23948sdkhjf

Volvo Dynamic Steering: Et teknologisk kvantesprang

Et teknologisk kvantesprangMed Volvo Dynamic Steering har Volvo Trucks tatt et teknologisk kvantesprang – kanskje like stort det som ble tatt på girkassen med innføringen av I-Shift. Vi har prøvekjørt...

Et teknologisk kvantesprang

Med Volvo Dynamic Steering har Volvo Trucks tatt et teknologisk kvantesprang - kanskje like stort det som ble tatt på girkassen med innføringen av I-Shift. Vi har prøvekjørt det nye systemet som nå tilbys på både FH, FM og FMX.

Under prøvekjøringen i Göteborg ble undertegnede raskt helfrelst på VDS. Vel hjemme føltes personbilen veldig tung på rattet. Foto: Volvo Trucks

Henning Ivarson

I løpet åtte intense måneder har Volvo Trucks fornyet hele lastebilprogrammet. Temmelig nøyaktig ett år etter introduksjonen av nye FH dro vi til Göteborg for å suge til oss de første kjøreinntrykkene av de andre modellene Volvo Trucks har lansert den siste tiden; FM, FMX, FE og FL.

Alt er lov i krig og kjærlighet, heter det seg. Kanskje skulle man også plusse på marketing, for velkomsthilsenen til "four brand new truck models" må i anstendighetens navn modereres noe. At FM og FMX fremstår som nye er mange enige om. For FE og FLs del er det imidlertid snakk om en oppgradering av drivlinjen, i tillegg til en facelift - og det i all hovedsak utvendig.

Mye felles med nye FH

FM har alltid hatt mye til felles med FH, og det samme er naturligvis tilfelle med siste generasjon. Bortsett fra hytteskallet er det meste nytt, og en av de viktigste forbedringene er den samme nye forakselen som allerede er blitt svært godt mottatt på FH. Prøvekjøringen sydover fra Göteborg foregikk både på motorvei og vanlig landevei og vi hadde ikke kjørt langt før vi fikk en klar indikasjon om at den nye geometrien foran også bidrar til betydelig økt stabilitet på FM.

Den utvendige faceliften av FM-førerhuset indikerer slektskapet til storebror. Det samme er tilfelle innvendig, med blant annet samme ratt, instrumentering og informasjonsdisplay nummer to som FH. Førerstolen har fått bedre justeringsmuligheter og vi hadde i hvert fall ingen problemer med å finne en optimal sittestilling.

Den robuste og praktiske fjernkontrollenheten som ble lansert sammen med nye FH i fjor kan nå også gjøre FM-sjåførenes hverdag enklere. Det gjør også den elektriske parkeringsbremsen som går automatisk av når man tar løs og som aktiveres bare ved å trykke på en knapp. Og skulle man mot formodning glemme det, aktiveres bremsen når man skrur av tenningen.

Bilene vi kjørte var utstyrt med på motorer på 420 og 460 hk. I Euro 6-utførelse har alle effektnivåene på D13-motoren, som for FM også inkluderer 500 hk, fått en bedre dreiemomentkurve hvor det maksimale dreiemomentet kommer ved 900 o/min, hvilket er 100 omdreininger lavere enn Euro 5-utførelsen. Foruten å fremstå med en enda bedre kjørbarhet kjennetegnes de også av å ha blitt mer stillegående.

FM tilbys også med D11-motoren. Også den har blitt mer stillegående i Euro 6-utførelse, men har for øvrig samme effekter (330, 370, 410 og 450 hk) og dreiemomentkurver som de tidligere Euro 5-utførelse.

Progressiv servostyring

Den aller største nyheten på FM, som dessuten nå også tilbys på FH og anleggsbilen FMX, er imidlertid Volvos nye progressive servostyring - Volvo Dynamic Steering. Her er det bare først som sist å legge nok en trebokstav-forkortelse på minnet; VDS.

Som mange sikkert allerede har sett på Volvos siste video "The Hamster Stunt" gjør VDS en lastebil så lettstyrt i lave hastigheter at en hamster på bare 175 gram var i stand til å styre bilen ved å løpe rundt i et bur som var festet rundt på rattet. Den føles lettere en gammel amerikansk personbil og unektelig temmelig uvant de første ti sekundene. Deretter bare lovpriser man systemet som bidrar til en ekstrem enkel kjøring i for eksempel bymiljøer. VDS er som nevnt progressiv hvilket altså betyr at servoassistansen blir mindre og mindre etter hvert som at farten øker, og i vanlig landeveishastighet er den slik man har vært vant med fra før. Da kan man til gjengjeld nyte den andre fordelen med VDS; systemet fjerner ethvert slag og støt som måtte komme fra ujevnheter i veibanen. Det oppnås ved hjelp av en elektrisk motor som sitter mellom rattet og styresnekka og som foretar opptil 2.000 justeringer i sekundet. Aller størst effekt av VDS opplevde vi under prøvekjøring av anleggsbilen FMX der det nesten ikke var antydninger til rattutslag da bilen bokstavelig talt karret seg over stokk og stein gjennom terrengløype med relativt tøffe partier. Selv om det derfor kanskje først og fremst er sjåfører av FMX og FH´er i anleggskjøring som vil ha klart størst nytte av VDS, bidrar systemet også til økt komfort og sikrere kjøring på landevei. Behovet for korrigering og "gjeting" på dårlig underlag synes nå så å si å være eliminert.

