statistikk fra 100 største: Kvinnemangel i transportledelse en pengeforklaring?
"Kvinner er best på avkastning" er en konklusjon investeringsdirektør Robert Ness i Nordea Asset Management hevder i DN i dag.
Han har nylig studert sammenhengen mellom kvinner i 11.000 bedrifters toppledelse over hele verden (sjef eller styreleder), og bedriftens avkastning. Kvinner gir dobbelt så høy avkastning som menn.
Problemet på verdensbasis er at kvinneandelen er lav, nede under fire prosent av de undersøkte selskapene. Men er det noe bedre her hjemme? lurte vi på da.
Ikke særlig, i hvert fall ikke i en sektor av transport og logistikk vi har kontroll på, bedrifter med næringskode «Godstransport på vei».
Etter å ha gått gjennom ledelsen av 100 største bedriftene, finner vi kun fem bedrifter med kvinnelig daglig leder eller styreleder. De fem er:
Auto Transport Service AS, Drammen, daglig leder er Benedicte MarkveienRivenes AS, Ytre Arna, styreleder er Wenche RivenesLogi Trans AS, Tananger, daglig leder er Else Cathrine Kjernes OgneMBT Vigeland AS, Mandal, daglig leder er Olga Vigeland LarsenTipp Frakt AS, Porsgrunn, daglig leder og styreleder er Ragnhild Johanne Gløsmyr BergOg hvordan ligger det an med lønnsomheten? Dersom vi tar utgangspunkt i resultat før skatt i 2016 som prosent av omsetning, finner vi at:
ATS AS har 7,2 prosentRivenes AS har 4,7 prosentLogi Trans AS har 1,3 prosentMBT Vigeland har 6,1 prosentTipp Frakt AS har 2,7 prosentTil sammenlikning er gjennomsnittlig resultat før skatt 2016 for de 100 største bedriftene 2,7 prosent. Altså kan vi konkludere med at 3 av 5 kvinnestyrte godstransportbedrifter har over gjennomsnittlig godt økonomisk resultat i Norge.
Datagrunnlaget er riktignok vel tynt til å kalle dette en statistisk sannhet, men på den annen side kan det være en lønnsom hypotese å forfølge?
SE LISTEN OG LES MER OM DE 100 STØRSTE I KOMMENDE UTGAVE AV LOGISTIKK & LEDELSE.