60 prosent økning i rekkevidde

Nye Nissan e-NV200 kommer til sommeren med batteri på 40 kWh

Foreløpig er det få alternativer på elektriske varebiler, til sommeren kommer e-NV200 med lengre rekkevidde. Foto: Fredrik Saugstad
Foreløpig er det få alternativer på elektriske varebiler, til sommeren kommer e-NV200 med lengre rekkevidde. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

Ifølge Nissan skal det rekke til 280 kilometers rekkevidde med NEDC-normen.

Sammenlignet med dagens modell som har 170 kilometers rekkevidde med samme målesyklus, er det en solid økning.

Batteriet har samme størrelse og vekt, men har altså 16 mer kilowattimer.

Varerommet forblir urørt siden batteriet ikke øker i størrelse. 4,2 kubikkmeter i volum og 651 kilos nyttelast, inkludert passasjer. Foto: Fredrik Saugstad
Varerommet forblir urørt siden batteriet ikke øker i størrelse. 4,2 kubikkmeter i volum og 651 kilos nyttelast, inkludert passasjer. Foto: Fredrik Saugstad

Til sommeren

Nye e-NV200 vil snart være tilgjengelig for bestilling og de første bilene er i skrivende stund ventet på norske veier sommeren 2018.

Nye Leaf som får samme batteripakke, er heller ikke langt unna. Leaf er solgt i 34.000 eksemplarer så langt i Norge og 283.000 globalt. De to elbilene følger ikke samme produksjons- og lanseringsløp siden de produseres på forskjellige fabrikker, e-NV200 blir produsert på Nissans fabrikk i Barcelona.

- Det blir forhåpentlig åpnet for bestilling av oppgraderte e-NV200 før årsskiftet, forklarer Knut Arne Marcussen kommunikasjonssjef for Nissan i Norge.

Rekkevidden øker betydelig, da vil e-NV200 være mer aktuell med svindyre bompenger og truing om dieselforbud i storbyene. Foto: Fredrik Saugstad
Rekkevidden øker betydelig, da vil e-NV200 være mer aktuell med svindyre bompenger og truing om dieselforbud i storbyene. Foto: Fredrik Saugstad

Noe justering av interiøret eller eksteriøret er det foreløpig ikke kommet noen signaler om. Da er det kanskje lov å håpe på en helt ny bil om ikke så lenge?

Grei elektrifisert varetransport

Vi kjørte dagens e-NV200 og kan skjønne at det er interesse for større rekkevidde på dette nyttekjøretøyet.

Som varebil vil vi beskrive den som ukomplisert, praktisk og lettkjørt.

Den egner seg klart best i bymiljø, ikke bare fordi den har begrenset rekkevidde, også fordi den klarer et helt greit komfortnivå i byen, men ikke på motorveien.

Rom for forbedring

Man kan vel også ønske seg noe bedre sittekomfort og førerposisjon i tillegg til bedre materialvalg og oppbevaringsmuligheter. For eksempel burde midtkonsollen vært større, høyere og inneholdt flere oppbevaringsrom i tillegg til armlene.

Oversiktlig og enkel, men den kunne ha bedre sittekomfort og ergonomi synes vi. Foto: Fredrik Saugstad
Oversiktlig og enkel, men den kunne ha bedre sittekomfort og ergonomi synes vi. Foto: Fredrik Saugstad

En liten suksess

Likevel har Nissan levert noe her som ikke mange av konkurrentene har kunnet svare på. En liten elektrisk varebil som dekker behovene til en rekke bedrifter som transporterer seg selv og småvarer rundt og inn i byer som Oslo. Det ble i løpet av hele 2016 registrert 319 e-NV200 varebil. Pr. 17. desember var det registrert 270 e-NV 200.

– Dette gjør at vi fortsatt er ledere i segmentet elektriske varebiler, forklarer Marcussen.

Og hva man klarer å selge av den samme bilen med omtrent 10 mil lengre rekkevidde, gjenstår å se.

På utstyrssiden får du funksjoner som ryggekamera, navigasjon, Bluetooth, oppvarmede seter og oppvarmet ratt, 6,6 kW innebygd lader og cruisekontroll (avhengig av utstyrsnivå). I tillegg kan forvarming/forkjøling og lading styres via telematikk fra brukerens smarttelefon. Det er ting vi kan like.

Litt artig og

Om du våger deg innpå noe så cracy som å skru av ECO-modus, så blir den faktisk litt morsom å kjøre også, i hvert fall i forhold til det vanlige sparemoduset man alltid kjører i.

Motoreffekten på 80 kilowatt og full momentkurve (254 Nm) fra starten av gjør at den plutselig føles kvikk, men selvsagt med harde innhugg på rekkevidden. Så vi skrudde kjapt over på ECO-modus igjen.

Kommentar:

Foreløpig har det vært litt laber interesse for varebilregistrerte elbiler. Vi kan anta at det er flere grunner til det, men mange synes rett og slett ikke har vært økonomi i å ha biler med så begrenset rekkevidde. Insentivene fungerer ikke på samme måte som på elektriske personbiler, i tillegg er utvalget elvarebiler svæææært begrenset.

Man kan også få med hengerfeste, men den er bare godkjent for 430 kilos hengervekt. Foto: Fredrik Saugstad
Man kan også få med hengerfeste, men den er bare godkjent for 430 kilos hengervekt. Foto: Fredrik Saugstad