prøvekjøring og et vidt produktspekter fra 13 samarbeidspartnere dannet et godt grunnlag for solid faglig påfyll.

Tom Ola Bjerkestuen i Norsk Scania kunne registrere kø av kunder som ville prøvekjøre deres nye Euro 6-motorer. For første gang i Norge kunne de vise full range med Euro 6, fra 250 til 730 hk. Foto: Fredrik Saugstad
Tom Ola Bjerkestuen i Norsk Scania kunne registrere kø av kunder som ville prøvekjøre deres nye Euro 6-motorer. For første gang i Norge kunne de vise full range med Euro 6, fra 250 til 730 hk. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert
Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania, John Lauvstad, karakteriserer arrangementet som en viktig samlingsplass for transportkompetanse. Arrangementet i Trysil gikk over tre uker og ble besøkt av over 600 kunder. Selv stilte Norsk Scania med 20 personer og samarbeidspartnerne med i alt 26. Det var med andre ord et stort apparat som var i sving for at kundene skulle få sitt faglige påfyll.

De 13 utvalgte samarbeidspartnerne som deltok og viste frem sine produkter var for øvrig Scania Finans, Schmitz Cargobull, Continental, Øveraasen, VBG, Rodin & Co, Orlaco, Yara, Nasta, Allison, Istrail, Skab og Joab.

Full range Euro 6

I alt 16 biler var tilgjengelige for prøvekjøring, i tillegg til tre utstilte modeller og en buss. Den største nyheten på bilsiden i år var at Norsk Scania for første gang kunne presentere en full range med Euro 6-motorer - fra 250 til 730 hestekrefter. Tolv av bilene var utstyrt med slike motorer, og i år var det lagt til rette for en lengre prøvekjøringsrunde av disse i forhold til tidligere år.

Mange sjåfører er opptatt av når Scania skal komme med en helt ny bil. Tom Ola Bjerkestuen, ansvarlig for Scania Demosenter på Kløfta, innrømmer at "noe er på gang", men kan naturlig nok ikke si noe mer om når eller hva det er snakk om. Derimot fremhever han at dagens modell har vært gjennom betydelige moderniseringer.

- Nå er det egentlig bare hytta som står igjen. Salgsstatistikken forteller også sitt om at kundene fortsatt er fornøyd, forklarer han, men henvisning til at Scania ble det mest solgte lastebilmerket over 16 tonn i Norge i fjor.

www.logistikk-ledelse.no © 2014