Tungt fikk prøvekjørt nyeste El-VW

Fem spennende elektriske fra VW Nyttekjøretøy

Mann og maskin-hybrid!
Mann og maskin-hybrid! Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

På IAA og Volkswagens pressekonferanse, var det deres første elektriske sykkel, Cargo e-Bike, som ble lansert med brask og bram aller først.

Sykkelen vil ha to hjul foran og et bak, en toppfart på 25 km/t og kan lastes med opptil 210 kg, inkludert syklisten. Dette blir verdens meste avanserte elsykkel av sitt slag, påstås det, og den kommer på markedet i løpet av 2019.

Elektrisk Caddy og Transporter

Fronter VWs vare-el-satsing.
Fronter VWs vare-el-satsing. Foto: Haakon Førde

Viktigere var kanskje kunngjøringen om samarbeid mellom Volkswagen Commercial Vehicles og ABT e-line GmbH om å elektrifisere Caddy og Transporter.

ABT e-line er et firma som allerede har stor erfaring med elektriske løsninger. Søsterselskapet ABT Sportsline GmbH er blant annet suksessfulle i Formula E racing.

ABT e-Caddy er spesiallaget for bykjøring og vil komme på markedet i andre kvartal 2019. Bilen leveres med en 111 hk (82kW) motor og en batteripakke på 37,3 kWh. Dette gir en rekkevidde etter NEDC på 220km (foreløpig verdi).

Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen, noe som skal gi en godt balansert bil med lavt tyngdepunkt. Hastigheten er begrenset til 120 km/t.

Det blir følgende ladealternativer:

  • Inntil 7,2kW AC-lading (ladetid 5 timer og 10 min)
  • Hurtiglading på 40kW (49 minutter ladetid til 80% kapasitet)

ABT e-Caddy Maxi kommer både i vare- og personbilutgaver. Etter planen vil tilhengerfeste bli tilgjengelig, men tilhengervekten er ikke avklart enda.

- Dette er svært spennende nyheter for oss. Planlagt produksjonsstart for ABT e-Caddy er 2. kvartal 2019 og vi ser fram til å få denne nyheten til Norge, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

ABT e-Transporter

Ekstern leverandør får oppgavene med å lage e-modellerav Caddy og Transporter.
Ekstern leverandør får oppgavene med å lage e-modellerav Caddy og Transporter. Foto: VW

I Hannover fikk ABT e-Transporter sin verdenspremiere som en del av et taxi-konsept og som varebil. Batterisystemet på ABT e-Transporter, som foreløpig er en konseptbil, er skalerbart og åpner for en rekkevidde mellom 208 og 400 kilometer (estimerte NEDC-verdier).

Motoren er den samme som for ABT e-Caddy på 111 hk (82kW). Også her er batteripakken plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen.

Den vil leveres med to forskjellige batteripakker:

  • 37,3kW med rekkevidde på 208km, nyttelast ca 1000 kg
  • 74,6kW med rekkevidde på 400km, nyttelast ca 700 kg

Ladealternativer er inntil 7,2kW AC-lading (ladetid 5 timer og 10 min for 37,3kW batteripakken), og hurtiglading på 40kW (49 minutter ladetid til 80% kapasitet for 37,3kW batteripakken). Ladetidene for 74,6kW batteripakken vil være det dobbelte.

Denne modellen er fremdeles kun en prototype, men planen er å sette den i produksjon innen ett år.

Crafter HyMotion

Elektriske Crafter har vi allerde skrevet om, men også flere alternative drivlinjer vises frem under IAA-messen. Brenselcelle/hydrogenkjøretøyet Crafter HyMotion fikk sin verdenspremiere i dag.

Crafter HyMotion er tenkt for de som trenger å kjøre lengre avstander, med en rekkevidde på over 500 kilometer. Denne er fortsatt på konseptstadiet, men gitt at infrastrukturen kommer på plass vil modellen kunne rulles ut i markedet. Hydrogentanken er på 7.5 kg.

Alle må ha et navn: eCrafter HyMotion
Alle må ha et navn: eCrafter HyMotion Foto: Haakon Førde

I.D. BUZZ CARGO

Tøffest å se på var nok den bilen som ligger lengst frem i tid. I.D. BUZZ CARGO er første eksempel på hvordan I.D-familien og MEB-plattformen forgrener seg til Volkswagen Nyttekjøretøy.

- I.D. BUZZ CARGO kombinerer progressivt design med stor plass og lang rekkevidde. MEB-plattformen åpner for en rekkevidde helt opp til 550 kilometer etter WLTP-syklusen, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

Lady in red, buzz in blue.
Lady in red, buzz in blue. Foto: Haakon Førde