Systemet koster ca. 24.000 kroner og bør være en svært fornuftig investering for de fleste. Selv om vi ennå ikke har prøvekjørt FH med VDS, er det rimelig grunn til å anta at systemet på denne er et godt alternativ til den delte forakselen IFS Individual Front Suspension som til sammenligning koster ca. 20.000 kroner.

I-Shiftbetjening på dashbordet

Flere av FM´ene i Göteborg var for øvrig utstyrt med nok en ny option fra Volvo; I-Shift kan nå betjenes ved hjelp av fire knapper på dashbordet. Hensikten med å fjerne girspaken er å få bedre plass i førerhuset under pause og hvile, og er ment som et alternativ i biler med enkel kjøring som krever minimal overstyring. Manuelt girmodus er nemlig ikke mulig, og etter en eventuell overstyring ved hjelp av enten hold-knappen eller pluss-/minus-knappen går I-Shift raskt tilbake til automatmodus.

Anleggskjøring på første klasse

FMX er en spesielt kraftig versjon av den populære FM, primært beregnet til anleggskjøring og andre krevende transportformål. Nå er førerhuset blitt forsterket ytterligere og alle komponentene i fronten er blitt redesignet med tanke på robusthet og slitestyrke.

Aller størst effekt av VDS opplevde vi under prøvekjøring av anleggsbilen FMX der det nesten ikke var antydninger til rattutslag da bilen bokstavelig talt karret seg over stokk og stein gjennom terrengløype med relativt tøffe partier. Denne serien tilbys også med en ny luftfjæring bak som er skreddersydd for anlegg og har en bakkeklaring på 300 mm. Foto: Volvo Trucks

Også interiøret er blitt redesignet, og inneholder mange av de samme komponentene som man finner i nye FM og FH. Det gjelder blant annet instrumenteringen, det nye rattet og den elektriske parkeringsbremsen. I tillegg er setereguleringen blitt bedre og det finnes flere oppbevaringsrom enn tidligere.

Selv om VDS må karakteriseres som den største nyheten FMX, er det i høyeste grad vel verd å bemerke den nye luftfjæringen. Mange er skeptiske til dette på anleggslastebiler, blant annet på grunn av faren for at systemet skal bli revet i stykker og sviktende stabilitet ved tipping.

Volvos nye luftfjæring med automatisk kjørenivåregulering hevdes å være skreddersydd for anlegg og har en bakkeklaring på 300 mm. Krengningsstabilisatorens plassering i boggien skal gjøre FMX svært stabil og Volvo Trucks fremhever dessuten at det ikke er noen ubeskyttede fjæringselementer bak bakre aksel. Den nye luftfjæringen bak kan bestilles på både biler i 4x2-, 6x4- og 8x4-utførelse.

Fjæringskomforten kom klart frem i dagen under prøvekjøringen i det store grustaket utenfor Göteborg. Spesielt ved tomkjøring da luftfjæringen hele tiden søker å holde trykket ned så godt som mulig. Vi kjente selvfølgelig vibrasjoner, men unngikk helt de harde slagene man ofte får av hoppende bladfjærer uten forspenning. Ved tipping stod bilene vi prøvde dessuten støtt som fjell.

I-Shift gjør FE mer attraktiv

FE-serien fra 18 til 26 tonn ble lansert av Volvo i 2006 som et enklere og billigere alternativ til FM. Det slo godt an i en rekke land, men her i landet er FE produsentens klart minstselgende modell. Dels fordi bileierne - både firmaer med egentransport og ikke minst de profesjonelle transportørene - stiller høye krav til komfort og dermed fort lander på FM, men ikke minst mangelen på et billig automatisert girskiftsystem. FE ble riktignok tilbudt med I-Sync i 2009, men det skulle fort vise seg å fungere dårlig. I praksis har derfor Allison fullautomat vært eneste alternativ. Den er både for tung og kostbar til distribusjonsbiler og salget har derfor i all hovedsak vært knyttet til renovasjonsbiler.

I tillegg til den utvendige faceliften - som også på denne modellen gir en klar Volvoidentitet - er derfor den største nyheten på FE at den nå kan tilbys med I-Shift som har en egen distribusjons-software. Kombinasjon av dette og den nyutviklede 6-sylindrede D8-motoren på 250, 280 og 320 hk fungerer utmerket og gjør bilen enda enklere å håndtere. Hvor mye dette vil bidra til å øke salget gjenstår nok å se.

Mindre turtallsjaging på FL

Også den minste lastebilserien til Volvo Trucks, FL fra 12 til 18 tonn, har fått modernisert utseendet - i all sak utvendig slik tilfellet også er med FE. Også FL har naturligvis fått Euro 6-emblemet på hytteveggen, og tilbys både med de to minste effektene av D8-motoren og en ny firesylindret D5-motor på 210 eller 240 hk. Begge har et høyt dreiemoment allerede ved 800 o/min og fremstår som både smidigere og ikke minst mer stillegående enn den tidligere D7-motoren. FL tilbys fortsatt med I-Sync som synes å fungere langt bedre med de nye motorene. Det virker i hvert fall som at de tidligere tendensene med turtallsjaging på Deutz-motoren nå er en saga blott. Blokken til både D5 og D8 blir for øvrig støpt i India, mens motorene blir montert i Frankrike - eller "Skövde Syd" som svenskene liker å benevne motorfabrikken i Lyon.

Volvo FE er i utgangspunktet svært lettkjørt. Her ble fremkommeligheten satt på prøve gjennom en liten containerby som var bygget opp på Volvo Demo Center. Det automatiserte girskiftsystemet I-Shift vil gjøre modellen mer attraktiv som distribusjonsbil. Foto: Henning Ivarson

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078