23948sdkhjf

Elektrisk sprinter får 150 km rekkevidde WLTP

Prototypen av eSprinter såvidt prøvekjørt i Hamburg

På det som ble kalt det «driving event» av Daimler, ble prototypen av eSprinter presentert for fagpressen tirsdag 03. Juli. Riktignok fikk vi kjøre eVito i bytrafikken en liten runde i Hamburg, men eSprinter fikk vi kun kjøre mellom noen kjegler på en parkeringsplass.

Men vi rakk å få et lite inntrykk da..

Og inntrykket er at Daimler fortsetter sin nokså sobre tilnærming til batteridrevet nyttekjøretøy, interiøret er av det aller enkleste og som det fremgår av bildene er det heller ikke snakk om noen stylingpakke på eksteriøret her.

Fokuset er 100 prosent TCO Total Cost of Ownership, og da skal man i hvert fall ikke montere Mercedes sitt nye MBUX-system eller ha masse assistentsystemer.

På vårt spørsmål om dette kan bestilles for utstyrsglade nordmenn, blir det flere forskjellige og nølende svar. Men vi får ha litt tålmodighet, dette er fortsatt på prototypstadiet.

Nøkkeltalla er enn så lenge:

55,2 kWh batteripakke som gir 150 kilometers rekkevidde i WLTP-normen. ( Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure)

Den har fire batterimoduler (mot eVito som har tre) og da har den 900 kilo nyttelast.

Man kan velge å ha tre moduler også på eSprinter, da med mindre rekkevidde på 115 kilometer og 41,4 kWh. Da har den 1050 kilo nyttelast.

Det er foreløpig kun snakk om versjonen med 10,5 kubikkmeter og 5,926 meters lengde.

Med den største pakka, skal det ta åtte timer å fullade med AC-lader på 7,2 kW. Med den mindre batteripakka vil det ta seks timer.

Etter IAA i år blir eVito markedslansert i Tyskland, deretter rampes produksjonen opp og lanseres rundt i Europa fortløpende.

Tidlig neste år skal eVito være på plass i Norge, den første av Mercedes-Benz Vans elektrifiserte nyttekjøretøy.

I løpet av 2019 skal også eSprinter gå i produksjon..

eSprinter og eVito har vært på vintertesting i Nord-Sverige med temperaturer ned mot 25 minusgrader. Da skal Daimler folket ha klart 10 mils rekkevidde, forklarer de.

Varmepumpe

Med en varmepumpeløsning som benytter seg av restvarme fra batteripakkene, luft utenfra og strøm klarer den å gi to kilwatts varmeeffekt til kupeen ved å bruke bare en kilowatt strøm fra batteripakka.

Det finnes tre forskjellige kjøreprogrammer eller effektuttak kan man vel egentlig kalle det; C gir 84 kilowatt og 300 Newtonmeter, bedre respons både fra drivlinje og luftkondisjonering, E gir den samme effekten men med mindre komfortytelse og så har man E+ som gir 70 kilowatt og 260 Newtonmeter.

I tillegg har regenereringen fire settinger fra D- til D++.

Blir man vant til å kjøre på D-, brukes knapt bremsene, bSortsett fra når man skal stoppe helt.

Batteripakkene får 8 års garanti, eller 100.000 kilometer.

Skal resirkulere, men vet ikke hvordan

Daimler skal ta tilbake gamle batterier for resirkulering, men det er fortsatt ikke klart hvordan selve battericellene skal resirkuleres. Dette er under utvikling, fikk vi vite.

Pro Connect

Med portalen, programmet og appen Mercedes Pro Connect skal både enkelteiere og flåteeiere kunne styre ting som intelligent lading, forvarming av kupeen osv.

Programmet er en bundle av alle verktøyene en flåtestyrer vil trenge, får vi forklart.

KLIKK for alle artikler i Smartlogistikk og systemer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141