eVito prøvekjørt

Mercedes-Benz elektrifiserer alle tre varebilene innen 2020 - Vito er først ut

eVito har ett tonns nyttelast, 6,6 kubikkmeters varerom og er en komfortabel elektrifisert arbeidsplass. Foto: Fredrik Saugstad

eVito har ett tonns nyttelast, 6,6 kubikkmeters varerom og er en komfortabel elektrifisert arbeidsplass. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert

Mercedes-Benz skal i løpet av noen år elektrifisere alle sine varebiler (Mercedes-Benz Vans). Først ut er eVito i 2018, så kommer eSprinter i 2019 og til slutt en elektrisk Citan. Mercedes presenterte sin elektriske varebilplan i Berlin på tirsdag og vil ha en holistisk tilnærming til elektrisk fremdrift, forteller de.

15 mils rekkevidde

Mercedes-Benz eVito skal klare 150 kilometer med den nye WLTP-normen med last.

En sober tilnærming til grafikk, (særlig til å være i en elbil). Foto: Fredrik Saugstad

En sober tilnærming til grafikk, (særlig til å være i en elbil). Foto: Fredrik Saugstad

Produsenten garanterer 100 kilometer under dårlige forhold, (vinterforhold).

Dette høres kanskje litt spett ut, men den tyske logikken er der et sted.

For det første:

Bilen beregnet på urban varelevering, "last mile logistics" noe det er et voksende behov for i Europa med økende dieselforbud og lavutslippssoner.

For det andre:

De har også funnet ut at i snitt kjører budbilene i byene 100 kilometer om dagen. og da er det ikke noe logikk i å kjøre rundt med batterier som klarer 300 kilometer om du bare kjører 100, er kommentaren til Mercedes.

Tre litium-ion-batterier fra personbilavdelingen er koblet sammen til 41,3 kW. Illustrasjon: Mercedes-Benz

Tre litium-ion-batterier fra personbilavdelingen er koblet sammen til 41,3 kW. Illustrasjon: Mercedes-Benz

Mercedes-folkene legger til at med max regenerering og optimale forhold så kan rekkevidden gå opptil 180 kilometer.

Den kan bestilles nå i Tyskland, men leveringene kommer i midten av 2018, da kommer også den offisielle markedslanseringen.

41,4 kilowatt

Litium-ion-batteriene kommer fra personbilavdelingen og er å finne i blant annet S-klasses og GLCs plug-in-hybrider. Tre slike er parallellkoblet til å yte 41,4 kilowatt, noe som skal rekke til 150 kilometer og det tar seks timer å lade de opp med AC-lader på 7,2 kilowatt.

Hurtiglader er altså ikke klart nå, men det kommer en DC-lader om ikke så lenge, fikk vi vite. Hele pakka er montert i en beskyttende ramme og med total vekt på 400 kilo.

Type-2 lader, men de første bilene kommer ikke med hurtiglader, det kommer senere fikk vi vite. Foto: Fredrik Saugstad

Type-2 lader, men de første bilene kommer ikke med hurtiglader, det kommer senere fikk vi vite. Foto: Fredrik Saugstad

Elmotoren yter 84 kilowatt, 300 newtonmeter og gir nyttekjøretøyet en toppfart på 120 kilometer i timen.

40.000 Euro

Varebilen er nå til salgs i Tyskland, men markedslanseringen kommer først i midten av 2018. Prisen i Tyskland skal ligge på 40.000 Euro og den norske importøren ser for seg at den vil koste litt mer enn en forhjulsdrevet diesel-Vito. Det skal også nevnes at personbilutgaven, Vito Tourer, er klar med samme drivlinje, men lanseringen kommer ikke enda.

Batteriene ligger under gulvet og varerommet er urørt i forhold til en vanlig Vito. Foto: Fredrik Saugstad

Batteriene ligger under gulvet og varerommet er urørt i forhold til en vanlig Vito. Foto: Fredrik Saugstad

Etterspørsel etter elektriske varebiler

Mercedes-Benz eVito kommer likevel inn som et friskt pust i et marked som kun har hatt Peugot Partner og søsteren Citroën Berlingo, Nissan e-NV200 og Renault Kangoo å velge i. Tre av dem er relativt utdaterte og den andre mangler hurtilading.

Sammenlignet med disse er Vito mer moderne, mer komfortabel, har mer nyttelast og lastevolum.

Mercedes-Benz eVito:

Rekkevidde: 150 km (WLTP)

Batteri: 41,4 kWh

Elmotor: 85 kW

Dreiemoment: 300 Nm

Toppfart: 80 eller 120 km/t (valgfritt)

Akselavstand: 5140 mm eller 5370 mm

Nyttelast: 1073 kg

Varerom: 6,6 m3

Maks totalvekt: 3200 kg

Pris i Tyskland: 39.990 Euro

Personbilvarianten, Vito Touring, ble også vist med den elektriske drivlinja, men den blir ikke lansert enda. Foto: Fredrik Saugstad

Personbilvarianten, Vito Touring, ble også vist med den elektriske drivlinja, men den blir ikke lansert enda. Foto: Fredrik Saugstad