Forbrukerrevolusjon legger press på nordiske transportører

Ifølge Johan Holgersson fra Bring i Sverige står transportører i Norden overfor en forbrukerrevolusjon som tvinger dem til å fornye seg. Men hvordan det skal skje har transportørene forskjellige holdninger til.

Fra debatten under Nordic Delivery Conference 2015. Fra venstre: journalist Mads Steffensen, markedsdirektør i Bring Sverige Johan Holgersson, sjef for logistikk og e-commerce i PostNord Carsten Dalbo, direktør i DPD UK Dwain McDonald og direktør i DHL Parcel Nordic & UK Morten Villberg. Foto: Lars Salomonsen
Fra debatten under Nordic Delivery Conference 2015. Fra venstre: journalist Mads Steffensen, markedsdirektør i Bring Sverige Johan Holgersson, sjef for logistikk og e-commerce i PostNord Carsten Dalbo, direktør i DPD UK Dwain McDonald og direktør i DHL Parcel Nordic & UK Morten Villberg. Foto: Lars Salomonsen
Publisert Oppdatert

500 deltakere og 30 utstillere var samlet på Nordic Delivery Conference 2015 som ble avholdt i København i midten av mai. Konferansen ble arrangert av EDI-Soft som utvikler, produserer og selger Delivery Management software.

Under konferansen var representanter fra fire av de største transportørene samlet til debatt hvor temaet var  levering som konkurranseparameter.

 

Amazon-effekten når Norden

PostNord utdypet hvorfor de først nå har innført lørdagslevering i Danmark når DPD allerede har hatt dette i en årrekke.

– Vi følger forbrukernes etterspørsel, og lørdagslevering har ikke vært etterspurt tidligere. Derfor leverer vi dette først nå, forklarte Carsten Dalbo, sjef for logistikk og e-commerce i PostNord i Danmark.

At det er forskjell på det britiske og det nordiske markedet er markedsdirektør i Bring i Sverige, Johan Holgersson, enig i. Han viser imidlertid til at forbrukerne nå tvinger transportørene i Norden til å fornye seg. Holgersson mener at denne "forbrukerrevolusjonen" er direkte forbundet med at e-handelsgiganter som Amazon og Alibaba nå er på vei inn på det nordiske markedet. De har høye standarder for leveringsservice og så store forsendelsesvolum at de kan få enhver transportør til å innrette seg.

– Amazon tvinger USA og Storbritannia. Derfor har de lenge vært foran Norden med hensyn til leveringsservice. Men jeg tror at dette vil endre seg nå, sa direktør for DPD UK, Dwain McDonald, som også tilbyr levering på søndager til privatadresser i hele Storbritannia.

 

UBER er ikke en trussel

Under debatten kom det frem at Amazon-effekten er ikke det eneste som kan true transportørene. Blant annet ble det trukket frem at det blir stadig flere UBER-inspirerte leveringsordninger som tenker nytt rundt leveringskonseptet.

Danske TrunkBird og norske Nimber ble trukket frem som eksempler, men paneldeltakerne hadde ulikt syn på hvordan disse påvirker transportørene.

Mens Carsten Dalbo ikke ser dem som en trussel, er Johan Holgersson mer åpen for de nye mulighetene som de nye leveringskonseptene innebærer, og poengterer at de også tvinger transportørene til å fornye seg.

Direktør i DHL Parcel Nordic & UK, Morten Villberg, vil heller ikke avvise at DHL en dag vil ta del i den sosiale leveringsplattformen som de nye konseptene fører med seg.

Johan Holgersson fulgte opp og sa at det viktigste er å gi forbrukerne valgfrihet i deres leveringsmuligheter.