Selvkjørende robot i påvente av selvkjørende biler

Selv om det finnes et svært stort antall selvkjørende roboter på markedet har Ford valgt å utvikle sin egen.

Ford har sett lyset og oppdaget fordelene med selvkjørende roboter. De fungerer prikkfritt på en bilfabrikk i Valencia.
Ford har sett lyset og oppdaget fordelene med selvkjørende roboter. De fungerer prikkfritt på en bilfabrikk i Valencia. Foto: Ford
Publisert Oppdatert

Fords selvkjørende biler ligger fortsatt en stund frem i tid, men ifølge bilprodusenten viser den smarte roboten allerede nå hva som er mulig å få til – slik et stort antall produsenter av autonome roboter allerede har presentert i en årrekke.

Men denne er altså produsert av Ford selv, og kallenavnet Survival har den selvkjørende roboten fått for sin unike evne til å tilpasse seg miljøet den jobber i. Den har som oppgave å levere reservedeler der det er behov for det rundt på Fords store bilfabrikker. Her unngår Survival – helt på egen hånd – å komme borti plutselige hindringer, og den forandrer rute om noe skulle være i veien.

Rocket science?

– Vi har programmert den til å lære seg hele gulvarealet i fabrikken. Sammen med de innebygde sensorene trenger den derfor ingen ekstern hjelp for å bevege seg rundt på egen hånd. I begynnelsen reagerte de ansatte som om det var noe fra en science fiction-film som passerte. Nå fortsetter de bare med jobben sin fordi de vet at roboten er smart nok til komme seg rundt dem, sier sjefsingeniør García Magraner ved Fords fabrikk i Valencia i Spania der roboten først blir testet.

Roboten er utstyrt med et automatisert hyllesystem med 17 rom. For å unngå feil er både åpning og lukking av rommene automatisert slik at de ansatte bare får tilgang til de delene som er tiltenkt dem.
Roboten er utstyrt med et automatisert hyllesystem med 17 rom. For å unngå feil er både åpning og lukking av rommene automatisert slik at de ansatte bare får tilgang til de delene som er tiltenkt dem. Foto: Ford

Sparer 40 arbeidstimer daglig

Survival kjører rundt i fabrikklokalene, full av reservedeler og sveiseutstyr. Tilgangen på dette er helt avgjørende for å holde produksjonen av Ford Kuga, Mondeo og S-MAX i gang. Den tidkrevende og ensformige oppgaven var tidligere utført av ansatte ved fabrikken. Roboten erstatter imidlertid ikke de ansatte, men sparer i stedet hele 40 timers arbeid hver dag som de ansatte kan bruke på mer komplekse oppgaver.

Gode erfaringer

Roboten er utstyrt med et automatisert hyllesystem med 17 rom som er lagd for å frakte materialer av ulik størrelse og vekt. For å unngå feil er både åpning og lukking av rommene automatisert slik at de ansatte bare får tilgang til de delene som er tiltenkt dem.

– Den har vært testet i nesten ett år nå, og har fungert prikkfritt så langt. Survival har blitt et verdifullt team-medlem. Forhåpentligvis kan vi nå også sette denne type roboter inn som heltidsansatte ved flere av våre europeiske bilfabrikker, sier García Magraner.

Velkommen etter, vil nok mange logistikere si.

Abonner på Logistikk & Ledelse og les jevnlig om selvkjørende roboter og autotrucker