Europas største flåte av hydrogentrucker

Carrefours lager i Vendin-le-Vieil i Nord-Frankrike driftes med 137 brenselcelle-trucker. Erfaringene etter ett års drift er svært gode.

STILL har gjennom de siste årene vært leverandør av trucker til flere større hydrogenprosjekter. Leveransen til Carrefour Supply Chain i Vendin-le-Vieil omfattet 137 lagertrucker med 24 og 48 volts brenselcelle.
STILL har gjennom de siste årene vært leverandør av trucker til flere større hydrogenprosjekter. Leveransen til Carrefour Supply Chain i Vendin-le-Vieil omfattet 137 lagertrucker med 24 og 48 volts brenselcelle. Foto: STILL
Publisert Oppdatert

Med sine drøye 12.000 butikker og en omsetning på nær 90 milliarder euro er franske Carrefour verdens sjette største detaljhandelskjede og her i Europa er det bare britiske Tesco PLC som er større.

Carrefour Supply Chain har i alt 60 lagre og deres nye logistikksenter i Vendin-le-Vieil driftes med 137 hydrogendrevne trucker. De ble anskaffet gjennom det EU-sponsede prosjektet HyLift-Europe, og ble implementert av Carrefour og STILL i samarbeid med hydrogenteknologi-leverandøren Air Liquide og brenselcelleleverandøren Plug Power Europe. Prosjektet ble koordinert av FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) og av konsulentselskapet Ludwig-Bölkow Systemtechnik.

Ifølge STILL viser hydrogendrevne trucker først og fremst sin styrke ved intensiv drift over flere skift og hvor det ikke er tid til batteribytte eller batterilading.
Ifølge STILL viser hydrogendrevne trucker først og fremst sin styrke ved intensiv drift over flere skift og hvor det ikke er tid til batteribytte eller batterilading. Foto: STILL

Prosjektleder Hubert Landinger sier at leveransen til Carrefour for første gang viser potensialet til denne teknologien i Europa i stor skala. Han håper prosjektet kan være en inkubator og bli starten på en bred utrulling.

Fra en utvendig lagringstank blir hydrogenet ført frem i rør til tre strategisk plasserte fyllestasjoner inne i lagerbygningen. Tankingen tar bare tre minutter og gir trucken energi til en gjennomsnittlig driftstid på seks til åtte timer.
Fra en utvendig lagringstank blir hydrogenet ført frem i rør til tre strategisk plasserte fyllestasjoner inne i lagerbygningen. Tankingen tar bare tre minutter og gir trucken energi til en gjennomsnittlig driftstid på seks til åtte timer. Foto: STILL

Fylletid på bare tre minutter

Logistikksenteret til Carrefour Supply Chain i Vendin-le-Vieil etterforsyner rundt 360 butikker av ulik størrelse i Nord-Frankrike. På det 58.000 kvm store lageret finnes mellom 14.000 og 16.000 ulike produkter, hovedsakelig dagligvare- og apotekprodukter.

Drift over tre skift gjør at tilgjengeligheten av trucker derfor har topp prioritet. Rask og enkel etterfylling er en av fordelene til hydrogen som energikilde. Prosessen tar bare rundt tre minutter og gir trucken energi til en gjennomsnittlig driftstid på seks til åtte timer. Fra en utvendig lagringstank blir hydrogenet ført frem i rør til tre strategisk plasserte fyllestasjoner inne i lagerbygningen.

STILL leverte de 57 første hydrogentruckene til Carrefour Supply Chain i Vendin-le-Vieil i september 2017 og ytterligere 80 i januar i fjor. Carrefours plassjef Alain Audegond er så langt svært tilfreds med både ytelsen og håndteringen av disse.