Planlegger å lage 2500 elektriske varebiler innen 2019

I dag ble første samarbeids-varebil presentert.

WORK XL er bygd slik at sjåføren enkelt kan gå bak i lasterommet og du har tilgang gjennom en skyvedør på siden eller bak. Deutsche Post DHL Group har allerede 3000 elektriske StreetScooter WORK og WORK L i sin flåte. De har også rundt 10 500 elektriske sykler. Dette gjør dem til den største brukeren av elektriske kjøretøy i Tyskland. Foto: Ford.

WORK XL er bygd slik at sjåføren enkelt kan gå bak i lasterommet og du har tilgang gjennom en skyvedør på siden eller bak. Deutsche Post DHL Group har allerede 3000 elektriske StreetScooter WORK og WORK L i sin flåte. De har også rundt 10 500 elektriske sykler. Dette gjør dem til den største brukeren av elektriske kjøretøy i Tyskland. Foto: Ford.

Publisert Oppdatert

Det er Ford og Deutsche Post som sammen skal lage elektriske varebiler. I dag ble den førstemann presentert for publikum. I løpet av året skal 150 enheter produseres, men målet er å lage 2500 elektriske varebiler av denne typen innen utgangen av 2018.

Det er Deutsche Post DHL Group, deres datterselskap StreetScooter og Ford som står bak samarbeidet.

Den elektriske varebilen, Streetscooter WORK XL, er basert på chassiset til en 2T Ford Transit. Den er utrustet med en elektrisk drivlinje og et karosseri basert på spesifikasjoner fra Deutsche Post DHL-gruppen.

- Bilen er perfekt for å levere pakker i storbyer og andre tett befolkede områder, og vil hjelpe oss med å levere et stadig økende volum med pakker på en mer miljøvennlig og støyfri måte, sier styremedlem i Deutsche Post AG, Jürgen Gerdes.

Hver varebil skal ifølge beregninger kunne redusere CO2-utslipp med rundt 5 tonn og 1.900 liter diesel årlig. Med 2500 elektriske WORK XL på veien gir dette totale besparelser på hele 12 500 tonn med CO2 og 4,75 millioner liter med diesel hvert eneste år.

WORK XL vil ha et lasteromsvolum på 20 kubikkmeter og ha plass til mer enn 200 standardpakker. Den elektriske varebilen kan utrustes med batteripakker fra 30 kWh til 90 kWh. Dette vil gi bilen en rekkevidde mellom 80 og 200 km. Med en ladekapasitet på opptil 22 kW er den gjennomsnittlige ladetiden tre timer.

WORK XL vil ha et lasteromsvolum på 20 kubikkmeter og ha plass til mer enn 200 standardpakker. Foto: Ford

WORK XL vil ha et lasteromsvolum på 20 kubikkmeter og ha plass til mer enn 200 standardpakker. Foto: Ford